
"Tack vare strategigruppen fick vi svar på vår största utmaning"
Björnax AB
-
Behov
Trots Björnax framgång stod de inför ett strategiskt vägval, skulle de bredda sitt sortiment eller satsa fullt ut på det som de redan var bäst på? För att hitta en tydlig riktning framåt behövdes nya perspektiv och strategisk vägledning.
-
Lösning
Genom sitt deltagande i Almis strategigrupp fick företaget tillgång till ett forum för erfarna företagare, vägledda av Almis rådgivare. I gruppen diskuterades utmaningar, möjligheter och framtiden.
-
Resultat
Björnax valde att fokusera på sin kärnverksamhet och istället bredda sin marknad. Den nya strategin har skapat en tydlig riktning, stärkt företagets position och lagt grunden för fortsatt tillväxt på den globala marknaden.
Björnax AB är ett familjeägt industriföretag i Striberg, Nora kommun, med en tydlig vision att vara bäst inom rökalstrande produkter för tekniska ändamål. Sedan familjen Fredrikzon övertog företaget 2006 har de dubblerat produktionen. Med en exportandel på hela 87% och kunder i över 30 länder, är Björnax idag en världsledande aktör inom sin nisch. Med stöd från Almis strategigrupp har Björnax fått vägledning i hur de ska ta nästa steg, med fokus på kärnverksamheten och en målmedveten satsning mot nya marknader.
- Vi tillverkar högkvalitativa rökalstrande produkter för tekniska ändamål. Björnax grundades 1959, så det har ju funnits länge men varit i vår familjs ägo sedan 2006. Jag kom först i kontakt med företaget 1993 som konsult och 1997 började både jag och frugan arbeta i företaget. Då tyckte jag att det var skönt att vara anställd, eftersom jag hade varit egenföretagare i princip hela livet. Men när den förra ägaren gick bort tog vi över och köpte företaget. Vi såg företagets utvecklingspotential. Idag producerar vi dubbelt så mycket med samma personalstyrka som man hade då.
- Sedan dess har vi drivit företaget i familjen. Det har gått väldigt bra och vi är idag ett exportföretag och exporterar 87% av vår produktion. Vi har distributörer i över 30 länder där vi säljer våra produkter, främst exporterar vi till Frankrike, Tyskland, Nederländerna, England, USA och Australien. En kul liten anekdot är att vi har ungefär 45 produkter, men 700 etiketter. På grund av att reglerna i varje land är så olika måste märka våra produkter på lite olika sätt.
Strategigruppen visade sig vara en riktig stjärna på himlen, både upplägget och temat men framförallt Almis rådgivare Lasse och Maria.
Torbjörn Fredrikzon & Per Fredrikzon, Björnax AB
Eftersom ni exporterar till USA, har de nya tullreglerna varit något som påverkat er?
- Ja, det har påverkat. Senast vi pratade med vår distributör i USA berättade han att hans senaste order varit 154 000 kr dyrare på grund av tullen. Men sedan tullarna pausades i 90 dagar har vi fått vansinnigt med ordar från USA. Vår distributör estimerar att han kommer att dubblera försäljningen i år, så än så länge är faktum att vi fortfarande ökar vår export till USA. Vi är tvåa på den amerikanska marknaden och det är mycket på grund av att vi princip är ett av tre företag i världen som jobbar inom den här smala nischen som vi är.
Hur kom ni i kontakt med Almi?
- Vi har haft kontakt med Almi sedan tidigare. Vi visste vilka ni var och ni visste om oss, så vi var inte helt främmande för varandra. Men så kom det en inbjudan till en strategigrupp. Vi tyckte konceptet lät intressant, så vi hoppade på. Strategigruppen visade sig vara en riktig stjärna på himlen, både upplägget och temat men framförallt Almis rådgivare Lasse och Maria.

Hur har ert deltagande i Almis strategigrupp hjälpt er verksamhet?
- Man har fått idéer från de andra företagarna eftersom vi tillsammans löste problem. Även om vi inte specifikt hade de problemen har vi nu ett hum om hur man kan lösa problemen om man hamnar i samma sits. Tack vare strategigruppen fick vi svar på vår största utmaning, vilket varit en tydlighet i vart vi ska med företaget.
- Vi hade funderat på hur företagets väg såg ut framåt. Frågeställningen vi hade var om vi skulle ta in andra produkter i sortimentet eller om vi bara skulle fokusera på kärnverksamheten och det vi är riktigt bra på. Det var ett entydigt svar från hela gruppen att vi skulle fokusera på det vi redan är bra på och istället breda vår marknad mot exempelvis försvarssidan. Just nu rustas försvaret upp i hög takt och efterfrågan av rökalstrande produkter växer. Så det kommer göra att våran verksamhet kan expandera, samtidigt som vi kan fortsätta med det vi redan är bra på.
Om ditt företag också står inför utmaningar kan du med Almis strategigrupper få hjälp att göra en strukturerad verksamhetsplanering, tillsammans med andra företagare och våra affärsrådgivare. Genom att möta andra företagare, lyfta utmaningar och dra nytta av varandras erfarenheter skapar vi grunder för till exempel sortiments- och tjänsteutveckling, organisationsutveckling, kompetensförsörjning och strategiskt hållbarhetsarbete.
Hur ser ni på framtiden?
- Ljus. Vi vill fortsätta utvecklas och bli allra störst och bäst inom rök-sektorn överlag, men framför allt inom tekniska sektorn. Vi vill satsa mer på att expandera inom försvarsindustrin.