Tina driver bageriet som både är småskaligt – och exporterar
Vad händer när man tar över ett anrikt företag, som har drivits av familjen i generationer?
För Tina Bertilsson var det ingen självklarhet att föra arvet vidare. Under skoltiden fanns det inte ens på kartan. Men efter ett tag mognade beslutet och sedan 20 år tillbaka är hon 3:e generationens tunnbrödsbagare på Stödebröd. – Man måste verkligen brinna för det här och alla behöver kunna lite av varje.
Fast bagare vill hon inte kalla sig. Själva bakningen har hon proffs som tar hand om. Men i övrigt sköter hon det mesta. Tina har arbetat heltid i företaget sedan 1998 och när föräldrarna gick i pension tog hon över det. Hennes man jobbar också i verksamheten, främst med de tekniska delarna.
– Här bakar vi både mjukt och hårt tunnbröd. Vi säljer till butiker,
restauranger, caféer, marknader och grossister både i Sverige och
utomlands. Vi har sedan länge en stor kund i Belgien som säljer det vidare främst till hotell, restaurang och catering som snittar eller stutar till exempel.
Lokalproducerat ökar
I Sverige förknippar vi tunnbröd med högtider eller när något ska firas. Tina berättar att den riktiga högsäsongen är på sommaren, med toppen fortfarande runt surströmmingspremiären. Bageriet startades på 50-talet av hennes farmor och farfar hemma på gården – där Tina bor med sin familj nu. Men sedan 1969 huserar man i skogarna utanför Stöde i en gammal skolbyggnad på södra sidan av Ljungan. Hit hittar allt fler turister som passar på att handla med sig bröd från fabriksförsäljningen.

– Vi har märkt att det finns en större efterfrågan på småskaligt och lokalproducerat. Att många semestrat i Sverige har också gjort att fler både handlar tunnbrödet i butik och reser genom den vackra bygden och stannar till på Stödebröd.
Framgångsfaktorer
När Tina tog över fanns en bra grund att stå på som hon tackar sin farmors och farfars hårda arbete för. Idag görs mycket maskinellt, på den nya produktlinjen som man investerade i 2017.
Att driva och utveckla ett familjeföretag kräver kunskaper inom många olika områden. Det pågår ett ständigt krig i butikshyllorna. För ett mindre företag är det speciellt viktigt att vara konkurrenskraftig och behålla sina kunder. Tina har byggt på sin kompetens inom allt från ekonomi till marknadsföring och export. Under åren har det blivit många workshops, seminarier och coachning i affärsutveckling från Almi.
– Jag har haft ett väldigt bra stöd från Almi - och just nu av Katrine Fillberg. Dit kan jag alltid ringa för att få svar på frågor och även verktyg av olika slag. Det har också varit värdefullt att få en utomståendes syn på våra möjligheter, vilket jag tycker är guld värt när man många gånger sitter lite ensam med sina frågor.
Vill du utveckla ditt företag? Jag vill ha kontakt

Så kan Almi stötta dig som företagare:
Lån & övrig finansiering
Affärsutveckling
Mentorprogram
Digitalisering
Innovation

Här kan du läsa mer om
Maj 2021