Aurora TeleQ – internationellt telefonsystem från Uppsala

"Vi ringer upp dig idag ungefär kl 10.30..." Kanske känner du igen frasen från de gånger då du ringer till din vårdcentral, tandläkare eller andra vårdmottagningar? Aurora Innovation är företaget bakom det revolutionerande telefonsystemet Aurora TeleQ, som idag används internationellt.

Katarina Svensson är vd för Aurora Innovation och har en bakgrund som civilekonom och säljare. Hon kom i kontakt med Aurora Innovations ägare redan för 20 år sedan, men det var inte förrän 1996 som bolaget grundades. 2006 tog Katarina en plats i styrelsen och 2015 blev hon tillfrågad att gå in som vd.

Aurora TeleQ började som ett telefonsystem där patienter blir uppringda istället för att behöva sitta och vänta i telefonkö. Systemet har nått stora framgångar och efterfrågas just nu i stora delar av Europa.

- Aurora TeleQ är inte enbart en tidsangiven uppringning till patienter, utan har utvecklats till en molnbaserad kommunikationslösning med en mängd olika funktioner, förklarar Katarina Svensson, vd för Aurora Innovation.

Kommunikationslösningen är en digital plattform för kommunikation inom vården vars syfte är att underlätta för både patient och personal. Aurora TeleQ innehåller bland annat funktioner kopplade till journaler och kalendrar, och det går att sortera patientkontakter efter vårdbehov. Det finns också direktkopplingar till andra vårdmottagningar inom samma sjukhus. Systemet erbjuder skräddarsydda lösningar för olika sjukhus eller vårdcentraler, allt beroende på vilka behov som finns just där.

Första steget mot internationalisering

I Sverige använder hälften av våra kommuner Aurora Innovations system. Det första klivet utanför Sveriges egna gränser skedde 2006 då systemet nådde Finland och idag arbetar sex stycken anställda där eftersom systemet fått ett fantastiskt genomslag på den finska marknaden. Idag har Aurora Innovation dessutom öppnat kontor i Holland och Spanien.

- Våra tekniker kan sitta på kontoret i Uppsala och aktivera ett system i Barcelona, Bryssel eller var som helst i världen, berättar Katarina Svensson.

Katarina understryker dock att den personliga kontakten inte kan ersättas. Hon berättar att hon har en del möten via Skype, men att det blir en hel del resande då hon alltid träffar nya kunder på plats hos dem. När en ny plattform installeras så hålls en utbildning med personalen för att hjälpa dem att komma igång med systemet. Katarina har hittills inte hört om någon kund som vill byta tillbaka till sitt gamla system när de väl börjat använda Aurora TeleQ.

Tillväxtprogram med Almi

Det var för ett par år sedan som Aurora Innovation kom i kontakt med Almi genom ett tillväxtprogram som inkluderar både samarbeten med andra företag och föreläsningar.

- Föreläsningarna har ett brett innehåll och är bra påfyllning inom olika områden. Men allra bäst är kontakten med andra vd:ar. Att få deras syn på vårt företag utifrån deras erfarenheter har varit värdefullt, avslutar Katarina.

I Almis regi har de möjlighet att fortsätta träffas, och dessa träffar ger en god möjlighet till att skaffa ett större nätverk.

"Allra bäst är kontakten med andra vd:ar. Att få deras syn på vårt företag utifrån deras erfarenheter har varit värdefullt." – Katarina Svensson.

Foto: Anna Eriksdotter

Om Aurora Innovation

Företagsnamn: Aurora Innovation
Bransch: Molnbaserad samtalshantering
Grundades: 1996
Företagets säte: Uppsala
Kunder: inom vården, kyrkan och ideella föreningar
Marknad: Sverige, Finland, Holland, Spanien -->Europa

Följ oss

Vi finns på LinkedIn Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook