Hon utvecklade underkläderna hon själv saknat

Anna PS är ett svenskt underklädesmärke från Roslagen som lanserade sin första kollektion under 2011. Anna Sjöberg är grundare till företaget och har utvecklat underkläder som hon själv har saknat.

Bild på kvinna i underkläderAnnaPS startade utifrån en drivkraft att vilja utveckla, låta tillverka och marknadsföra en produkt som Anna upplevde saknades på marknaden. Det är produkter till en specifik målgrupp, människor med typ 1 diabetes och som bär insulinpump. År 2009 fick Anna, som är diabetiker, själv insulinpump. En insulinpump är ungefär i storlek som en mobiltelefon och man bär den alltid på sig. Ganska snart påbörjade Anna arbetet med att utveckla en trosa med ficka för att bära insulinpump.

Anna berättar:
– Genom att involvera vården, medicinföretag från start har de kunnat hjälpa oss att nå vår kundgrupp. Så snart vi hittat de första potentiella kunderna har vi utvecklat produkterna ihop med dem. De har skickat fotografier, sydda prototyper och sina önskemål om förbättringar. De har testat våra prototyper och tålmodigt och engagerat fyllt i våra enkäter. Alla som mailar oss avsätter vi tid att förstå. Detta har hjälpt oss att utveckla våra produkter. Vi har idag de flesta kunderna i Sverige, i Finland började vi presentera oss våren 2012 och det är nu vår näst största marknad. Vi får in fler och fler kunder från övriga länder internationellt. Våra kunder hittar till oss genom att vi är aktiva inom sociala medier samt via pumpleverantörer och diabetessjuksköterskor.

Så här säger Anna om Almi:
– Vi har haft stor nytta av Almi. De utvecklingspengar som vi har fått har möjliggjort utveckling av en komplett produktportfölj då vi behöver ta in extern kompetensen i företaget för detta. Genom mentorprogrammet fick vi en mentor som engagerade sig mycket och hjälpte oss på rätt spår gällandes att hitta leverantör, fokusera på kunder och så vidare. Almis personal har också regelbundet tipsat oss om värdefulla kontakter som lett till möjligheter vi aldrig fått utan dessa.

Tillväxtlyftet är ett samverkansprojekt för att stödja och utveckla små och medelstora företag så att fler företag i Östra Mellansverige når ut och vidgar sin marknad internationellt. Projektet finansieras av ALMI, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.

Information om Facilitate Partner

Företagsnamn: Facilitate Partner AB, med underklädesmärket AnnaPS
Etablerades: 2009
Företagets säte: Östhammar
Antal anställda: 1
Kunder: Privatpersoner, butiker samt återförsäljare i hela Norden, Tyskland, Österrike, England, Portugal och USA.
Tips till andra som vill starta företag: Involvera dina kommande och nuvarande kunder i utvecklingsarbetet. Lyssna och förstå de olika behov kunderna har. De är nyckeln till lösningar.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Här kan du följa, ta del av och bidra till dialogen kring företagande.
Följ oss på Facebook