Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
7 hållbara affärsidéer
Inspiration
29 augusti 2019

Hållbarhet handlar inte längre om välgörenhet, utan har idag en högst affärsmässig betydelse när det kommer till att starta bolag. En stark och tydlig trend är också att hitta sin affärsidé med utgångspunkten i ett hållbarhetstänk, och där Almi också ser en snabbt växande marknad. Flera av dessa företag som har fått stöd av Almi, har visat på betydande tillväxtresor.

Midsummer

Startår: 2004
Omsättning 2018: 244 miljoner kronor

 

Järfällaföretaget Midsummer har en lång tradition av att tillverka maskiner för solcellsproduktion. Historien tar sin början på andra sidan Atlanten, där Sven Lindström arbetade med en helt annan affärsidé – maskiner som tillverkade CD- och DVD-skivor. När tillväxten gick ner började Sven fundera på om maskinerna kunde användas till något annat. Här väcktes idén om att tillverka tunnfilmssolceller, en idé som lade grunden för Midsummer.

Hasopor

Startår: 2008

Omsättning 2018: 87 miljoner kronor


Hasopor är företaget som räddar återvunnet glas och omvandlar det till lättfyllnadsmaterialet skumglas. Materialet går att använda som grundisolering men också för att stabilisera brofästen eller nya vägar. Idén att starta upp Hasopor föll sig naturligt för initiativtagarna som var och är baserade i Hammar, där hela Sveriges förpackningsglas återvinns.

 

– Skumglas har det lägsta koldioxidavtrycket jämfört med alla alternativa lättfyllnadsmaterial, 10 gånger lägre faktiskt, säger Roger Borén, vd Hasopor.

Chargestorm 

Startår: 2009
Omsättning 2018: 50 miljoner kronor

 

Visste du att Skandinaviens största producent och utvecklare av laddstationer för elbilar finns i Norrköping? Där har nämligen Chargestorm sin bas. Idén väcktes hos de tre initiativtagarna när de tittade på konkurrenter och såg att de inte erbjöd en helhetslösning för elbilsladdning som fungerade även i stor skala.

 

– Vår grundinnovation bygger på en smart lösning som kombinerar avancerad teknik och ett miljömässigt hållbart system, säger vd Patrik Lindergren.

Climeon

Startår: 2010
Omsättning 2018: 32 miljoner kronor

 

Att använda värmeenergi från industrier för att skapa grön el är lika lätt att förstå som den är svår att åstadkomma. I alla fall var det svårt tills Climeons initiativtagare Thomas Öström och Joachim Karthäuser skapade sitt Heat Power-system som omvandlar värmeöverskott till el. Systemet klarar både av att ta vara på spillvärme från industrier och fartyg, men också geotermisk energi från
jordens inre.


– Fartyg och stålverk presterar helt enkelt miljömässigt bättre när de använder våra kraftverk, säger Joachim Karthäuser.

Energifabriken

Startår: 2006
Omsättning 2018: 1,6 miljoner kronor

 

Energifabriken producerar och säljer förnybara bränslen och hjälper kunder att byta ut fossil energi mot förnybar. Energifabriken ägs och drivs av tre lantbrukarfamiljer som länge har drivit sina gårdar helt utan fossil energi.

 

– Vi vill vara förebilder och erbjuda en hög kompetens om biodrivmedel så att det blir enkelt och lönsamt för kunden att ställa om, säger Karin Varverud, en av delägarna.

Save by Solar

Startår: 2014
Omsättning 2018: 20,5 miljoner kronor

 

Bakom prisbelönta Save by Solar står Linus Werner och Hugo Larsson, som för fem år sedan såg ett outvecklat affärsområde.

 

– Vi såg att ingen mötte kommersiella fastighetsägares krav på solcellssystem, och formade vår affärsidé med målet att hjälpa dem som hittills inte kunnat ta steget, berättar Linus Werner, vd och grundare.

 

Save by Solar hjälper företagen att utreda förutsättningarna för solel, för att sedan installera solcellssystem och förvalta det under hela dess livstid. Målet är att det ska vara lika enkelt för företagen att producera egen solel som att köpa vanlig el från elnätet.

Qlean Scandinavia

 

Startår: 2002
Omsättning 2018: 26 miljoner kronor

 

Qlean Scandinavia fattade grejen med hållbarhet tidigt. Efter att grundaren och vd Petra Hammarstedt kommit i kontakt med en metod från England för att tvätta fönster med avjoniserat vatten på 90-talet, väcktes idén om att ta hem den till Sverige och bredda användningsområdet.

 

Qlean Scandinavia utvecklade ett ultrarent vatten som både med lågt och högt tryck rengör fasader, tak och industriella maskiner utan kemikalier. Till en början var marknaden skeptisk, men Qlean Scandinavia höll fast vid sin övertygelse och har idag mångåriga nöjda kunder.