Iwette Rapoport

Iwette Rapoport: “Vår lösning är den första i världen”

Lån, Affärsutveckling

Change Collective

  1. Behov

    Change Collective behövde finansiering för att kunna komma vidare med sin affär.

  2. Lösning

    Almi gick in med finansiering och gav senare även en hållbarhetsworkshop.

  3. Resultat

    "Lånet var extremt viktigt och hjälpte oss att komma vidare. Av Almis hållbarhetstjänst fick vi spjutspetskompetens i vad bolagen de facto gagnas av i samarbetet med oss", säger Iwette Rapoport, grundare av Change Collective.

Iwette Rapoport såg ett skriande behov av hjälp när det gäller våld i nära relationer. Nu har hon tagit fram världens första lösning för arbetsplatser där de kan hjälpa sina anställda – Change Collective och appen MILO.

Iwette Rapoport har egen erfarenhet av våld i nära relationer och såg att det inte fungerade speciellt bra med insatser – varken på arbetsplatser eller i samhället.

– Det kanske fungerar när det gått väldigt långt, när du springer ut i natten och du behöver en jour, men det preventiva arbetet är inte speciellt bra, säger hon.

Äldre siffror från Socialstyrelsen visar att varje timme sjukskrivs en kvinna på grund av våld i nära relationer.

Iwette Rapoport
Iwette Rapoport har tagit fram lösningar för att jobba med våld i nära relationer. “Lösningarna har utvecklats med hjälp av forskning från olika områden, praktiker och enskilt viktigast – med hjälp av tidigare utsatta för våld i nära relationer.”
Skärmdump av appen MILO.
Change Collective har lanserat appen MILO som ska hjälpa drabbade. Appen är den första i världen som ger insikt och verktyg för att förändra – och planen är också att ta den ut i världen.

– Den siffran har ökat sedan dess. Idag är det fler. Och det är otroligt frustrerande. Problematiken är omfattande och kostnaderna är enorma. För alla.

Iwette beskriver hur våld i nära relationer kan vara svårt att upptäcka. Den drabbade kan brytas ned under en lång tid, vill eller kan ibland inte ens veta att det är just psykiskt våld som man utsätts för – och det gäller att nå fram tidigt.

– Många är enormt starka individer som drabbas. I början märks det sällan på arbetsplatsen, däremot efter ett tag kommer varningssignalerna. Oftast sitter chefer som har medarbetaransvar med dessa problem utan att veta vad de beror på. På längre sikt blir det ofta slitningar eller problem i teamen. Som utsatt har du i många fall också själv svårt att se vad du lever i. Du tror att du har kontroll eller att det inte är så farligt. Man tänker att “det här kan inte stämma”. När man inser kommer skammen och stigmatisering. Det är också därför det är så viktigt att vi flyttar fokus till rätt saker. Ska ohälsan och sjuknärvaron på arbetsplatser minska behöver vi använda alla verktyg. Ska den sociala arbetsmiljön bli bättre behöver cheferna ha verktyg för att våga se helheten, säger Iwette.

Vi visste redan vilka globala mål vi jobbar med, men vi fick mer spjutspetskompetens i vad bolagen de facto gagnas av i samarbetet med oss.

Iwette Rapoport om Almis hållbarhetstjänst

Change Collective har tagit fram en enkel lösning i en trestegsmodell – passande för både HR och chefer att implementera och arbeta med.

Stegen är:

  1. Öka kunskapen brett i verksamheten genom föreläsningar och webinars.

    – Kunskap är alltid jättebra. Men du måste också implementera den och vi vill inte att chefer sitter där med ont i magen och undrar vad de ska göra härnäst. Därför ska företagen också ha rutiner för hur de ska gå tillväga, säger Iwette.
  2. Appen MILO innehåller flera funktioner som ger utsatt individ insikt i livssituationen och verktyg för att förändra.
  3. Behandlingsprogrammet Change Collective för medarbetarna som behöver extra stöd i att förändra.

    – Här är det också viktigt att minska risken för eftervåld och verkligen veta vad man gör och vilka råd man ger eftersom området är ett minfält, säger Iwette. Vissa råd som ges kan skapa år av negativa efterverkningar för den som är utsatt.

Så har Almi bidragit

Under slutet av 2022 var appen klar och nu känner hon att Change Collective kan skapa tillväxt.

– Nu ska vi verkligen växa och få en ekonomisk hållbarhet i bolaget.

I fjol tog de del av Almis hållbarhetstjänst och genomförde en hållbarhetsworkshop. Välkommet – även om hållbarhet är inbyggt i företagets DNA:

– Vi visste redan vilka globala mål vi jobbar med, men vi fick mer spjutspetskompetens i vad bolagen de facto gagnas av i samarbetet med oss.

Change Collective har tidigare även fått finansiering i form av lån av Almi.

– Det var extremt viktigt då. Det hjälpte oss att komma vidare. Vi har ju skapat en helt ny marknad, eftersom den här lösningen inte funnits.

En stor del av deras lösning ligger i teknik och AI:

– Vi har flyttat fram gränserna för vad man kan göra och hur tekniken kan användas för att kunna förbättra i så många människors liv.

Som många företag har bolaget haft en mängd utmaningar att tampas med.

– Tuffast har nog ohörsamheten varit – att det här området är “någon annans ansvar”. Men det finns absolut en högre medvetenhet idag. Vi har starka varumärken som vi jobbar med.

Det var extremt viktigt då. Det hjälpte oss att komma vidare. Vi har ju skapat en helt ny marknad, eftersom den här lösningen inte funnits.

Iwette Rapoport om vad lånet från Almi betytt

Själv arbetade Iwette tidigare som extern konsult med strategier och varumärken för större bolag, både i Sverige och internationellt.

– Jag såg vilka enorma kostnader de här bolagen har för så många människor. Med rätt åtgärder i tid når vi en trippeleffekt: Givetvis främst för de utsatta medarbetarna, men som verksamhet gagnas du också rent ekonomiskt. Och vi tenderar att glömma bort samhällskostnaderna där vi också kan spara mycket.

Någon “revanschlusta” för vad hon själv varit med om har hon inte.

– Inte alls. Jag pratar egentligen aldrig om mina egna erfarenheter. Det är inte därför jag gör det här. När du ser något som är förbannat fel måste du ibland bara göra något åt det. Visst, du har alltid valet att titta bort, men du måste också ibland säga: “Nä, så här kan vi inte ha det! Vi kan inte låta så många leva så här.” Det handlar inte om mig, utan om oss.

Fakta: Change Collective AB

Grundades: Bolaget satte igång ordentligt i slutet av 2016 men grundades 2015 av Iwette Rapoport

Ägare: Iwette tillsammans med åtta andra delägare, också investerare

Säte: Stockholm

Gör: Erbjuder lösningar för arbetsplatser när det gäller våld i nära relationer

Kunder: Bland andra Sodexo Sverige, SEB, Handelshögskolan i Stockholm och Chalmers

Webb: changecollective.se 

Iwette Rapoport