Comfydence lanserade Sveriges första menstrosa

Lån

Comfydence

  1. Behov

    När Comfydence ville växla upp sin verksamhet behövde de kapital.

  2. Lösning

    Almi gick in med finansiering, bland annat i form av Grönt lån.

  3. Resultat

    Comfydence har kunnat anlita en ny producent, ökat sin tillväxt och intensifierat sin marknadsföring med hjälp av mer medel.

Anna Hellström och Linda Stoltzhammar lanserade den första svenska menstrosan 2020. Sedan dess har de sålt över 44 000 trosor.

Almis Grönt lån har hjälpt företaget att växla upp verksamheten.

Anna och Linda är tidigare arbetskollegor. Som konsulter diskuterade de nästa steg och hade ögonen öppna för nya affärsmöjligheter.

– Av en slump upptäckte vi period panties i olika webbshoppar och på Amazon, i andra delar av världen. Det var först lite obegripligt för oss, men vi drevs av en nyfikenhet. För mig lät menstrosor till en början närmast som en svordom, berättar Linda.

Både hon och Anna hade, som så många andra kvinnor, dåliga mens-upplevelser. Kraftiga blödningar i kombination med läckande skydd som fläckat ned både kontorsstolar och säten på pendeltåg. 

De hade också ett gemensamt och stort intresse för hållbarhet. 

– Så småningom förstod vi att menstrosor är ett hållbart alternativ till alla engångsprodukter, säger Anna.

För varje såld menstrosa skänker Comfydence tio kronor till WaterAid Sverige, vilket de har gjort från dag ett.
Anna Hellström och Linda Stoltzhammar tog fram den första svenska menstrosan.

Köpte menstrosor för 50 000

I december 2019 började deras research. Linda tvekade först om hon ens skulle våga att beställa hem menstrosor. När hon väl gjorde det kom det hem vanliga trosor som var felkategoriserade.

– Jag fick ändå blodad tand och sökte vidare. Jag var så nyfiken om det bara var en hitte på-produkt eller något som verkligen gjorde skillnad.

När hon kom med i en amerikansk Facebook-grupp som hette Menstruation nation vittnade en mängd kvinnor om hur menstrosor revolutionerat deras syn på mens och liv. Linda var övertygad. De såg också att marknaden var stor i USA och Australien. 

– Vi köpte hem massor av prover. När vi räknade ihop allt hade vi köpt menstrosor för 50 000, utan att ha startat något bolag. Och sedan, när vi hade testat dem, var det ofrånkomligt att vi måste göra något av det här, säger Linda.

Det var en bekräftelse på att vi gör rätt. När man bara är två kan man behöva extern stimulans, och få helt nya frågor än vad vi tidigare pratat om.

Anna Hellström om att beviljas Grönt lån från Almi

De detaljstuderade trosorna

Efter att ha testat alla menstrosor såg de också tydliga och stora kvalitetsskillnader.

– Ofta var det så att en trosa hade jättebra absorption, men var ful eller inte alls skön. Men när jag hittade en av bra kvalitet kunde jag för första gången i livet glömma bort att jag hade mens, säger Anna och fortsätter: 

– Aldrig oroa mig för att byta skydd på konstiga ställen eller ens behöva planera att byta skydd. Det var en helt fantastisk upplevelse. 

Likt forskare började de gå igenom alla prover på detaljnivå. De klippte sönder dem och drog i sömmarna. 

– Vi var uppfyllda av att vi skulle skapa det bästa av det bästa, säger Anna och Linda beskriver processen:

– Vi gjorde verkligen ett pussel. Hade scheman där vi testade och betygsatte. Tanken var att lansera en modell, kanske två. Men så blev det åtta. 

De ville bredda sig för att tilltala så många olika kroppar och önskemål som möjligt.

Känslan av den första ordern

Prover med alla deras referenser skickades till en mönsterkonstruktör och sedan gällde det att hitta en producent. Eftersom de inte funnit något svenskt alternativ av menstrosa kände de sig samtidigt lite jagade – de ville verkligen vara först ut på den svenska marknaden.

– Att hitta rätt producent var en omfattande fas. Vi frågade runt, var noga med sekretessavtal, men för de flesta europeiska aktörer var vi antingen för små eller så vågade de inte prova eller utmanas i vår nya produkt. De prover som vi fick var undermåliga, berättar de.

De jobbade intensivt med att leta producenter under tre-fyra månader. Även om de ville vara först ut var hela tiden fokus på att lansera produkter av riktigt bra kvalitet. 

Till slut hittade de rätt. I oktober 2020 lade de sin första order och två månader senare kunde både webbshop och Sveriges första menstrosor lanseras.

– Det var stort på ett sätt, men samtidigt var vi så inne i allt arbete att vi mest tänkte på vad vi skulle göra härnäst. Det var inte läge att stanna upp – vi hade tusen saker som väntade. Men jag kommer ihåg när vi fick vår första order. Då kände man: “Jippie, nu är vi igång!”, minns Anna.

Processen som ledde fram till lånet, gjorde att vi tittade på verksamheten ur ett annat perspektiv. Det gav oss bland annat möjligheter att se över riskspridning bland leverantörer, hitta andra producenter för några av våra artiklar och det var kul att utmanas i de olika momenten inför lånet.

Linda Stoltzhammar om att beviljas Grönt lån från Almi

Recensionerna motiverar

Deras främsta nyckeltal har från start varit hur många trosor som de säljer. 

– Jag minns att vi sålde 99 den första månaden. Vi ville så gärna komma upp i 100, säger Linda och skrattar.

För henne och Anna var syftet med företagets start aldrig att främst tjäna pengar. 

– Vi måste skapa nytta. Vi vet att varje trosa under sin livslängd ersätter 200 engångsskydd. Därför har vi så bra koll på antal sålda trosor och ser inte bara vad vi omsätter i pengar. Vi vill såklart vara lönsamma och växa jättemycket, men vi måste skapa nytta i flera dimensioner, säger Linda och Anna håller med:

– En annan stark motivation är att förändra attityder och även bidra till social hållbarhet. Mensen och andra intimläckage är fortfarande ett stigmatiserat ämne och miljoner flickor och kvinnor i världen begränsas på olika sätt bara för att de har mens. Med Comfydence vill vi förutom att erbjuda ett mer bekvämt och hållbart skydd även hjälpa till att ändra attityderna och vi har valt att för varje såld trosa stötta WaterAid Sverige som arbetar mot mensfattigdomen i världen.

I mars 2024 var 44 000 menstrosor från Comfydence sålda. 

– Det känns fantastiskt. Underbart! Speciellt att läsa de fina recensioner som vi får. Det är många kvinnor och föräldrar som tackar oss för hur trosorna har hjälpt dem eller deras döttrar. Hur menstrosorna på riktigt ändrat livet för människor. Då blir man verkligen varm i hjärtat, säger Anna.

Almis rådgivare om Comfydences potential:

“När vi träffades berättade de om sitt behov – de behövde kapital för att producera och köpa in volymer av trosor, men också till marknadsföring. Comfydence har fått finansiering vid ett par tillfällen, vilket är en viktig faktor för att kunna växa.

 

De har en 'ren' hållbarhetsprodukt som minskar förbrukningen av engångsprodukter. Deras stora utmaning är att konvertera kvinnor till att använda deras produkter istället för slit och släng-produkter.

 

Med dagens mer medvetna konsumenter tror jag att Comfydence får en bra tillväxtresa. Bolaget utvecklas hela tiden och de är väldigt noggranna i val av material och kvalitet. Potentialen är stor. Grundarna har väldigt god insikt i hur de ämnar spendera pengarna och är kompetenta i sin finansiella analys."


Stefan Guter, rådgivare hos Almi 

Stefan Guter, rådgivare hos Almi 

Uppfyller kriterierna för Almis Grönt lån

På ett event träffade de Almis rådgivare Stefan Guter.

– Det var först när vi pratade med honom och kände hans öppenhet och lätthet som vi kände att det här kan vi klara. Han var så pragmatisk och var jätteviktig för att ta oss vidare, säger Linda och får medhåll av Anna:

– Han var så intresserad och positiv till vad vi gjorde.

De fick först ett Mikrolån från Almi och senare Almis Grönt lån.

– Processen som ledde fram till lånet, gjorde att vi tittade på verksamheten ur ett annat perspektiv. Det gav oss bland annat möjligheter att se över riskspridning bland leverantörer, hitta andra producenter för några av våra artiklar och det var kul att utmanas i de olika momenten inför lånet, säger Linda.

– Dessutom var det en bekräftelse på att vi gör rätt. När man bara är två kan man behöva extern stimulans, och få helt nya frågor än vad vi tidigare pratat om, säger Anna.

Lånen har de bland annat använt för att kunna lägga ordrar hos en ny producent och satsa vidare med en offensiv marknadsföring. 

Eftersom de vuxit med eget kapital och lån är de också vaksamma över vilka kostnader som de drar på sig. 

– Vi har inte råd att göra för stora förluster, säger de.

Vilka utmaningar har ni framåt?

– En utmaning som vi haft sedan start är att kännedomen är väldigt låg för de här produkterna. Det tar en hel del resurser att övertala någon att våga prova. Det är fortfarande ett okänt skydd, säger Anna.

– Det finns även en otålighet hos oss, att växa och ta oss vidare. Vi vill lansera ännu fler modeller, olika nivåer på absorption, i nya färger, men vi behöver göra det i en takt som vi mäktar med, säger Linda.

Fakta: Comfydence AB

Grundades: 2020 av Anna Hellström och Linda Stoltzhammar som är ensamma ägare

Säte: Stockholm

Gör: Utvecklar, marknadsför och säljer tvättbara menstrosor i absorptionsmaterial

Kunder: Från början var det medvetna och hållbara konsumenter eller kvinnor som upplever problem med sin eller dotterns mens, medan det numera är kvinnor överlag, ofta i åldern 35-45 år

Anställda: Anna och Linda

Omsättning: Beräknas landa på omkring 6 miljoner kronor (brutet räkenskapsår, maj 2023 till april 2024) – en ökning på drygt 60 procent mot föregående år då omsättningen låg på 3,6 miljoner

Webb: comfydence.se/

Följ Comfydence: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok och Youtube

Showroom: Luntmakargatan 70 i Stockholm

Anna Hellström och Linda Stoltzhammar, grundare och ägare av Comfydence