En hand håller en mobil med appen Loppinell öppen, där en karta över loppisar och second hand-butiker i södra Sverige visas. I bakgrunden står en vas med orange blommor och gröna växter på ett bord.

Appen Loppinell når redan tiotusentals användare

Affärsutveckling

Loppinell

  1. Behov

    När Loppinell skulle ta fram sin nya app sökte de stöd hos Region Blekinge till konsultarvode för teknisk utveckling av appen.

  2. Lösning

    Region Blekinge gick in med stöd och Almi med affärsutveckling i form av en hållbarhetsdialog och senare tjänsten “Utveckla ny affär”.

  3. Resultat

    Genom rådgivning har Almi möjliggjort för Loppinell att utveckla bolaget. Grundarna har fått regelbunden coachning och verktyg att arbeta med vad gäller strategier och mål för verksamheten bland annat.

De saknade en app som visade alla loppisar och second hand-butiker i närheten – så Stina Friberg och Sofia Lindberg skapade en helt egen.

På kort tid har deras Loppinell över 19 500 användare och har listat över 1 000 second hand-butiker och loppisar. Målet är 20 000 användare innan maj är slut.

Sommaren stundar vilket ofta är högtid för alla som är på jakt efter loppisfynd eller kap i second hand-butiker. Nu har vi tid att leta runt. Men ibland kan det vara svårt att hitta guldkornen – grusvägarna i sommar-Sverige kan vara snirkliga.

Detta upplevde vännerna Stina Friberg och Sofia Lindberg som en utmaning.

Stina, som då drev online-loppisen Majnell, fick idén om att skapa en app för att samla alla loppisar och inspirera fler att hitta och börja shoppa mer second hand.

– Både min man och Sofia sa: “Kör!”

Lägligt nog sa Sofia upp sig i samma veva och blev en del av grundarteamet.

Loppinells vision är att göra det enklare för folk att handla hållbart genom att vara en lättillgänglig marknadsföringsplats för second hand-butiker, online-butiker och pop-up-loppisar. “Vi vill få fler att bli mer hållbara”, säger Stina Friberg, till höger, med sin medgrundare Sofia Lindberg.
I appen Loppinell får du som användare en karta med alla loppisar och second hand-butiker i hela Sverige, med vägbeskrivningar och information om öppettider. Allt är gratis.

1 500 loppistips – under en helg

Det tog ungefär ett år från idé till färdig produkt. Appen Loppinell, som finns i App Store och Google Play, lanserades i februari 2025. De började marknadsföra appen den 1 mars och målet var 10 000 användare innan maj var slut. 

– Eftersom vi fick 10 000 redan under mars dubblade vi målet till 20 000. Nu har vi 19 500, berättar de, med två veckor kvar av maj. 

Men de har alltså redan snabbt fått bekräftat att behovet av deras app finns.

En funktion i appen är att användarna får tipsa om sina bästa loppis- eller second hand-butiker.

– Här märker vi att folk inte “håller på” sina favoriter utan delar gärna med sig. Under en helg fick vi 1 500 tips – som Sofia hanterade manuellt, berättar Stina.

– Ja, du kan tänka dig min inkorg på måndagen. Men det är ett tacksamt problem – vi vill ju ge användarna den bästa upplevelsen, säger Sofia.

Det är en extra trygghet att få professionell hjälp från Almi, från folk som gjort det förr och ger flexibla lösningar. För oss är Almi en flexibel partner som anpassar rådgivningen utifrån vad vi behöver.

Sofia Lindberg, medgrundare av Loppinell

Gratis app för användarna

Användarna har varit i fokus vid utveckling av appen. Loppinell är gratis för användarna som kan hitta alla loppisar och second hand-butiker i en kartvy. 

Intäkter får bolaget genom att butikerna kan välja att bli premiumbutiker för att synas bättre på kartan eller genom annonsering.

– Det säljarbetet har precis dragit igång. Vi trodde att det skulle dröja längre innan vi hade tillräckligt många användare för att börja sälja, men nu har vi redan det. De första premiumbutikerna är handplockade eller så har de hört av sig själva, berättar Stina.

I appen kan du som användare även ha din inköpslista och läsa reportage om bästa loppistips bland annat. Stina och Sofia vill att användarnas efterfrågan ska styra vilka ytterligare funktioner i appen som tas fram. 

– Tiden får utvisa vad som behövs på marknaden. Men om målet är att få fler att handla mer second hand ser vi att något måste göras, eftersom det har varit svårt för folk att hitta bland små grusvägar och loppis-skyltar, säger Sofia.

"Vi har kunnat testa vår affärsidé med Almi vilket har varit väldigt värdefullt."

Grundarna
Stina Friberg och Sofia Lindberg

Hållbarhetsdialog hos Almi

Grundarna har bakgrunder som ekonomer, marknadsförare och affärsutvecklare. Därför tog de in extern hjälp för att utveckla appen. När de ansökte om stöd från Region Blekinge fick de en hållbarhetsdialog hos Almi på köpet.

– Hållbarhet genomsyrar allt vi gör. I takt med att vi växer vill vi även vara en väldigt trygg arbetsgivare där man som privatperson är i fokus. Vi är själva småbarnsföräldrar och vill skapa en varm, inspirerande miljö för folk att jobba i, säger Stina. 

Hållbarhetsdialogen hos Almi höll de ett halvår innan lansering.

– Vi visste inte riktigt var vi var på resan då, men första mötet med Daniella (Bergström, rådgivare hos Almi) var jätteinspirerande. Hon pumpade energi på oss och sa att det här är en helt otroligt idé. Hon har verkligen stöttat och trott på oss, vilket har varit så viktigt, berättar Stina.

Almis rådgivare om Loppinells potential: 

“De är två fantastiskt drivna företagare med mycket goda kunskaper om cirkularitet och deras affärsidé uppmanar till en mer hållbar konsumtion. De har vuxit otroligt fort – på kort tid har de fått nära 20 000 användare.

När det går väldigt fort kan det vara svårt att stanna upp, lyfta blicken och se resan som de redan har gjort. Här har jag sagt att de ska klappa sig själva på axeln. Min roll har varit att fungera som bollplank och bidra med nya perspektiv och sätt att se på saker.

De höjer ribban hela tiden och jag tror att de har en stor tillväxtpotential, speciellt med sitt erbjudande som ligger helt rätt i tiden!”

Daniella Bergström, rådgivare hos Almi 

Fått löpande affärsutveckling

De har gått vidare med ytterligare affärsutveckling hos Almi genom erbjudandet “Utveckla ny affär”.

– Daniella har vågat ställa utmanande frågor som vi har kunnat ta med oss och diskutera vidare. Du vill inte bara ha ja-sägare runt dig när du startar upp något nytt. Det är en extra trygghet att få professionell hjälp från Almi, från folk som gjort det förr och ger flexibla lösningar. För oss är Almi en flexibel partner som anpassar rådgivningen utifrån vad vi behöver, säger Sofia och får medhåll av Stina:

– Nu senast hade vi ett av de mest givande samtalen. Det var det första mötet efter vår lansering och vi är några erfarenheter rikare. Vi ville bara köra på, men då var det också bra att få höra från Daniella att vi måste stanna upp och klappa oss själva på axeln.

Närbild på en bukett med ljuslila syrener och gröna blad. Blommorna är i fokus och bakgrunden är suddig.
Under bara en helg i våras gick de från 3 000 till 10 000 användare och folk nyttjade tipsa-funktionen för fulla muggar. Tips om 1 500 nya loppisar trillade in samtidigt. “Du kan tänka dig min inkorg”, säger Sofia Lindberg och ler.
En kvinna i blommig klänning sträcker sig upp mot en hylla i ett rum med blommig tapet. Texten "Loppisdags? vi guidar dig till loppis & second hand" syns över bilden. Längst ner visas en mobilskärm med appen Loppinell och en karta över second hand-butiker i Sverige.

“Gått så mycket snabbare”

De ser en stor utmaning i att marknadsföra sig i en bransch som är relativt priskänslig. Dessutom sälja in en helt ny typ av tjänst.

– Vi var säkra på att vi behövde många användare innan vi kunde erbjuda våra tjänster och nu har vi redan jättemånga som är inne i appen varje dag. Vi känner att vi borde ha varit igång med säljarbetet till 100 procent redan, så en personlig utmaning nu är att se arbetet långsiktigt. Det kanske är först nästa sommar som vi är där vi vill vara redan nu, säger Stina och Sofia instämmer:

– Ja, det har gått så mycket snabbare än vad vi trodde. Vi gör fyra personers jobb på två, så vi behöver verkligen prioritera vad vi ska lägga tid på. Allt vi gör ska vara en bra upplevelse för användarna – att hela tiden skapa en mer attraktiv plattform.

Fakta: Loppinell – en del av Majnell AB

Grundades: 2024 av Stina Friberg och Sofia Lindberg

Säte: Karlshamn

Erbjuder: App för loppisägare och loppisfantaster – finns både i App Store och Google Play

Kunder: Second hand- och loppisbutiker som vill marknadsföra sina verksamheter, även annonsörer från andra branscher

Webb: loppinell.se/

Följ Loppinell på: Instagram

En hand håller en mobil som visar appen Loppinell med en Sverigekarta fylld av markörer för second hand-butiker och loppisar. I bakgrunden syns suddiga blommor i vas.