Sayora-klocka med blå urtavla.

Sayora: “Finansieringen från Almi har betytt väldigt mycket”

Affärsutveckling, Lån

Sayora AB

  1. Behov

    Sayora behövde finansiering för att kunna beställa ett lager av sina egendesignade klockor.

  2. Lösning

    Almi har gått in med finansiering och affärsutveckling.

  3. Resultat

    Almis finansiering möjliggjorde hela Sayoras inköp av lager av klockor. Almis erbjudanden inom hållbar utveckling gav dem nya perspektiv och har fått dem att agera utifrån deras nya kunskaper.

Klockföretaget Sayora startade som ett UF-företag. Men grundarna Johan Ekberg och Philip Dennheim hade tidigt som mål att driva det vidare.
– Vi insåg att vi har en produkt som går att sälja, säger Johan.
Nu har de genom finansiering från Almi tagit fram en helt ny klockkollektion.

Under Ung Företagsamhet (UF) får gymnasieelever testa hur det är att driva företag. Något som Johan och Philip lockades av under gymnasietiden i Ronneby i Blekinge.

– Vi ville ta fram något skalbart och något vi tyckte mycket om själva, berättar Johan.

Armbandsklocka som ligger i en träaskförpackning.
Armbandsklocka i närbild.

Det blev egendesignade och svensktillverkade klockor under varumärket Sayora.

– Namnet kommer från en gammal båt som min far ägde och klockan ska förmedla den frihetskänsla som jag hade när jag var ute med pappa och körde båten. Sayora är för mig något djupare än bara en klocka.

Både klockorna och varumärket har en marin känsla, med färger i blått och vitt.

Vid lanseringen av de första klockorna med UF-företaget gick det dessutom väldigt bra för grabbarna. De tog hem flera priser i deras region, bland annat som Årets UF-företag i Blekinge vilket ledde dem vidare till rikstävlingen där Johan, som idag är företagets vd, utsågs till Årets unga ledare.

– Superkul! Jag brinner mycket för utveckling i alla avseenden. Både när det gäller att bygga företag, effektivisera och få företaget att gå framåt, men också privat – hur jag som privatperson och folk runt omkring mig kan utvecklas.

Johan och Philip träffas exempelvis på lördagar då de har ett segment där de lägger tid på att skryta lite och ge varandra komplimanger.

– Det är en väldigt viktig nyckel. Dels för att se vad man själv har gjort bra, dels för att lyfta varandra.

Det är lätt att fastna i tron om att hållbarhet bara handlar om miljömässiga aspekter, men det var jättenyttigt att lära sig hur mycket mer som hållbarhet innebär – allt från GDPR och integritet till social hållbarhet.

Johan Ekberg, Sayora

När UF-året gick mot sitt slut var Johan och Philip enade om att driva företaget vidare som aktiebolag.

De började också designa sin nya klockmodell Prima som nu finns för försäljning.

I samband med UF fick de också kontakt med Almi och rådgivaren Amani El-Ali Mazloum och har bland annat fått finansiering från Almi.

– Det har betytt väldigt mycket. I och med att vi verkar inom en bransch där det krävs att vi har ett lager av klockor att tillgå så har det krävts en stor initial investering för att beställa. Så den finansiering vi fick har möjliggjort hela vårt inköp av lager.

Sayora har också fått rådgivning och nappade när Almis tjänst inom hållbar utveckling dök upp.

– Det gav oss nya perspektiv. Det är lätt att fastna i tron om att hållbarhet bara handlar om miljömässiga aspekter, men det var jättenyttigt att lära sig hur mycket mer som hållbarhet innebär – allt från GDPR och integritet till social hållbarhet.

Sayora har fattat beslut utifrån vad de har lärt sig. De har bland annat montering av sin senaste kollektion i Sverige, vilket skapar arbetstillfällen här. De har också själva engagerat sig mer lokalt, exempelvis inom UF.

Almis rådgivare om Sayora

Almis rådgivare Amani El-Ali Mazloum träffade Sayoras vd Johan första gången när han deltog i ett Draknäste under UF-tiden och Amani var en av drakarna:  

– Jag gjorde en investering med rådgivning och såg direkt potential i killarna. De är superduktiga, engagerade, verkliga entreprenörer och med sådant business-mind. Vi har fortsatt med rådgivning och det har varit otroligt roligt att följa deras resa. Varje gång har jag sett hur de växer, de är så drivna och har en tydlig plan framåt, säger Amani och fortsätter:  

 

– När Almis tjänster inom hållbarhet dök upp tvekade de inte en sekund att delta och de gick hela Framtidsgeneratorn. Varje del har de gått in i helhjärtat, utvecklat och hållit deadline. De fick även tillgång till en individuell coachning med en konsult inom social hållbarhet som jag matchade ihop dem med. Även hon såg deras driv och engagemang och kunde hjälpa dem ännu mer med att utveckla deras produkt.  

 

Vilken potential har de?

– Jag ser stor potential. De är verkligen entreprenörer som tänker igenom varje led och med deras drivkraft och personligheter kan de lyckas med det mesta som de företar sig.

Amani El-Ali Mazloum, rådgivare Almi

Johan är medveten om att en av de största miljöbovarna är överkonsumtion och därför har det varit viktigt för dem att skapa en hållbar produkt som också ska kunna repareras istället för att producera en ny.

Johan uppskattade också när han deltog i en vd-grupp hos Almi med tema hållbarhet där en extern konsult hade viktiga och bra kunskaper för bolaget.

– Hon var väldigt, väldigt duktig och det var otroligt givande att få prata vidare med henne. Även samarbetet med Amani har varit väldigt lyckat och det är alltid smidigt att få tag på henne och Almi om vi behöver bolla något.

Just nu, med ett lager av den nya kollektionen, ser Johan att det absolut viktigaste är att vara ute och synas.

– Vi är redo att leverera i samma sekund som vi får en beställning, så nu är vi synliga, står i butiker, besöker mässor, nätverkar, jagar återförsäljare och syns också i sociala medier och genom vår hemsida.

Hur har tiden som företagare varit?
– Den har både varit upp och ned. Det är många utmaningar – jag ska inte skylla på något, men både pandemi och lågkonjunktur har varit tufft när du startar helt på ruta ett med ett nytt varumärke. Samtidigt är det också så spännande och kul och gör att du utvecklas som person, säger Johan.

Fakta Sayora AB

Grundades: I september 2021

Grundare och ägare: Johan Ekberg och Philip Dennheim

Säte: Kallinge i Blekinge, men kan leverera överallt

Gör: Egendesignade och svensktillverkade klockor

Webb: sayora.se/

Johan Ekberg och Philip Dennheim