Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
19 juli 2022

Sommartips på intressanta poddar

Sommartips på intressanta podd

Fyll sommarens dagar med att lyssna på poddar. Perfekt på stranden, i hängmattan, när du påtar i trädgården eller i bilen på väg på semester. Vår populära serie av korta program "Från ord tilll handling" har nu blivit podd. Där hittar du flera intressanta och lärorika avsnitt som du kan välja och vraka mellan.

Varje 15-minutersavsnitt innehåller inspirerande och lärorika ämnen, med en gäst per avsnitt. Klicka på länkarna nedan.

(Du kan även hitta poddarna på appar som Spotify, Appel Podcast och Acast.)   

 

  • 1. Hur kommunicerar man hållbart. En svår sak när det gäller hållbarhet är kommunikationen. Ja, en del tycker till och med att det är det svåraste av allt. Hur mycket ska man säga och hur ska man säga det? För att få svar på detta har vi bjudit in Anna Högberg, vd Futerra Stockholm, som delar med sig av sina bästa tips på vad och hur man bör kommunicera – och vad man inte ska göra.
  • 2. Hur är man inkluderande i sin kommunikation? I detta avsnitt kommer vi att prata om kommunikation ur mottagarens perspektiv – och då framför allt på att kommunicera saker på ett sätt som är inkluderande eller i alla fall inte exkluderande. För att få svar på detta har vi bjudit in Barakat Ghebrehawariat, demokratiagenten som under lång tid har arbetat med mångfald ur ett kommunikationsperspektiv.
  • 3. Hur är man en attraktiv arbetsgivare? Frågan om att bli en attraktiv arbetsgivare hamnar i topp när Almis kundföretag har gått igenom hållbarhetsworkshopen. Men hur får man en sund arbetsplats och vad är en sund arbetsplats? För att få svar på detta har vi bjudit in Monica Halldin, vd Orcana. I över 25 år har hon varit vd, chef, processledare, förändringsledare och rådgivare inom skilda miljöer, branscher och kulturer.
  • 4. Vad kan vi lära oss av IKEA när det kommer till att vara en attraktiv arbetsgivarare? År efter år hamnar IKEA i topp när man listar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Vad gör de för att lyckas med detta, och hur kan små och medelstora företag göra samma sak? För att få svar på detta har vi bjudit in Miki Tabakovic, Market Store Manager IKEA Jönköping, som kommer att dela med sig av sin erfarenhet och sina bästa tips.
  • 5. Vad är cirkulär ekonomi och hur kan man tjäna pengar på det? I detta avsnitt pratar vi om cirkularitet och hur det bidrar till att man tjänar pengar på hållbarhet. För att få svar på detta har vi bjudit in Matilda Jarbin, hållbarhetschef på GIAB, och även expert på cirkulär ekonomi och hållbarhet kopplat till lönsamhet och affärer.
  • 6. Hur räknar man på hållbarhet? Att ställa om mot en mer hållbar affär kan innebära vissa investeringar i både tid och pengar. Men har du koll på ditt företags ekonomi så är det lätt att se hur du kan räkna hem dina gröna investeringar. Irmeli Eriksson är affärsutvecklare på Almi och har lång erfarenhet inom finansbranschen i olika roller och befattningar och har en bred kompetens inom finansiering för företag. Här ger hon sina bästa tips på hur du kan använda dina resurser smartare.
  • 7. Hur kan små och medelstora företag komma igång med de globala målen? FN:s globala hållbarhetsmål kan kännas lite fluffiga och abstrakta. Hur kan man som ett litet eller medelstort företag ta sig an dem på ett vettigt, hanterbart sätt? För att svara på detta har vi bjudit in Gustav Stenbeck, vd Mestro, som jobbar med att kombinera lönsamhet och hållbarhet för att skapa både dagens och morgondagens vinnande bolag.
  • 8. Vad kan vi lära oss av Max Burgers när det kommer till att jobba med de globala målen? I detta avsnitt träffar vi Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers. Han blev 2020 utsedd till årets bästa hållbarhetschef, och är en av drivkrafterna bakom MAXs hållbarhetsarbete för att nå FN:s globala 1,5-gradersmål. Han delar här med sig av sina bästa tips på hur man som företagare kan använda de globala målen, både för att identifiera utmaningar och risker, men även till att hitta nya affärsmöjligheter.