Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
14 februari 2020

Kommunikatör skapar ökat engagemang

Fotograf: Patrik Leonardsson

Jobb och fritid går hand i hand. Trivs man på arbet­et trivs man även på fritiden – och­­­ vice versa. Det menar Henrik Axelsson från Halmstad, inspiratör och föreläsare, som hävdar att företag och organisationer har allt att vinna på att utveckla medarbetares välmående ”tjugofyrasju” och psykosociala drivkrafter för att skapa stort engagemang och ökad prestation på arbetsplatsen.

 

Sedan fyra år tillbaka driver han eget företag, Kommunikativa verktyg, och föreläser för företag/organisationer om vikten av engagerade medarbetare. Han använder även fysiska verktyg, kommunikativa spelkort, för att förtydliga sin vision och få företagsledare att kunna omsätta teori i praktik.

 

– Mitt fokus handlar om ökat medarbetarengagemang genom välmående veckans alla timmar, ”24/7”. Trivs man på jobbet som på fritiden ökar prestationsförmågan. Jag har mött och sett så många människor som blivit bittra, som drömmer om något annat, men inte vågar förändra sin yrkessituation utan hellre pekar finger och blir ett offer, liksom arbetsgivare och chefer som pratar om mjuka värden men inte har svar på hur medarbetarna ska inspireras och utvecklas, mer än genom att sätta en fruktskål på lunchbordet.

 

Henrik Axelsson har själv en brokig yrkesbakgrund och har bland annat varit verksam inom utryckningspolisen i Malmö och kommunikatör i bolag som Stora Enso och Volvo GTT. Genom egna erfarenheter och kommunikativa verktyg hjälper han företag och organisationer att utveckla och jobba med att skapa drivkrafter hos personalen.

 

– I samband med att jag startade eget företag sökte jag stöd hos Almi för att kunna gå vidare med min idé och omsätta den praktiskt och i professionella verktyg, kommunikativa spelkort inom olika kategorier. Almi gillade min affärsidé och jag fick ekonomiskt stöd, berättar han.

 

– Utan stödet från Almi hade jag kanske inte gått vidare med mitt entreprenörskap och än mindre kunnat driva företaget nu, mer än fyra år senare, tillägger 38-åringen.

 

Under årens lopp har han utvecklat verksamheten som anpassats till kunder i hela landet, allt från enmansfirmor till myndigheter och privata företag. De kommunikativa spelkorten har även använts i internationella sammanhang inom branschen för streaming av musik.

 

– I takt med samhällsförändringarna har jag utvecklat mina verktyg som anpassats efter bland annat den nya arbetsmiljöföreskriften, Mood, diskrimineringsfrågan som kom i ljuset i samband med Metoo och Sustainability som kom nu med det allmänt ökade fokuset på hållbarhetsfrågor, säger Henrik Axelsson.

 

I sina föreläsningar och strävan att utveckla ledare på arbetsplatser lägger han tonvikten på våra psykiska och fysiska behov för välmående, där de kommunikativa verktygen är trumfkorten.

 

– Målet med mitt entreprenörskap är att genom välmående ”24/7” kunna öka engagemanget och stärka såväl individer som organisationer, säger han.

Snabbfakta om Henrik

Företagsnamn:
Kommunikativa verktyg

Ägare: Henrik Axelsson, Halmstad (enskild firma)

Start: 2016

Gör: PR och kommunikation, föreläser och supportrar företag och organisationer i att stärka engagemangsnivån genom ökat välmående ”24/7”

Hemsida: kommunikativaverktyg.se

Samarbete med Almi: Verifieringsmedel