Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
8 november 2022

Ska hjälpa handbolls-VM att bli ett hållbart evenemang

Det började som en konsulttjänst för åtta år sedan, till att idag vara ett företag med tre heltidsanställda. Greentime är bolaget från Varberg som hjälper stora idrotts- och kulturevenemang i hela Sverige att bli mer hållbara.
– De här frågorna har blivit allt viktigare hos aktörerna, säger vd:n Simon Strandvik.

I januari spelas handbolls-VM för herrar. Den här gången är det Sverige, tillsammans med Polen, som arrangerar mästerskapet där Sveriges grupp kommer spela sina matcher i Göteborg.

 

En av de som varit med och arbetat med evenemanget är Simon Strandvik från Varberg, som tillsammans med sitt bolag Greentime blivit anlitade för att göra evenemanget mer hållbart.

 

– När vi pratar om hållbarhet utgår vi från tre delar. Dels det miljömässiga, dels social och ekonomisk hållbarhet. Vi vill se helheten och tillämpa lösningar som ger bäst effekt, berättar Simon.

 

Utbildar kunderna

Förutom olika idrottstävlingar och mästerskap har Greentime också hjälpt flera stora kulturevenemang. Det kan till exempel handla om att underlätta klimatsmarta transporter för besökare, tillämpa åtgärder som ökar jämställdheten – och säkerställa att de ekonomiska förutsättningarna är i balans.

 

– Idag erbjuder vi en resa för våra kunder. Det handlar inte bara om ett digitalt verktyg där de får svar på hur de ligger till, utan de får också en utbildning i hållbarhet hos oss samt att vi anordnar nätverksträffar. Dessutom driver vi Hållbart Evenemang, vilket är en certifiering våra kunder kan få genom att uppfylla några krav vi har och bli granskad av en oberoende tredjepartsrevisor, säger han.

”Idag erbjuder vi en resa för våra kunder”, säger Simon Strandvik som utvecklat Greentimes koncept från att enbart vara en digital tjänst. Bild: Patrik Ljungman

Simon Strandvik är miljövetare i grunden och resan för Greentime började 2014. Då fick han idén om att skapa det digitala planeringsverktyget, där evenemangsarrangörer på ett smidigt och överskådligt sätt skulle få insyn i hållbarhetsfrågor.

Men jag är ingen programmerare och kände att jag behövde hjälp. Då tog jag kontakt med Almi som beviljade en utvecklingscheck, där jag fick 50 000 kronor för att kunna utveckla den digitala produkten.
Simon Strandvik, vd Greentime

 

“Då hade jag aldrig vågat satsa”

Det var första, men inte sista gången som Simon kommit i kontakt med Almi. Samarbetet pågår än idag, där han förutom utvecklingscheck också blivit beviljad mikrolån samt personlig rådgivning i hur bolaget ska utvecklas.

– Jag hade aldrig vågat satsa på det här utan finansieringen från Almi, det har varit helt avgörande för mig för att kunna utveckla Greentime till den verksamhet det är idag, säger han.

Numera är det inte den ekonomiska biten, utan snarare andra utmaningar Greentime behöver vägledning från Almi kring.

Nu håller vi på att ta nästa kliv på resan, och då har Almi varit ett väldigt bra bollplank. Vad gör vi nu? Hur ska vi fortsätta utvecklas? Hur ska jag göra för att jag och mina kollegor ska må så bra som möjligt? Det är sådana frågor vi ställer oss. Då är det nyttigt att ta hjälp av personer som har stor erfarenhet från bolag som gjort liknande resor.
Simon Strandvik

Vill du också utveckla ditt företag?

 

Vi på Almi älskar att se företag och entreprenörer utvecklas, vi vill ha ett rikt näringsliv i vår region. 

 

Tveka inte att kontakta oss för ett första möte, vi finns för er företagare!

 

Här hittar du våra rådgivare

Det krävs stor portion mod och nyfikenhet för att be om hjälp, vilket Simon har visat. Något han även visat genom att utmana en hel bransch och dessutom gjort det enkelt för kunden att driva hållbara evenemang, säger hon.
Jessica Hansson, affärschef på Almi, som har arbetat tätt ihop med Greentime under de här åren.