

DigiClean är en AI-baserad digital plattform som gör industriella tvättprocesser renare, billigare och fullt spårbara. Almi har bland annat bidragit med att utveckla affärsplan, varumärke och säljmodell.
DigiClean optimerar industrins kemikalieanvändning i realtid och minskar avfallet, samtidigt som det eliminerar kostsam och tidskrävande manuell provtagning och analys.
Systemet är utvecklat av Charlotte Stigen Låstberg på Digiclean Solutions i samarbete med bland andra Chalmers Industriteknik, Volvo och SKF och finansierat av Vinnova.
Beskriv hur det är att driva bolag, Charlotte!
Att vakna varje dag och drivas av en passion för att ta bolaget dit vi vill. Driva bolag är inte ett jobb för mig, det är ett av mina absolut största intressen. När det går bra och det blir som man har tänkt sig, då är det ju ren och skär njutning!
Vilka utmaningar finns i ditt företagande?
- Utmaningen är att hela tiden säkerställa tid för reflektion för att ta oss framåt strategiskt, i stället för att fastna i det operativa. Sedan är det ju alltid en avvägning mellan att göra det själv eller att ta in hjälp när man är i en tillväxtfas.
Vi verkar i en traditionell bransch och är här för att utmana genom att förändra affärsmodellen ”att sälja så mycket kemikalier som möjligt” till att sälja ett hållbart tvättresultat. Att utmana affärsmodellen på det sättet är givetvis väldigt intressant och utmanande.
Vad har samarbetet med Almi betytt för er?
- Almi har absolut varit en möjliggörare. Almi har stöttat och hittat vägar för oss att fokusera på forskning och utveckling och hjälpt till med just det som jag har brottats med stundtals; att få chans att stanna upp och reflektera. Tillsammans med Almis rådgivare har vi säkerställt den strategiska höjd som vi lyckats hålla de senaste åren.
Du kanske också är intresserad av ...


