Charlotte Stigen Låstberg, grundare DigiClean

Från slit och släng till hållbar produktion

Publicerat:

22 jan. 2025, 10:00

Nyhet

Linda Göthberg och Malin Wiland på Textilfabriken i Borås har gått från därproducerat till härproducerat och erbjuder en flexibel mikroproduktion av bland annat provkollektioner och måttanpassade gardiner.

Produktionen är mer hållbar tack vare lägre minimikvantiteter och minskad överproduktion, minskade transportkostnader och utsläpp och lokalt anställda mönsterkonstruktörer och sömmerskor. Närheten till kunden ger också hög flexibilitet och tillgänglighet.

Beskriv hur det är att driva bolag!

- Det bästa med att driva bolag för oss är att vara med och bidra till en förändring i textilbranschen. Efter många år i modebranschens slit och släng känns det fantastiskt att jobba för en mer hållbar produktion. Vi ser tydligt ett skifte där man söker producenter på hemmaplan för hållbar produktion. 

Vilken hållbarhetsaspekt är särskilt viktig för er?

- Socialt ansvar är väldigt viktigt i vårt hållbarhetsarbete. Med hjälp av nyanländ arbetskraft, som har kompetens inom sömnad, har vi kunnat erbjuda en hög nivå i produktionsprocessen. 

Vilka utmaningar finns i ert företanade?

- Det var en utmaning att starta under pandemin, men generellt skulle vi nog säga att det svåra är att få tiden att räcka till. Vi är tacksamma för alla tips, råd och nätverkande som Almi hjälpt oss vidare med.

Så bidrar Almi till att utveckla Textilfabriken

Robin Erdås, rådgivare affärsutveckling och innovation, Almi Väst

Textilfabriken har deltagit i Almis tillväxtprogram Strategigrupp VD med individuell coachning, där deltagare och erfarna rådgivare hjälps åt att lösa tillväxtutmaningar.

 

Vad kan andra företagare lära av Textilfabriken?

 

1. Bygg nätverk, lär av andra, hitta inspiration och skaffa mod genom att vara med i ett VD-nätverk.

 

2. Våga satsa på hållbara affärsmodeller. Hållbarhet blir allt viktigare för både kunder och investerare. Att implementera miljövänliga processer och material kan ge stora konkurrensfördelar.

 

3. Utveckla och investera i kompetensen hos personalen.
 

 

Vilka är dina bästa råd till tillverkande företagare just nu?

 

Att investera i affärsutveckling och skala upp säljarbetet är mina bästa råd.

 

Att investera i affärsutveckling hjälper tillverkande företag att öka sin konkurrenskraft, främja hållbar tillväxt, förbättra effektiviteten och kundnöjdheten, samt driva innovation. Det gör det också möjligt att bättre hantera risker och anpassa sig till marknadsförändringar. 

 

För att skala upp försäljningen i ett tillverkande företag börja ofta arbetet med att förbättra produktutbudet för att säkerställa att det möter kundernas behov och förväntningar. Använd flera försäljningskanaler för att nå en bredare kundbas. Bygg starka och långsiktiga relationer med kunderna genom utmärkt kundservice och regelbunden kommunikation.

 

Investera i marknadsföring, både digitalt och traditionellt, för att öka synlighet och attrahera fler potentiella kunder.

 

Använd data och analyser för att kontinuerligt förbättra försäljningsstrategier och anpassa till förändringar på marknaden.

Stefano Crozzoli, rådgivare affärsutveckling, Almi Väst