Hur skapar du trovärdighet kring ditt hållbarhetsarbete?
Ni kämpar på med ert hållbarhetsarbete och vill visa det ni gör. Bra! Men hur visar ni det på ett äkta sätt?
Du vill aldrig anklagas för greenwashing – alltså att du framhåller hållbara exempel från verksamheten men i själva verket står för miljöförstöring i andra led. Se hur du kan visa att du är trovärdig!
Tänk på att:
Arbeta långsiktigt med kommunikationen
Med samma budskap i alla kanaler under en längre tid bygger du trovärdig hållbarhetskommunikation.
Håll dig till fakta
Framhäv dig aldrig bättre än vad du är. Det kommer upp till ytan och skadar ditt anseende.
Kontrollera internt
Sätt upp en struktur för en effektiv intern kontrollprocess. Här upptäcker du eventuella svagheter i ert hållbarhetsarbete innan det når kunderna.
Behöver du stöttning i din omställning?
Insatsen är en del av "Hållbara Intraprenörer", ett projekt finansierat av Europeiska socialfonden, som ska bidra till strategisk kompetensförsörjning genom stöd till kompetenshöjande insatser inom hållbar utveckling för yrkesverksamma i små och medelstora företag.