Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Almi-kund vinnare av tv-priset Kristallen

Berlings Byrå AB ligger bakom idén och konceptet till den populära serien Svenska Truckers som nu utsetts till Årets Reality på Kristallengalan 2020.
- Det här såg man ju inte komma, säger en mycket glad och överraskad Björn Berling.

- öppnas i nytt fönster

Björn Berling (mitten) tillsammans med Tove Helgesson och Simon Lundman som är två av seriens frontfigurer.

Naturligt att vända sig till Almi

2018 kände Björn Berling att det var dags för ett nytt steg i arbetslivet. Han startade då sitt företag, Berlings Byrå AB, och visste redan vid starten att det var tv-verksamhet i någon form han ville hålla på med.

 

Under åren har Björn träffat många företagare genom olika uppdrag han haft, men att själv bli företagare var något nytt för honom. Därför kändes det naturligt att vända sig till Almi.

 

- Man ska ta hjälp av de som kan mer än man själv, säger Björn. Jag hade ju dessutom fullt upp med allt det övergripande och att få igång verksamheten.

  

Det är skönt att ha någon att hålla i handen. Någon att kunna ställa alla sina frågor till - om vad man ska tänka på, vilka dokument som ska in osv.
Björn Berling

 

Idén till konceptet väcktes i Almedalen

Idén till det som senare blev reality-serien Svenska Truckers, väcktes i samband med att Björn modererade ett seminarium i Almedalen där fokus var på transportfrågor. Det gjorde honom uppmärksam på hur viktig transportnäringen är och att den ligger på en hög politisk nivå.

 

- Det är en bransch som man kanske inte tänker så mycket på, men utan alla transporter är det mycket som vi tar för givet i samhället som inte skulle fungera, säger Björn.

 

Han blev även medveten om att inom en tioårsperiod kommer det att behövas ytterligare 50.000 personer inom transportnäringen. Idag är var fjärde man anställd inom branschen, men för att hitta nya medarbetare behöver man locka nya målgrupper.

 

Lånet från Almi möjliggjorde företagsstarten

Björns idé vidareutvecklades i samarbete med produktionsbolaget Alaska. Sveriges Åkeriföretag har också varit en viktig samarbetspartner och är de som står som avsändare av serien.

 

Lånet från Almi kompletterade övrig finansiering och möjliggjorde starten och uppbyggnaden av företaget. Nu har en serie om tio avsnitt visats och den har fått mycket positiv respons. Genom Svenska Truckers har man lyft fram och synliggjort både föraryrket och åkeribranschen och Sveriges Åkeriföretag hoppas att detta är ett sätt att få nya målgrupper att få upp ögonen för yrket.

 

Ett kvitto på att man vet vad man håller på med

Svenska Truckers var Berlings Byrå ABs första stora projekt och Björn ser tv-priset Kristallen som ett kvitto på att de vet vad de håller på med.

 

- Det är ett mycket gott betyg från branschen och det underlättar när vi kommer med nästa idé, säger Björn.

 

En andra säsong av Svenska Truckers är redan under produktion. Utöver det är det även andra saker på gång - vad vill Björn inte avslöja än, men han säger att det är underhållning med viktiga budskap som han vill syssla med i sin verksamhet.

  

- öppnas i nytt fönster

Björn Berling (t h) tillsammans med kollegan och en av medgrundarna Thomas Sturesson. På bilden saknas Malin Kvist som inte hade möjlighet att delta vid prisutdelningen.

   

Björns bästa tips till andra företagare:

 

Ta hjälp av proffs!

Ensam är inte stark - fråga någon som vet mer än du själv.

Är du nyfiken på vad Almi kan göra för ditt företag?

» Välkommen att kontakta någon av våra rådgivare så berättar vi mer!

Fyll i formuläret så blir du kontaktad av en Almi-rådgivare

*
*
*
*
?