Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

De gör det möjligt för alla barn att åka på nöjespark

SB International är ett spännande företag som levererar åkattraktioner till nöjesparker i fler än 50 länder.

Nu har Jönköpingsföretaget tagit fram de första tillgänglighetsanpassade produkterna för barn vilka inom kort rullar på Legoland Windsor i England.

Fyra av företagets medarbetare visar den nya produkten som är tillgänglighetsanpassad för barn med funktionshinder.
SB International har samarbetat med Almi under flera år och i olika projekt. Nu senast har företaget fått stöd från Almi för att tillgänglighetsanpassa sina produkter för barn med funktionshinder. På bilden syns företagets medarbetare Sadko Velagic, Joacim Samuelsson, Petter Lindh och Ishwar Hirani.

  

 

Sedan tidigare levererar de bilar, byggmaskiner och båtar för en mängd nöjesparker runt om i världen.


Med sina sju anställda är det inte ett storbolag som dundrar fram över världen. Men de gör stora saker. Som nu när SB International har vidareutvecklat sina produkter för att få med hela kundgruppen, även barn med fysiska utmaningar.


– Vår bransch, som på svenska inte har något bra namn men på engelska heter the attractions industry, är egentligen ganska sen med omställning till tillgänglighet. När Legoland, som är vår kärnkund och globalt har tio anläggningar, gav oss input om att de önskade en tillgänglighetsanpassad bil började vi skissa på en, berättar Petter Lindh, export manager hos SB International.


En av företagets designers gjorde ett förslag på hur en tillgänglighetsanpassad bil skulle kunna se ut där styrning och gas skulle ske via en joystick istället för som på de vanliga bilarna, via ratt och gaspedal.


SB International passade också på att dela sin skiss i sociala medier vilket väckte intresse. Bland annat hos Almi som hörde av sig.


– De tyckte att vi hade ett intressant projekt och har varit med oss från ett tidigt stadie i det här – innan det blev ett skarpt projekt.

 

  

Det gjorde att vi vågade ta oss an projektet på ett annat sätt med hjälp av finansieringen.
Petter Lindh, export manager hos SB International om samarbetet med Almi.

  

 

Almi Jönköping erbjöd företaget att delfinansiera utvecklingsprojektet i form av produktutvecklingscheckar.


– Det gjorde att vi vågade ta oss an projektet på ett annat sätt med hjälp av finansieringen, säger Petter.

 

SB International vidareutvecklade sin produkt och fick fram ett joystick-system som bygger på teknik som används på handikappfordon i till exempel elektriska rullstolar.


– Det var en utmaning, eftersom det är ett annat styrsystem än vi haft och vi behövde anpassa det till övriga komponenter och få plats med allt under karossen som har mindre utrymme än normalt. Det krävdes också en lösning för en ramp att kunna köra upp rullstolen på bilen.


När de så under hösten 2021 kommit vidare med projektet hörde Legoland Windsor Resort av sig i England – en av de äldsta Legoland-parkerna. De hade ett pilotprojekt inom moderbolaget Merlin Entertainments och Jönköpingsföretaget fick en förfrågan att utveckla en bil som man skulle kunna köra med som rullstolsburen.


– Då hade vi redan denna klar på ritbordet och kunde presentera en idé ganska snabbt för kunden, säger Petter.


Utvecklingen gick vidare och nu har de en nästan helt färdig produkt att leverera. Bolaget besöktes förra veckan av konsulter för att gå igenom krav på säkerhet, materialval och ergonomi.

 

  

Den specialanpassade bilen som styrs med en joystick istället för pedaler och ratt.
Istället för pedaler och ratt kan nu barnet styra bilen via joystick. “Varje produkt är ett unikt hantverk”, säger Petter Lindh.

  

 

– Vi väntar på utlåtande, men så fort vi får ett godkännande levererar vi de två tillgänglighetsanpassade bilarna som ska gå på deras banor där.

Legoland har en attraktion i alla sina parker som heter Driving school, för barn från sex år och uppåt, och det är där som bilarna ska köras.


– Tanken är att bilen ska köras på samma bana som de vanliga. Det ska vara en inkluderande och utbildande attraktion. Jag skulle tro att den är i bruk redan under sommaren. Jag vet att kunden hade velat att den var igång för två månader sedan, säger Petter.


Men det hänger på säkerheten – som alltid är en utmaning när nya produkter utvecklas, menar han.
Här löser ni alltså ett problem i partnerskap med kunden – hur stärker det er relation?
– Det är väldigt positivt. Legoland i England har haft produkter från oss i 25 år. De sköter dem mest på egen hand efter så lång tid, men nu har vi alltså fått en ny typ av kontakt med kunden där vi skapat något nytt.


För samma kund har de också utvecklat ett liftsystem för att tillgänglighetsanpassa deras båtattraktion. Med den nya liften ska även rullstolsburna barn kunna åka med på en båttur.


– Vi tycker att det är jättekul att vara med i sådana här projekt – för att både fler ska kunna använda produkterna och att det ger bra möjligheter till försäljning. Det här är inte en volymprodukt, men vi tror på att våra kärnkunder, de större parkerna, är intresserade och tar in en eller flera bilar.

Vi på SB International tycker att det är en självklarhet att alla barn ska kunna ha roligt på de nöjesparker där vi levererar våra produkter. Att vi är en del i att möjliggöra detta stärker såklart relationen med vår kund.

 

   

Vi på SB International tycker att det är en självklarhet att alla barn ska kunna ha roligt på de nöjesparker där vi levererar våra produkter.
Petter Lindh, export manager

  

 

SB International har en spännande tid framför sig. De har nyligen skrivit kontrakt med två nya Legoland som ska öppna i Kina.


I Sverige är SB International relativt okända men globalt och i branschen är företaget en etablerad och välrenommerad tillverkare.


– Det är svårt att vara profet i sin egen hemstad och de mest välkända parkerna i Sverige, Gröna Lund och Liseberg, har vi inte som kunder. Kanske kan parker som Skara Sommarland eller Furuvik också vara intresserade av tillgänglighetsanpassade produkter på sikt, men det krävs ofta större parker för att ha råd med produkterna, säger Petter.


Deras nya produkt hjälper ändå till att öppna nya affärer.


– Vi har fått input att alla Legoland vill ha bilarna på sikt. Universal Studios i Japan tror vi kan ha intresse likaså. Det beror på hur mycket parkerna vill ligga i framkant när det gäller tillgänglighet, säger Petter Lindh.

 

 

   

Almi fanns med i ett tidigt stadium och checken gjorde att vi vågade ta oss an projektet.
Petter Lindh, export manager SB International

Snabba på utvecklingen i ditt företag med en check!

En check kan hjälpa till att snabba på och underlätta utvecklingen i ditt företag, exempelvis genom att ta in extern kompetens. Checken täcker 50% av de externa kostnaderna.

 

Läs mer vem som kan söka en check och till vad »

Ishwar Hirani, huvudägare och vd.
Ishwar Hirani köpte SB International runt millennieskiftet och är fortsatt huvudägare och vd.
Petter Lindh, export manager
Petter Lindh är export manager och jobbar med försäljning och marknad i SB International. Han har jobbat på bolaget sedan 2008.

Fakta: SB International AB

Varumärken: SB International, SBI Sweden och SBI.

 

Grundades: På 80-talet i Eskilstuna, först som en hobbyverksamhet. Runt millennieskiftet köptes det upp av Ishwar Hirani som fortsatt är huvudägare och vd.

 

Säte: Jönköping. Allt som levereras till kund slutmonteras i Jönköping.

 

Gör: Tillverkar åkattraktioner – bilar, båtar och byggmaskiner för barn – för nöjesparker runt om i världen. Utvecklar numera även tillgänglighetsanpassade attraktioner för barn med funktionshinder.

 

Anställda: Sju personer, men fler är på väg in tack vare de nya affärerna i Kina.

 

Kunder: Finns i 50 länder, bland annat Legoland med tio parker runt om i världen. En annan stor kund är Universal Studios i Japan.

 

Omsättning: 15,5 miljoner kronor 2021 med drygt 2 miljoner i resultat.

 

Kuriosa: “Ibland tror folk att Legoland bara finns i Danmark, men Legoland finns i hela världen. Legoland i Danmark är faktiskt det enda Legoland som vi inte har som kund, men vi har alla efter det”, berättar Petter Lindh.

 

Webb: sbisweden.com

Prenumerera på Almis nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om våra aktiviteter, få tips samt inspiration från andra företagare.

Jag vill bli kontaktad!

Fyll i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss till dig.
Det är förutsättningslöst och kostnadsfritt.
*
*
*
*
?