Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.

Rätt tajming att starta under pandemin

Hösten 2020 lanserade Pernilla Bertilsson Wous Media AB - en blandning mellan ett digitalt magasin och en marknadsplats.

Sajten vänder sig till den moderna och aktiva kvinnan i Sverige. Hon som är nyfiken, trendkänslig och gillar att hålla ett högt tempo både på jobbet och på sin fritid.

- öppnas i nytt fönster

Ville satsa på sin nya affärsidé

Innan Pernilla startade Wous Media AB drev hon ett företag inom mediarådgivning i nästan 15 år. Hon trivs bra i rollen som egen företagare, men kände att det var dags att göra något nytt.

 

Pernillas nya affärsidé föddes ur ett behov som hon sett i sin tidigare roll. Men idén hamnade i byrålådan under ganska lång tid - tills våren 2020 då hon hade sålt sitt mediabolag för att kunna satsa fullt ut på sin nya affärsidé.

 

I maj 2020 började Pernilla att skissa på ett upplägg och snart var bilden ganska klar - det skulle bli en helt ny sajt med ett unikt innehåll.

 

Det hon såg framför sig var en sajt där man samlat olika typer av innehåll på en och samma sajt. Den skulle även innehålla e-handel, podcast, ett diskussionsflöde och en blogg där läsarna kunde följa arbetet bakom sajten.

- öppnas i nytt fönster
Bild: Consid

Startade mitt under pandemin

Trots pandemin så var Pernilla inte orolig att starta upp sin nya verksamhet. Redan under våren 2020 kunde man se att de digitala köpen ökade snabbt och hur människor blev mer digitala. Därför kändes tajmingen för den här affärsidén helt rätt.

 

- Det kommer ett liv efter det här och då kommer alla företag att försöka komma ikapp den försäljning som man har förlorat under 2020. Alla kommer att behöva tänka mer digitalt och hitta nya kanaler som skapar mer trafik till sin e-handel, resonerar Pernilla.

  

- öppnas i nytt fönster

  

Pernilla lade ner mycker arbete på att ta fram en handlingsplan. Sen väntade ännu mer hårt och intensivt arbete med många beslut kring allt från val av webbyrå och webbhotell till försäkring och mycket annat.

 

En utvecklingscheck samt ett lån från Almi bidrog till att finansiera utvecklingen av den digitala plattformen och i augusti 2020 var det äntligen dags för den nya sajten att gå live.

 

Idag jobbar Pernilla tillsammans med ett team med anställda i företaget men outsourcar tech- och säljdelen.

 

Vad är Wous?

Wous är en ny typ av inspirations­sajt. En sajt med mycket hjärta där mixen av innehållet gör den unik. Här kan man bli uppdaterad och inspirerad, shoppa, kommunicera och göra skillnad.

 

Namnet Wous kommer ur tanken att det är en sajt för kvinnor - WOmen och den är tänkt att skapa gemenskap - US = WOUS.

 

Återkommande ämnen på sajten är kvinnan i karriären. Här lyfter man fram olika kvinnor som har lyckats och som kan inspirera läsarna. Under rubriken "Behind the scene" kan man följa Pernillas egen vardag på jobbet. På så sätt vill hon inspirera andra att göra verklighet av sina drömmar.

  

- öppnas i nytt fönster
Inspelning av ett avsnitt till Wouspodden tillsammans med Therese Albrechtson.

  

Förutom att ha ett mixat innehåll, av olika intressen och ämnen, så arbetar man med olika projekt inom välgörenhet, hållbarhet och näringslivet.

 

Målet är att Wous ska kännas som en levande sajt som hela tiden fortsätter att utvecklas tillsammans med sina läsare och samarbetspartners. Det ska vara en sajt där kvinnor kan uppdatera sig, inspireras, shoppa och lyssna på podcasts - en plats där man vill hänga.

 

- Det här är bara början. Wous kommer ständigt att utvecklas till så mycket mer, till olika nya linjära delar/koncept med nya affärsmodeller, säger Pernilla.

 

 

   

Pernillas tips till dig som funderar på att starta företag

 

  • Tror du på din idé och ser ett tydligt behov - starta!
  • Ta hjälp från andra - man kan inte vara bra på allt.
  • Viktigt att du tänker sälj i alla avseende, att du kan prata för din produkt, tjänst eller företaget oavsett om det är inför en kund, samarbetspartner eller leverantör.
  • Följ och utvecklas efter marknadens behov. Ingen kan sätta en långsiktig plan längre - förändringarna går för fort. Sätt vision och delmål istället.
  • Tänk digitalt!

Är du nyfiken på vad Almi kan göra för ditt företag?

» Välkommen att kontakta någon av våra rådgivare så berättar vi mer!