Nästa steg - säsong 2

Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter

Logotyp för Nästa steg

1. Att skriva en vinnande offert

Följ med när Per Grankvist får lära sig vikten av tydlighet, varför det är så att göra misstaget att tror att man ska framstå som professionell och varför kunden borde veta exakt vad som står i offerten, innan de ens sett den.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast 
+ i alla andra poddappar

Två tips på offertskrivande, ur kundens perspektiv

  • Börja med en sammanfattning
    Förklara bakgrunden till offerten och sammanfatta hur du tänkt kring upplägget. Det är inte alltid den som får offerten som ska signera sen eller håller i plånboken, och den personen kanske inte är insatt i hur saker och ting funkar. En bra offert ska kunna sättas i händerna på vem som helst och de ska förstå.
  • Tydlighet är viktigare än pris
    Priset säger egentligen ingenting mer än summan. Det är innehållet i offerten som är intressant. Det måste vara väldigt tydligt för kunden vad som ingår, vilket resultat som förväntas och när saker ska ske. Det är sånt som gör kunden trygg.

2. Frigöra tid genom att effektivisera admin - går det ens?

Att digitalisera är en sak, automatisera en annan. För den som vill minimera sin admin är automatisering av faktura- och kvittoflöden ett sätt att frigöra tid till annat samtidigt som du får bättre kontroll.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast 
+ i alla andra poddappar

Två tips från Almi

  1. Kartlägg behovet.
    Det är lätt att kasta sig över allt på samma gång, men kartlägg och se vilken åtgärd som gör störst skillnad först. Börja där.
  2. Ta en sak i taget.
    När du väl sett att det gick bra med det första steget är det så mycket lättare att ta sig an nästa och nästa … Då kommer inte ett bakslag kunna få dig att ge upp.

3. Knepen för att anställa smart (och undvika knäppisar) 

Att anställa fel person kostar både pengar, kraft och tempo. Men med en genomtänkt strategi ökar chanserna att träffa rätt. Och visst ska du lita på magkänslan – men inte bara!

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Två tips från Almi

  1. Lyssna på din magkänsla.
    Om något känns tveksamt under intervjun så tänk att det aldrig kommer att bli bättre än så här. Alla vill ju framställa sig själv på bästa sätt under intervjun – så är det då tillräckligt bra? Inse att det gäller även dig själv och den bild du ger av företaget.

    Samma sak under en provanställning. Då om någonsin kommer man att anstränga sig för att få en tillsvidareanställning, så om något känns tveksamt i maggropen finns all anledning att uppmärksamma det.
  2. Anställ inte ”dig själv”.
    Det är lätt hänt att man väljer någon som liknar en själv. Men det är viktigt att man kompletterar varandra. Ni behöver dela den värdegrund som företaget står på, men olika synsätt kan bidra till att en organisation blir framgångsrik.

4. Planering - är det verkligen värt mödan?

Utvecklingen går så snabbt att en färdplan knappt hinner lämna tangentbordet innan den är föråldrad. Lite så brukar det resoneras. Men betyder det att det är fritt fram att skrota all planering och bara köra på känsla? Svaret är mer komplext än så.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Identifiera ditt mål
    Vad är det du vill åstadkomma i din verksamhet? Om du har målet klart för dig är det betydligt lättare att tratta ner. Då är du inne på vägen till målet – och den handlar om planering.
  2. Sortera bort tidstjuvar
    Tidstjuvar är allt som fångar din uppmärksamhet men som vid närmare eftertanke faktiskt inte leder dig mot ditt verksamhetsmål. Stanna upp och ställ dig själv frågan: Kommer det här bidra till att jag kommer närmare mitt mål? Om inte, avstå.
  3. Ta fram alternativa scenarier
    Eftersom det är svårt att sia om ens den närmaste framtiden är det bra att ta fram olika scenarier. Ett för hur du vill att saker ska utveckla sig och ett värsta-scenario. Skulle det värsta faktiskt inträffa har du då redan mentalt förberett dig på situationen och har en handlingsplan att agera efter.

5. Om att behålla kunder och att skaffa bra recensioner

Som företagare vet du att du lyckats göra kunderna nöjda när de rekommenderar dig till sina vänner. Men även missnöjda kunder berättar för sina vänner. Eller så skriver de dåliga recensioner på nätet och det är en av orsakerna till att många företagare drar sig för att uppmuntra betyg. Men vad många företagare inte tänker på är att nöjda kunder också gärna skriver betyg, om de bara får frågan. 

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Börja med vänlighet.
    Enkla saker som att vara positiv och vänlig i bemötandet med kunden är självklart för de flesta, ändå upplever många kunder inte att man får det bemötandet. Så var engagerad. Lyssna, ställ frågor – och håll löften. Att kunden känner sig uppmärksammad är viktigt.
  2. Skapa en relation.
    Prata om lite alldagliga saker först och skapa en relation innan ni går in på affärsbiten. Det kan vara extra viktigt i situationer då kunden är nervös inför mötet.
  3. Gör även en missnöjd kund nöjd.
    Att kunden inte får som den vill måste inte betyda en missnöjd kund. Som rådgivare på Almi kan det handla om att ge någon avslag på en låneansökan, då är det viktigt att kunna berätta varför och ge råd om hur personen/företaget kan gå vidare. Att vara säljare idag innebär ofta att man arbetar med rådgivning, eftersom många produkter är ganska komplicerade idag.

6. Vad man lär sig av en nedläggning eller en konkurs

Att tvingas gå i konkurs är svårt. Få skulle nog påstå något annat. Men det är inte bara det att privatekonomin kan dras med i företagets fall och att man riskerar få ovänner för livet när fordringsägare står lottlösa. Något som det inte pratas lika mycket om är hur mycket en konkurs kan tära på självkänslan.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Se det som en erfarenhet.
    Företagande är tufft. Jag skulle hellre anställa någon som vaknat kallsvettig på morgonen och grubblat över sin likviditet eller sina problem i bolaget än om man kunnat somna kvällen innan. Det är lärdomar från livet som inte går att lära sig på ett universitet eller en powerpointdragning eller på en tvådagarskurs på kursgård. Absolut. Jag tror det är en jättebra erfarenhet. Kanske inte meriterande, men det kan vara en bra pusselbit.
  2. Sköt det snyggt.
    Det finns lagar och regler för hur det ska regleras och skötas. Men tänk i termer av att rensa ur liken ur garderoben. Det kommer en morgondag och du kanske bara är skyldig en leverantör eller en kund 4 000 kronor. Juridiskt kanske du har rätt att inte betala för att du har gått i konkurs. Men sköt det snyggt så långt du kan. Du vet aldrig vad den personen kan ha för framtida intressen eller sammanhang i ditt kommande bolag.
  3. Var öppen om konkursen.
    Att ljuga om eller att undanhålla är värre än att ha gått i konkurs. Så upp med det. Det kommer alltid upp till slut i alla fall om man kör en UC eller känner någon som pratar lite för mycket. Förklara vad det var som hände. Det finns ju en anledning till att ett bolag går i konkurs. Handlade det om rent slarv, att ni inte hade koll på den likvida situation eller dina avtal? Då är det tuffare. Men det kan ju också bero på coronan eller andra skäl. Mycket handlar om förtroende i vår bransch. Inte bara siffror.

7. Att välja kontor - behöver man ens kontor nu för tiden?

Alla som kan har jobbat hemma i ett år nu. Så vad är grejen med kontor? Längs tunnelbanan röda linje i Stockholm träffar vi två företagare som driver kontorshotell som inte motsvarar bilden av kontorshotell men som på olika sätt anpassat sig till de förändrade behoven.

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Tänk på signalvärden.
    Om en ledare till exempel sitter i sitt rum med stängd dörr utan öppen kommunikation med andra, påverkar det ledarskapet, vilket i sin tur påverkar organisationen i övrigt. Det måste inte vara negativt, men kan vara det.
  2. Väv in värderingarna.
    Om ditt företag vill kommunicera hållbarhet och medvetenhet så låt det prägla miljön när ni väljer material. Är de hållbara på lång sikt? Går det att sopsortera? Vad är viktigt för ditt företag att utstråla?
  3. Dela in ytorna.
    Skapa ytor där människor kan mötas och bolla idéer och ytor där man kan jobba tyst och koncentrerat. På nya Almikontoret i Kalmar möts man direkt av de sociala ytorna, men ju längre in i kontoret man kommer desto tystare blir det. Och där finns även små helt tysta rum för fokuserat arbete.

8. Sälja kunskap som tjänst 

Tänk att kunna sälja saker utan att jobba. Eller i alla fall utan att jobba fler timmar. Många företagare drömmer om att sälja sin kunskap som en tjänst. 

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Dela upp kundresan.
    Den består av tre steg:
    1. Leads – hur hittar kunden till dig?
    2. Hur konverterar du dem till att bli kunder?
    3. Vad händer efter köpet?

    När du delat upp dem i tre steg kan du sedan bryta ner dem i ytterligare steg. Ta action på de delar som är mest relevanta för dig, eller där du har mest utmaningar. Men, att börja med att dela upp dem i före köp, under kök och efter köp.
  2. Dokumentera din analys.
    Det är viktigt att sätta ord på vad du kommer fram till och dra slutsatserna fullt ut.
  3. Stäm av förväntningarna.
    Det här handlar om två viktiga tillfällen – först att fråga potentiella kunder när du testar din affärsidé. Då ska du inte fråga vad de skulle tycka om en viss produkt, utan fråga om beteenden, problem de har och hur de har löst problemen tidigare.

Försök vara lite distanserad till din egen affärsidé. Dina kunder kanske har lite andra tankar om lösningar än du har. Det andra tillfället är efter köp. Våga fråga vad de tyckte och gör det på ett systematiserat sätt.

9. Då är det rätt att byta spår

Att byta spår kan vara det läskigaste beslut man kan ta som företagare. Att fega ur och bli kvar kan samtidigt vara det dummaste. Så hur vet man när det är dags? 

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Definiera vad som funkar.
    Då har man förmodligen jobbat nära sin målgrupp. Man har identifierat vilka konsumenter man ska rikta sig till och har brutit ner det till en idealkund. Man har har gjort intervjuer eller enkäter för att fastställa vilket behov man löser. Man "följer dem och ligger nära".
  2. Identifiera målgruppen.
    Lyssna – mycket! Fråga om hur det ser ut i den tänkbara kundens liv. Hur ska företagets eventuella innovationer eller tjänster kunna förbättra livet för hen? Se till att lyssna på rätt personer. De som är högt i pyramiden som har tänkt mycket på problemet och kanske funderat på en lösning själva. Sätt gärna samman en referensgrupp.
  3. Undersök kundresan.
    Hur kan du forma affären så att den går från att du får positiva signaler till att kunden verkligen klickar på köpknappen?

10. Så köper du bolag - till rätt pris

När vi hör talas om företagsuppköp handlar det nästan uteslutande om stora bolag. Jätteaffärer. Men de är snarast undantagen. Oftast handlar förvärv om företag i en helt annan skala. 

Lyssna på avsnittet på: 

Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar

Tre tips från Almi

  1. Analysera affärsidén.
    Almi vill förstås framtidssäkra sin utlåning. Det gör man genom att analysera företagets affärsidé, marknad, konkurrens och tillväxtpotential.
  2. Analysera teamet.
    Det är teamet som ska göra det tuffa jobbet efter förvärvet. Är inte teamet rätt för affärsidén kommer de inte att lyckas. Så personkännedom är A och O för Almi.
  3. Uppföljning.
    Almis engagemang fortsätter även efter att förvärvet är i hamn. I regel brukar man höras av ett par gånger per för år för att stämma av hur det går. Kanske är det dags att ta nästa steg rentav? Företaget som får lånet kan dessutom få ta del av speciella program som Almi driver, som tillväxtprogram.

Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter

Nästa steg är en podd om hur det känns att leda ett företag som är på väg att ta nästa steg, med lärdomar och råd från företagare som redan tagit klivet du funderar på.

I varje avsnitt träffar programledaren Per Grankvist ett eller två företag som haft liknande utmaningar och som delar med sig av sin erfarenhet utifrån avsnittets ämne. Tyngdpunkten ligger alltid på vad de lärt sig, inte vilken slags verksamhet de har.

Dessutom medverkar en expert från oss på Almi i varje avsnitt som ger råd kring hur du ska tänka i den fråga varje avsnitt handlar om.

Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Per Grankvist

En sak jag lärt mig är att när man växer snabbt så hamnar man i en slags skitzofrent läge, där man när någon svarar hur det går svarar “kanon!” men samtidigt känner att alltihop kan gå sönder precis närsomhelst.

 

Företagandet jag är intresserad av handlar inte om i idéerna i sig utan om hur man förverkligar dem, om att alltid tänka på nästa steg, att prova nytt och ta ett steg i taget, om att lyckas och misslyckas, om att plocka fram datorn på helgen medan ungarna kollar film för att man måste fixa en grej ingen annan kan lösa, men också om lyckan att se när saker funkar utan att man själv är närvarande.

 

Podden heter Nästa steg och i varje avsnitt träffar jag företagare som redan tagit det där steget som du funderar på, de som ligger ett steg före. Och om du prenumererar nu, så kommer du inte missa chansen att lära dig av dem.

Per Grankvist, grundare av Vad Vi Vet och programledare för Nästa steg.