Nästa steg - säsong 1
Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter
1. När verkligheten lägger snubbeltråd
När vi började planera den här serien om företagande kunde vi inte ana att ett virus skulle påverka näringslivet så mycket som det gjort idag. I det här bonusavsnittet träffar vi företagare i krisen för att höra hur de reagerar och agerar.
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
2. Lansera en ny tjänst
Att komplettera verksamheten med tjänster låter vettigt - men hur gör man, rent konkret? Och är oron över att det ska gå åt helvete en känsla man måste lära sig leva med som företagare?
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Fem tips från Almi
- Om du tar fram en ny innovativ tjänst, så behöver den inte alltid komplettera det du redan har. Det viktiga är att de kompletterar ens verksamhet och resurser, så att du inte behöver skala upp i form av personal, digitalisering och lokal.
- 2. Försök hitta ett kundbehov, verifiera att det är många kunder som har just det behovet, och ta in dem tidigt i processen.
- 3. Våga ändra din tjänst efter kundens åsikt, även om det skiljer sig från din initiala plan. Våga släppa, utveckla och tänk om under processens gång.
- 4. Var inte rädd för konkurrens. Fler företag som visar att en tjänst existerar, väcker undermedvetet en nyfikenhet samt ett ha-begär hos kunden.
- 5. Våga få 10 nej. Var uthållig och tappa inte modet, till slut kommer ditt “JA”!
3. Vågar man lita på sin idé?
Och hur hittar man en vettig rådgivare? Att komma på idéer är det lätta. Att veta om de håller något helt annat. Och att veta vem man ska lita på för att ständigt förbättra sig ännu svårare.
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Fem tips från Almi
- Kompetensinventera först
Titta lite nyktert på dig själv och din verksamhet. Vilken sorts kunskaper har ni mycket av och vilka delar är ni svagare på och vilka kunskaper kommer bolaget behöva när ni ska utvecklas framåt. Det ni saknar är den kompetens du ska leta efter hos en rådgivare.
- Börja leta
Om du inte hittar folk med rätt kompetens i ditt befintliga nätverk kan man vända sig till folk på bolag du beundrar. Så småningom bör du ha identifierat några som skulle kunna vara intressanta.
- Våga ställa frågan
Var lite modig och beskriv var ditt bolag är, vilket som är ert nästa steg och att ni skulle behöva ett bollplank. Leta efter någon som är genuint intresserad och som kan utveckla dig som person. Beskriv förutsättningarna och förväntningarna på rådgivarrelationen, men börja i begränsad skala under en kortare tid. Det ger dig möjlighet att utvärdera snabbt.
- Gå på personlighet
Givet att personen verkligen har rätt kunskaper och kan hjälpa, se till att personkemin finns där eftersom allt blir så mycket lättare och roligare då. Engagemang är viktigt, men de ska också omsättas i handling så att det inte bara blir löst prat av alltihop.
- Sätt spelreglerna innan ni börjar
Gör upp om frågor som arvode, hur ofta ni ska träffas och under hur lång tid samarbetet ska vara innan ni drar igång.
4. Icke-säljande är den mest säljande Instagramstrategin
Instagram har tagit över efter Facebook som den socialaste sociala kanalen. Samtidigt kämpar många företag med att förstå hur de kan dra nytta av kanalen och hur de ska använda Instagram för att fördjupa relationerna med kunderna eller driva försäljning.
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Utgå från din grundstrategi
Som företagare behöver man faktiskt inte vara på Instagram bara för att alla andra är det. Avgörande är om dina målgrupper finns där och vilken strategi du har för att nå dem.
- Ha ett tydligt mål
Handlar det om att driva försäljning eller om att bygga varumärke och skapa relationer? För konsumentprodukter är Instagram ofta ett bra val, men det förutsätter att du har tillräckligt med bilder och illustrationer för att skapa ett intressant flöde.
För tjänsteföretag kan man välja att använda instagram för att visa upp historien i sin verksamhet snarare än exakt vad man gör, vilket också kan vara ett sätt att nå ut till potentiella anställda. Men återigen: var tydlig med vilka du vill nå och håll sikte på målet.
- Var personlig och genuin
Det viktiga är att allt man gör känns äkta snarare än som ompaketerade reklambudskap. Stories är ett bra sätt att ge inblick i företaget och kulturen. Att re-posta användarnas inlägg - så kallat user generated content - i sitt eget flödet ger bra gratisinnehåll samtidigt som det visar att man är social. Då får man automatiskt tvåvägskommunikation och interaktion mellan företag och kunder, med lite mer hjärta än vanliga inlägg.
5. Om nätverkande via LinkedIn (och offline)
För att nå framgång som företagare måste man nätverka på olika konferenser och vara aktiv på LinkedIn, sägs det. Samtidigt är vi många som känner oss blyga inför tanken på att prata med okända människor eller som inte fattat grejen med det sociala nätverket.
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Se det som en förlängning av din adressbok
LinkedIn har samma funktion som de visitkortssnurror som stod på vart och vartannat skrivbord för bara några decennier sedan. När du har etablerar kontakt på LinkedIn behöver du aldrig mer oroa dig för inaktuella kontaktuppgifter eller att du inte har koll på vad folk gör nuförtiden.
- Satsa på kvalitet, inte kvantitet ...
Vikten av att nätverka smart genom att bara försöka få kontakt med personer som är relevanta för det du jobbar med eller de ämnen du är intresserad av. Då får du helt naturligt ett bättre utbyte, bättre hjälp och därmed också ett mer nytta av varandra.
- … även i ditt innehåll
Genom att koncentrera inläggen till att endast handla om ämnen där du kan något och områden där du är aktiv blir ditt värde tydligare för andra. Undvik att ha en åsikt om allt, men bidra med ditt perspektiv så fort du delar en länk så att folk förstår vad som fick dig att dela just den.
6. Två månader senare
Så … hur gick det för företagen vi pratde med i början av coronapandemin? Vad tänker de om framtiden nu när det är tydligt att den här krisen inte kommer blåsa över i första taget?
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
7. Sälj tjänst istället för produkt
Allt fler konsumenter föredrar att slippa äga saker och istället hyra saker när man behöver dem. Men som företagare är det lite snårigare än det låter eftersom affärsmodellen faktiskt är helt annorlunda. Så hur gör man som företagare om man vill erbjuda en tjänst istället för en produkt? Och hur får man kunderna att omsätta sin positiva attityd till handling?
Lyssna på avstnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Ändra ditt sätt att tänka
Det gäller att gå från att tänka köpbeteende till kundbetende, dvs hur kunden använder din produkt när de använder den. Vilken nytta gör den
- Hyr bara ut saker folk använder ofta
Att hyra ut SUP-brädor är ingen bra idé, förutom om du befinner dig exakt där de ska använda den: på stranden. Sätter man sig in i kundbeteendet så framgår det ganska snabbt om det här är en produkt använder tillräckligt sällan för att inte vilja köpa den, om det underlättar deras vardag att bara hyra, eller om det är något som är så billigt att man lika kärna kan köpa en egen.
- Börja med tjänster som ett komplement
Att erbjuda kunder att hyra saker till en början kan vara ett sätt för dig att få kunder som du aldrig kunnat konvertera annars. Det ger dig också utrymme att experimentera för att hitta rätt formel.
8. Smak avgörande för att locka veggokunder
Intresset för att äta mer grönt har ökat snabbt på senare år vilket gör att de som kan lägga till mer grönt på menyerna eller i sortimentet får en konkurrensfördel. Vegetariska maträtter marknadsförs ofta med klimatargument och som “alternativa”.
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Vegokunder är vanliga kunder
Man behöver inte vara italienare för att tycka om italiensk mat. Du behöver inte vara vegetarian för att du en kväll vill beställa en vegetarisk rätt. Se till att din meny är komplett. Har du något för alla sorters kunder, inklusive de som är sugna på något annat än rött kött?
- Låt inte grönt komma sist
Sätt inte de vegetariska rätterna sist i menyn. Sätt dem först istället och du kommer märka att betydligt fler beställer dem.
- Inse att det ställer högre krav på kockarna
Det är svårare att göra en riktigt bra morrotsrätt än en kötträtt. Se till att dina kockar har den kunskapen som krävs.
9. Skaffa riskkapital
Hur skapar man en bra pitchdeck? Hur vet man hur mycket pengar man vill ta in? Och hur är det att ha möten med brutala ängelinvesterare till pitchar för vänliga riskkapitalister.
Ett avsnitt packat med nyttig kunskap för alla som funderar på att skaffa riskkapital.
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Det är inget draknäste
Du kommer aldrig att möta ett gäng oåtkomliga riskkapitalister som sitter i en halvcirkel med tajta kostymer och hårt åtdragna slipsar och förväntar sig en perfekt uppvisning av dig. Så ser det bara ut på tv. I verkligheten är det ett möte för att lära känna varandra lite mer genom dialog och diskussion.
- Pitchdecken är viktig, men inte avgörande
En väl genomarbetad pitchdeck är din biljett till ett möte, men väl där är det andra saker som spelar roll. En av de viktigaste parametrar vi har är att få en känsla för teamet och personerna bakom bolaget.
- Man får en andra chans
Det är långt ifrån alla som kommer till oss med en perfekt pitch och som har tänkt igenom alla frågor. Häromdagen investerade vi i några vi träffade för ett år sedan för första gången. De gjorde en jättebra pitch då, men det fattades saker som de kompletterat med nu.
10. En massa slit för en skitidé?
Alla företagare tvivlar ibland. På idén man drömmer om, på idén man förverkligat, på vad man tror är nästa steg. Så hur vet man om det är värt allt slit?
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Förvänta dig inte en checklista
En del investerare är ganska fåordiga i sin feedback. Det beror på att de inte vill ge företagen en checklista av rädsla för att bolagen ska tro att de automatiskt får pengar om de svarar på alla frågor.
- Tänk på att andra kan ha samma idé
Om de är fåordiga i sin feedback kan det bero på att de redan pratar med andra som har samma idé och då inte vill hjälpa potentiella konkurrenter.
- Korta konkreta råd förtjänar alla
Be om feedback på det viktiga: vilken information saknas om idén och marknadspotentialen och vilka delar av idén tycker ni är svagast?
11. Problem med likviditeten?
Då är du är inte ensam
Likviditetsproblem är en vanlig orsak till att riktigt bra företag ändå inte klarar sig. Kanske beror det på en okunskap om de många relativt enkla sätt sätt som man kan förbättra sin likviditet på (utan att sälja fakturorna och utan att man ska agera bank åt sin kund).
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Se likviditeten som smörjolja
Utan ett jämnt in- och utflöde av pengar kommer motorn - din verksamhet - att börja hacka, och det är negativt för alla inblandade och påverkade. Du behöver ha tillräckligt med smörjmedel hela tiden för att kunna betala räkningarna i tid.
- Sluta agera bank åt dina kunder
Många företag ger sina kunder generösa krediter utan att fundera på hur det påverkar den egna likviditeten. Tänk på sig själv först och vad du behöver ha för se till att inte motorn ska hacka.
- Gör en likviditetsanalys
Det är ett krångligt ord men det krävs inte mer än ett papper och en penna för att spalta upp vilka intäkter man vet kommer in den närmaste veckan, månaden, tre månaderna i den ena kolumnen. I den andra: vilka fakturor ska ut och vilka kostnader har du, exempelvis för löner eller hyra? Se det som den årliga kontrollen av olja i bilen. En likviditetsanalys är som oljestickan, och har man inte koll på den så kommer motorn skära sig förr eller senare.
12. Allt om att öppna ett ställe till
I varje stad finns en butik eller en restaurang som alla gillar och som därför går riktigt bra. Så att ägaren så småningom funderar på att öppna ett ställe till i hopp om att upprepa succén är inte så konstigt. Men då gäller det förstås att undvika misstagen.
Lyssna på avsnittet på:
Spotify
Apple Podcast
+ i alla andra poddappar
Tre tips från Almi
- Fråga dig varför du startar
Är du säker på att det finns ett behov hos kunderna eller är det bara du som vill? Är det för att tillfredsställa kunderna eller ditt eget bekräftelsebehov?
- Skaffa data
Ta reda på hur många som rör sig i området, hur många som handlar din sorts produkter eller tjänster, hur många spontankunder som man kan räkna med? Gissningar är önskningar men data ger dig fakta. Om du vet hur mycket en snittkund handlar för idag är det också lätt att räkna baklänges. Hur många kunder måste du ha för att gå runt? Och för att göra vinst?
- Sätt mål på kort och lång sikt
Ju fler ni är som startar det nya, ju viktigare är det. Sätt mål per månad, per kvartal och år, och skriv ner det. Genom att sätta mål synkroniserar ni samtidigt era förväntningar.
Podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter
Nästa steg är en podd om hur det känns att leda ett företag som är på väg att ta nästa steg, med lärdomar och råd från företagare som redan tagit klivet du funderar på.
I varje avsnitt träffar programledaren Per Grankvist ett eller två företag som haft liknande utmaningar och som delar med sig av sin erfarenhet utifrån avsnittets ämne. Tyngdpunkten ligger alltid på vad de lärt sig, inte vilken slags verksamhet de har.
Dessutom medverkar en expert från oss på Almi i varje avsnitt som ger råd kring hur du ska tänka i den fråga varje avsnitt handlar om.
Prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt!
Du finner den på Spotify, Apple Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.
Per Grankvist
En sak jag lärt mig är att när man växer snabbt så hamnar man i en slags skitzofrent läge, där man när någon svarar hur det går svarar “kanon!” men samtidigt känner att alltihop kan gå sönder precis närsomhelst.
Företagandet jag är intresserad av handlar inte om i idéerna i sig utan om hur man förverkligar dem, om att alltid tänka på nästa steg, att prova nytt och ta ett steg i taget, om att lyckas och misslyckas, om att plocka fram datorn på helgen medan ungarna kollar film för att man måste fixa en grej ingen annan kan lösa, men också om lyckan att se när saker funkar utan att man själv är närvarande.
Podden heter Nästa steg och i varje avsnitt träffar jag företagare som redan tagit det där steget som du funderar på, de som ligger ett steg före. Och om du prenumererar nu, så kommer du inte missa chansen att lära dig av dem.
Fler säsonger av Nästa steg
Podcast
Här hittar du alla säsongerna av Nästa steg.