Affärsutveckling, Övrigt

Cirkulär affärsmodell

– för planeten och din lönsamhet

Den 10 april 2025 inträffade Sveriges Overshoot Day – dagen då vi förbrukat vår andel av jordens resurser för hela året. Från och med nu lever vi på övertid, ur ett resursmässigt perspektiv.

Det visar tydligt att vi alla – både individer och företag – behöver tänka om. Vi behöver börja använda våra resurser mycket smartare. Ett viktigt steg är att fler företag ställer om till en cirkulär affärsmodell. Lär dig mer här!

Vad är en cirkulär affärsmodell?

En cirkulär affärsmodell handlar om att minska avfall och slöseri genom att använda produkter och material längre och mer effektivt. Det är motsatsen till dagens linjära modell där vi tar resurser, tillverkar något, använder det och sedan slänger det.

Att tänka cirkulärt kan betyda att:

  • du reparerar eller uppgraderar produkter istället för att slänga dem
  • du återanvänder material i nya produkter
  • du hyr ut eller delar dina produkter istället för att bara sälja dem

I stället för att tjäna pengar en gång på en produkt kan du som företagare, genom cirkulär användning, få återkommande intäkter och samtidigt bygga starkare kundrelationer genom produktens hela livscykel.

 

Illustration skapad med hjälp av AI.

AI-genererad illustration av en färgglad cirkeldiagram med fem sammanhängande pilar i gult, orange, brunt, blått och grönt som pekar medurs. Bilden visualiserar en cirkulär affärsmodell där resurser cirkulerar genom steg som design, produktion, konsumtion, återvinning och återanvändning.

Det handlar inte bara om miljön – det handlar också om affärsnytta

Att ställa om till ett mer hållbart och cirkulärt företagande är inte bara bra för planeten – det kan vara riktigt bra för affärerna också. Här är några konkreta fördelar:

  • Minskade kostnader
    – genom att ta tillvara på det du redan har.
  • Nya intäktsmöjligheter
    – till exempel genom uthyrning, service eller försäljning av renoverade produkter.
  • Starkare varumärke
    – allt fler kunder efterfrågar mer hållbara alternativ.
  • Bättre framtidssäkring
    – hållbarhet blir mer och mer ett krav, både från lagstiftning och marknaden.

Varför är det viktigt att agera nu?

För att vi ska nå de globala hållbarhetsmålen och skapa en långsiktigt livskraftig ekonomi, behöver fler företag börja tänka cirkulärt och ställa om till en cirkulär affärsmodell. Att arbeta med företagets hållbara utveckling är inte längre något "extra" – det är en nödvändighet för att vara relevant i framtiden.

Så om du som företagare funderar på hur du kan utveckla ditt erbjudande och samtidigt göra något positivt för både klimatet och din egen ekonomi – då är det dags att börja tänka cirkulärt.

Inspireras av andra företagare

Bland Almis kunder finns många företag med cirkulära affärsmodeller. Inspireras till exempel av Marah Esmaeil och företaget Din Bildemontering i Örkelljunga som demonterar uttjänta bilar och återvinner metaller, glas och plast. Dessutom säljer de begagnade bildelar för att minimera avfall och maximera återanvändning. 

Anna Hellström och Linda Stoltzhammar i företaget Comfydence är också förebilder inom cirkularitet. De lanserade den första svenska menstrosan 2020 som minskar användning av mensskydd. 

Just textilier är en stor hållbar utmaning. När Jade Bouledjouidja insåg att hennes forskning lett fram till en helt ny teknologi för textilåtervinning grundade hon företaget Renasens. Idag omvandlar deras teknik kostnadseffektivt blandade textilier till högkvalitativa fibrer. Utan att det kräver vatten. Efter stöttning från Almi är Renasens nu redo att kommersialisera tekniken.

Så kan Almi hjälpa

Vill du ha mer inspiration för hur du och ditt företag kan använda jordens resurser på ett smart sätt? Läs här eller boka ett möte med Almi här.