Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration

1990 startade barndomsvännerna Magnus Greko och Jörgen Hentschel företaget Opus. De hade sett en öppning på marknaden när bilkatalysatorn blev lagstadgad – och insåg att alla bilprovningar snart skulle behöva nya mätinstrument.

Det började som en importverksamhet men utvecklades till ett teknikföretag med egen produktutveckling. Sen följde internationalisering, börsnotering och flera stora uppköp. 30 år senare omsätter Opus Group 2,7 miljarder och Magnus Greko har precis klivit av skeppet.

opus
Magnus Greko

- Jörgen och jag har just sålt vår andel i bolaget och går in i en ny fas där jag ska ta det lite lugnare. Jag kommer vara fortsatt engagerad i någon form men också jobba med investeringar och att hjälpa andra företag. Så det är spännande tider nu!

 

Det är private equity-bolaget Searchlight som gått in och köpt en stor majoritet av vad som var Magnus och Jörgens bilbesiktningsföretag Opus.

 

- För tre år sedan lämnade jag över rollen som koncernchef till vår USA-VD Lothar Geilen. Sen dess har jag jobbat mer med styrelsefrågor och strategisk affärsutveckling. Nu tar jag ännu ett kliv vidare.

Var det självklart för dig att starta företag?

- Ja, jag har alltid varit väldigt intresserad av att göra affärer. Det började redan på gymnasiet när jag och Jörgen startade ett visitkortsföretag. Jag var nog inspirerad av tv-serierna Dallas och Dynastin och tyckte att business var coolt. Vi hade en egen lokal och gick runt bland butikerna i Göteborg och sålde våra visitkort. Att tjäna pengar var en del av tjusningen men själva affären var minst lika tillfredsställande. Glädjeruset och kicken som det ger driver mig fortfarande.

 

I lumpen fortsatte Magnus göra affärer och importerade spanska sololjor som han sålde vidare till H&M-butikerna. Sen följde sex års anställning – en tid som skulle komma att sätta riktningen för många år framöver.

 

- Jag gick fyra år teknisk på Polhems-gymnasiet och när vi var färdiga 1984 bokstavligen skrek företag efter arbetskraft. Det var ren slump att jag då började på ett bolag som tillverkade mätinstrument för bilindustrin. Jag började som säljare och när jag var 23 år var jag försäljningsingenjör och reste runt i hela Europa och Sovjetunionen.

 

Sen var det alltså dags. Jörgen och Magnus startade Opus år 1990 och började importera amerikansk mätutrustning för katalysatorer, med Volvo och AB Svensk Bilprovning som huvudsakliga kunder.

 

- De första 10 åren klarade vi oss utan Almi och omsatte mellan 15-25 miljoner kronor per år. Men 2002 ville vi göra en omstart och försöka nå bilprovningar också i andra länder, och för det behövdes mer kapital. Jörgen och jag satte in lite egna pengar men vi tog också in privata investerare och fick tillväxtlån från Almi samt banklån – totalt tog vi in cirka 3 miljoner kronor i ny finansiering.

 

Detta steg medförde också att Opus första riktiga styrelse tillsattes vilket Magnus beskriver som avgörande för företagets framgång.

Jag kan bara tacka Almi för att dom trodde på oss när vi behövde refinansiera och växa.
Magnus Greko
opus
Foto: Opus

- De kommande åren utvecklades bolaget bra och vi hade intressanta projekt och väldigt bra egna produkter. Men vi var fortfarande en utrustningsleverantör och här någonstans identifierade vi två viktiga möjligheter – nå fler marknader där bilprovning är på väg att standardiseras, och att gå fram i värdekedjan och också bli bilprovningsoperatörer själva.

 

Dessa satsningar skulle kräva ännu mer pengar och 2006 bestämmer sig Magnus och Jörgen för att notera Opus på Aktietorget och ta in 10 miljoner kronor i en nyemission. Målsättningen är nu att via företagsförvärv växa rejält.

 

- 2007 gjorde vi våra första förvärv i Danmark och Sverige, av företag som gjorde liknande eller kompletterande verksamheter. Och 2008 köpte vi Systech i USA, följt av ESP 2011. Båda dessa företag var avsevärt större än oss själva vid tidpunkten, men vi behövde bli större för att vinna fler kontrakt att få driva bilprovningar i delstater eller länder runt om i världen.

 

Och nästa stora möjlighet kom år 2012 när svenska staten hade avreglerat bilbesiktningen och bestämde sig för att dela upp AB Svensk Bilprovning, som då ägde 98 % av marknaden, i tre delar. Opus vann upphandlingen och fick köpa 72 bilprovningsstationer.

 

- Det köpet finansierade vi genom ännu en nyemission samt en företagsobligation och det dubblerade vår omsättning. 2013 köper vi Envirotest i USA och adderar ytterligare en halv miljard i omsättning. Mellan 2008 och 2013 gick vi från 250 miljoner till 1,5 miljard kronor i omsättning.

 

Idag omsätter Opus-koncernen svindlande 2,7 miljarder kronor och har 2600 anställda världen över. Men Huvudkontoret är fortfarande i Göteborg, där Magnus och Jörgen för 30 år sedan drog igång alltihop.

Vi har gjort mycket misstag längs vägen, men man måste göra mer rätt än fel och undvika de stora felbesluten.
Magnus Greko

Har du gjort några stora misstag under resans gång?

- Absolut! I början när vi var mindre var nog största misstaget att vi var för ofokuserade. Om man har entreprenörsglöden är det lätt att hitta nya spännande affärer hela tiden, men med tiden lär man sig att det ofta kostar mer än det smakar och man blir alldeles för spridd. Så att våga säga nej är något vi fått lära oss.

 

På senare år har vi gjort misstag när det gäller etableringar i Pakistan och Argentina. I Argentina kollapsade valutan häromåret och i Pakistan har myndigheterna faktiskt svårt att få bilister att besiktiga sina bilar. Så vi tjänar inga stora pengar där ännu, även om jag tror att det kommer vända på sikt. Ibland ska man inte gå över ån för vatten helt enkelt.

Om Magnus Greko

Ålder: 56 år.


Bor: I Billdal i Göteborg.


Familj: ”Ja, den består av min brorson Hampus som bor hos mig och två Main Coon-katter, Madam Zelda & Mr Link.”


Utbildning: Fyraårig teknisk utbildning på Polhemsgymnasiet.


Bästa egenskap: ”Om jag tror på något har jag förmågan att på ett bra sätt få andra människor att tro på det också. Det är en bra tillgång om man ska sälja något eller be någon investera mycket pengar i ens verksamhet eller idéer.”


Sämsta egenskap: ”Tålamod har aldrig varit min bästa gren. Jag skriker nästan aldrig men blir frustrerad när det går för långsamt. Jag är en typisk tidsoptimist och får träna på att tänka realistiskt.”


Hur kopplar du av? ”Då är jag i naturen, promenerar i skogen eller är på havet och tar in doften och färgerna. Jag kan vara väldigt hyper men detta är meditativt för mig. Sen unnar jag mig alltid att vara helt ledig på helgerna!”


Hur får du inspiration? "Oj. Jag tycker möten med människor är väldigt spännande, dialog och debatt och såklart att vara med och lösa ett problem. Som person firar jag sällan mina segrar utan i samma sekund som jag uppnår ett mål, till exempel en affär, så är lyckan slut och det är alltid på nästa grej. Det är spänningsmomentet som triggar mig, och när det är klart får jag ett väldigt kortvarigt glädjerus. Jag är verkligen en tävlingsmänniska!”

Tips till den som själv drömmer om att bygga ett stort företag

- Att entreprenörskap också handlar om pannben! Det räcker inte med en affärsidé och kreativitet utan du måste också ha uthållighet och en rejäl tävlingsinstinkt. Det är steg för steg som gäller. Tror du på din bransch och är beredd att jobba hårt i 25 år, då blir det fint!

Om Opus Group

Gör: Utvecklar tekniker för, samt bedriver bilprovningar i fem världsdelar.


Var: Huvudkontor i Göteborg.

 

Startade: 1990.

 

Ägare: Börsnoterat, med Searchlight som största ägare idag.

 

Antal medarbetare: Ungefär 2 600 anställda.

 

Omsättning: 2,7 miljarder 2019.