Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Inspiration
7 december 2018

Taskrunner: ”Almis arbete är ovärderligt”

Det tar nästan alltid lång tid att bygga upp ett bolag från idé till fungerande verksamhet. Men för bokningstjänsten Taskrunner blev en utdragen startsträcka den perfekta uppvärmningen innan den svenska marknaden var redo för deras "handyman on demand". På vägen fick de hjälp av Almi.

Idag utförs 50 uppdrag om dagen, sju dagar i veckan genom Taskrunners app där privatpersoner hjälper varandra med allt från att bära eller montera möbler till trädgårdsarbete. För grundaren Robin Szekely har vägen hit handlat om framför allt två saker – ekonomisk och mental uthållighet.

Mobiltelefon som visar appen med Hur kan vi hjälpa dig
Vi startade fem år för tidigt, vilket så här i efterhand kanske var bra. Men man tror gärna att saker och ting bara ska explodera när det i själva verket tar enormt mycket tid.

Om vi spolar tillbaka till början så landar vi vid den idé som Robin fick redan som barn. Han såg sin pappa få hjälp av sina grannar när något behövde göras, som bilmekanikern som bara tyckte det var jätteroligt att få erbjuda sin kompetens och hjälp.

Det är de här sakerna som är för små för hantverkare men för stora för den enskilde individen att göra. Det var som ett eget litet samhälle i det där och jag började fundera kring hur det fungerar om någon annan behöver hjälp, eller om kompetensen man söker inte finns nära tillhands.

Idén fick följa med i bakhuvudet och luftades första gången när Robin pluggade ekonomi vid Lunds universitet. 2007 skrev han ner en affärsplan som han läste upp för ett par kompisar, men idén avfärdades ganska snabbt och lades på hyllan. Några år senare kom den på tal igen och den här gången var mottagandet det motsatta.

Robin bestämde sig därför 2013 för att säga upp sig från sin tjänst på Exportrådet för att satsa helhjärtat på projektet och fick ganska snart med sig en investerare som gick in med en liten summa. I samband med det kom Almi in och stöttade med ett innovationslån, något som blev en grundplåt att bygga vidare på.

En man på bilden som ler
Jag kunde inte ta ut någon lön alls där i början så jag hyrde ut min lägenhet och bodde hemma hos mina föräldrar för att få det att gå ihop. Och så såg det ut i tre år – marknaden var inte redo för en sådan här tjänst då.

Han berättar om motståndet i den svenska jantelagskulturen, den som säger att det är lite fult att be om hjälp med sådant du faktiskt kan göra själv. Lägg till den höga beskattningen på tjänster som gör att det är svårt att få det ekonomiska att gå ihop.

Ber du en hantverkare att skruva ihop en IKEA-möbel eller borra upp en tv på väggen så kommer de antingen inte vara intresserade eller begära en drömsumma för jobbet. Så ska det inte vara.
En man monterar ikeamöbler

Med tiden mognade äntligen marknaden och idag har Taskrunner 15 000 registrerade ”Runners” – det vill säga personer med olika kompetenser som är villiga att utföra uppdrag. De vanligaste uppdragen är montering av till exempel IKEA-möbler och att borra upp saker på väggen. Letar du efter hjälp i appen får du svar inom ett par minuter av någon som finns i när- eller grannområdet och som är redo att hjälpa till.


Efter innovationslånet från Almi följde ytterligare två lån, något som har varit ovärderligt för Taskrunners utveckling. Förutom den finansiella insatsen har Robin känt av kraften det inneburit att ha Almi i ryggen.

Det har skapat en trygghet för investerarna när vi kunnat visa på att det inte bara är deras pengar som är med i spelet utan att vi även har med oss Almi här. Det skapar legitimitet och kan också göra att investerare faktiskt går in med större summor som vi kan omsätta på ett bättre sätt i verksamheten. Det arbetet Almi gör är ovärderligt och de fyller en väldigt viktig funktion i det här ekosystemet.

Efter många års slit går det nu, med Robins ord, ”jäkligt bra” för Taskrunner. Den nära relationen med tjänstens Runners ger flera solskenshistorier – som den om paret som helt tack vare Taskrunner kunnat finansiera flera IVF-behandlingar och som nu skickat in en bild på sitt barn som tack. Att se hur varumärket sprider sig över landet och hur många personer som får hjälp tack vare tjänsten gör mödan värd för Robin och de övriga sju anställda. De ser med ljusa ögon på framtiden och drar till exempel igång ett partnerskap med ett stor retailbolag i vår.

 

Har du något råd till andra som vill söka finansiellt stöd, så som lån hos Almi?

– Det kan låta tråkigt och kännas som fel steg där och då, men att ta fram alla dokument och kalkyler som behövs gör enormt mycket. För oss blev samarbetet med Almi nästan det som tvingade oss att göra det och det är så skönt att ha idag. Allt sådant kan du ju återanvända och är perfekt att ha redo om någon intressent hör av sig. Så lägg tid på det och ta hjälp av någon som kan om det känns för svårt att få gjort!