Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Inspiration

Kafé som håller i längden

Mehiar Moukbel, som driver kafékedjan Choco Mania, har satt upp mål för att företaget ska bli mer hållbart.

Mehiar och Bayan Moukbel som driver chokladkafékedjan Choco Mania
Mehiar och Bayan Moukbel driver chokladkafékedjan Choco Mania

Choco Mania lockar gästerna med våfflor, glass och allehanda chokladkreationer. För fem år sedan startade Mehiar Moukbel tillsammans med hustrun Bayan Sveriges första chokladkafé. I dag har kedjan vuxit till sex enheter, men liksom övriga kaféer har Choco Mania tappat besökare och haft det tufft under coronapandemin.

 

Mehiar Moukbel har utnyttjat tiden till att ladda inför framtiden, och hållbarhet ingår i framtidssatsningen. Avfall från förpackningar, muggar och bestick är ett miljöproblem som måste hanteras i branschen.

Han menar att många kaféer är dåliga på att berätta för kunderna vad deras förpackningar är tillverkade av.


– Vi bestämde oss för att vara transparenta. Vi har lagt upp vartenda varumärke på vår hemsida, där man kan se var det kommer ifrån och vad det innehåller, säger Mehiar Moukbel.


Arbetet ledde till att han fick kontakt med Almi och blev en av de första som fick testa ett nytt erbjudande för att få koll på företagets hållbarhet. Via en nätbaserad del gick han först igenom ett antal frågor med utgångspunkt i verksamheten. Svaren vägledde honom till de hållbarhets­områden som är relevanta för Choco Mania. Det visade sig vara en hel del.


– Jag trodde från början att hållbarhet mest handlade om miljö och utsläpp. Det här öppnade upp för mig hur stort hållbarhetsparaplyet är, säger han.

Choca Mania
Choco Mania grundades för fem år sedan. I dag har kedjan vuxit till sex enheter.

Anställningsförhållanden, arbetsmiljö, processer, produktion, miljö och ekonomi är en del av det som ryms där, har han insett.


– Man kunde tänka framåt, det var det häftiga. Wow! Här fanns mer att göra för att förbättra hållbarheten, säger han.

 

Han har nu fått flera idéer om hur han ska jobba vidare med frågan.

 

– Den starkaste punkten är att man bör ställa mer krav på sina leverantörer. När det gäller stora leverantörer kanske det inte händer så mycket om det bara är jag, men om vi är 30-40 kunder som går samman kan vi sätta press.

 

Transporterna är ett område där han ser möjligheter till förbättringar.

 

– Våra leveranser kan komma med en lastbil som stannar på tiotals ställen per dygn. Vi skulle kunna hitta transporter som körs på ett bättre sätt.

 

Hanteringen av avfall från förpackningar vill han också förbättra, liksom själva förpackningen, där mindre plastanvändning är ett mål.

Den starkaste punkten är att man bör ställa mer krav på sina leverantörer.
Mehiar Moukbel

Mehiar Moukbel har haft mycket kontakt med Almis rådgivare Simonetta Todini under processen med att bli bättre på hållbarhet.

 

– Det är ett nytt kunderbjudande som testats, en workshop inom hållbarhet. I stora drag utgår man från miljö, social hållbarhet och resurs­användning, säger Simonetta Todini.

 

Tjänsten täcker 36 olika hållbarhetsområden där kunden bedömer vilka som är relevanta för verksamheten. Tillsammans med rådgivaren görs en genomgång om hur man kan skapa värden i verksamheten, utvecklingsmöjligheter och åtgärder.

 

– Det fantastiska är att kunden under workshoppen kan se en koppling med olika aspekter i sin verksamhet och hållbarhetsaspekter, säger Simonetta Todini.

 

Hon betonar att det inte handlar om att hitta lösningen på allt direkt.


– Tänk i stället på hållbarhet som en inriktning, säger hon.

Om du och ditt företag vill: 

  • kickstarta ert hållbarhetsarbete
  • identifiera nya affärsmöjligheter
  • identifiera hållbarhetsrisker
  • få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
  • få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
  • få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
  • få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget

Då kan Framtidsgeneratorn vara ett bra första steg på företagets hållbara resa. 

Framtidstips direkt till din inkorg!