Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:

Vi är Almi Uppsala

bild 1 almi.jpg

Under sommaren kommer vi att presentera alla våra rådgivare på Almi Uppsala för er. Vi vill lyfta fram de ni möter när ni möter Almi Uppsala. ​Intervjuerna med våra rådgivare kommer att publiceras här nedan efter att de publicerats i våra sociala medier. Kan du knappt vänta till nästa intervju är släppt? Välkommen att följa @almiuppsala på Facebook, Linkedin och Instagram.

Inledningsvis vill vi dela med oss av en sommarkrönika skriven av vår vd Bengt-Åke Ljudén.

Bild 2 almi.png

”Any day above ground is a good day” är ett citat från diverse skådisar, poeter och sångförfattare  genom åren, oklart vem som började med det. Det var också ett uttryck som cirkulerade på  kontoret under den mest akuta perioden (mitt mars till mitten av maj) av Coronakrisen hos oss  på Almi Uppsala. Vi hamnade på kort tid i normala årsvolymer av krediter som vi skulle hantera  över några veckor. Visst vi ska väl erkänna att det kändes nästan ohanterligt när högarna växte  men uttrycket ”any day above ground is a good day” handlade mer om våra kunders panik i  samtalen vi hade med dem (varav 50% helt nya för oss). Många kunder gick från tillväxt och  framåtanda till att kämpa för att hålla sig ”över ytan” när intäkterna försvann ”över en natt”.

 

Under finanskrisen 2008/9 fick Almi två extra miljarder att låna ut till små och medelstora  företag, nu tre miljarder. Under finanskrisen lånade vi fortfarande ut till mycket som var  framåtriktat, dvs investeringar i utveckling, marknad och produktion. Den här gången lånar vi ut  till drift. Att låna till drift är något både företagare och banker alltid försöker undvika men läget  var unikt. Har då alla företag kunnat låna? Nej, det måste ha funnits en bärkraft innan Corona  och också kunna gå att anta att företaget åter blir bärkraftigt efter Corona. Företaget måste också  ha en balansräkning som klarar en ytterligare skuldsättning. Att veta att entreprenören ibland  kommer till oss som sista utväg och att vi efter att tillsammans simulerat hur resultaträkning,  balansräkning och likviditet kan komma att utvecklas kommer fram till att det inte går att låna  pengar är ett smärtsamt besked att ge.

 

Att få ansvara för Almis verksamhet i en marknad som Uppsala där både företag och  entreprenörskap varit på en fantastisk utvecklingsresa de senaste åren har varit spännande och  roligt. Regionen har myllrat av entreprenörer, innovationer och tjänstebolag och företagen har  varit riktigt vassa på tillväxt och utveckling. Den innovationsförmåga och affärsmässiga ”modighet” som vi sett så mycket av de senaste åren hos våra entreprenörer är egenskaper som  inte ”går ur” en entreprenör utan nu kunnat riktas om för överlevnad och omställning. Hittills  tycker vi att motståndskraften bland företagen har varit god här i regionen. Vissa branscher har  förstås näst intill haft en omöjlig uppgift men i det stora hela ser vi att många börjar få lite mer  luft nu. Det som oroar oss är att orderböckerna inte fyllts på inför hösten för många företag men  också att många företag nu har än mindre krockkuddar/reserver att ta till om inte efterfrågan tar  fart på riktigt. 

   

Sen finns det vinnare i allt detta också. Vi får inte vara rädda för att lyfta fram de företag som gått  bra eller kanske tom bättre än någonsin genom krisen. Med en digital affärsmodell eller att kunna  matcha tydliga nya behov i samhället har många företag kunnat ställa om eller fånga  möjligheterna som situationen har gett.

 

Den omställning vi redan sett bolag kunna göra är en ”preview” på vad jag tror vi kommer att se  under hösten i år och vidare in i nästa år. Att digitaliseringen hoppat över flera år av ledtid är  uppenbar, att kundpreferenser kommer påverkas inte heller svårt att förutse. Hur kommer tex  efterfrågan på ”förflyttning” av människor och varor att se ut framöver? Leverantörskedjor  behöver bli mer robusta med fler och närmare leverantörer, hållbarheten i vårt resande, hur stora  hänsyn är vi beredda att ta?   

I kriser är det lätt att bli kvar i och fokusera på det som hänt istället för att tänka framåt. Ta hjälp av andra och nyttja andras kompetens och perspektiv i ditt företagande. Vi har de  senaste åren coachat många företag i grupp, dvs företag i olika branscher som gemensamt  diskuterar sina utmaningar i företagandet och de insikter och perspektiv som skapas när  företagare pratar med varandra är fantastisk. Har du ingen att prata med (eller vill ha andra att prata med om ditt företagande), välkommen höra av dig! Gäller även om du inte vill/kan/behöver låna pengar utan bara behöver diskutera läget och vägar framåt!   

 

Under sommaren kommer vi att presentera alla våra rådgivare på Almi Uppsala för er. Vi vill lyfta  fram de ni möter när ni möter Almi Uppsala. Även om Almi under våren introducerat sin första  robot i verksamheten så tänker vi att det är i mötet med vår rådgivare/coacher som insikter till  förändring och utveckling kan ske :)   

 

Önskar er en bra och frisk sommar! 

 

Bengt-Åke Ljudén 

VD Almi Uppsala

ALMI UPPSALA PRESENTERAR...

Bild 3 david.png

Först ut att bli presenterad är vår rådgivare David Jonson. David är just nu ansvarig för satsningen Digitalisering 2020. Digitalisering 2020s insatser skapar insikter och inspiration för ett företags digitala nyläge.

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

- Att ge företagare nya infallsvinklar och förutsättningar för utveckling av företaget. Mina fantastiska och kompetenta kollegor bidrar till min förmåga och mina insatser. Så om jag ska beskriva det i en mening så är mina kollegor och vårt arbete tillsammans med våra kunder “det bästa” med jobbet!

VILKEN FÖRETAGSLEDARE SER DU UPP TILL?
- Richard Branson måste nämnas. Han utvecklar genom uppfinningsrikedom, mod och genuint intresse för verksamhet, medarbetare och inte minst planeten.

VILKA ÄR DINA TOPP TRE BÄSTA UTFLYKTSMÅL I UPPSALA I SOMMAR?

- Café Victoria i Botaniska trädgården, Trollsjön utanför Tierp och USIF padelbanor utomhus.

DAVIDS BÄSTA TIPS TILL FÖRETAG SOM:

- Behöver tänka nytt och ställa om sin verksamhet för att möta framtiden.


FÖLJ​ ✔​  UTVECKLA ​✔​  FÖRÄNDRA ​✔

 

Omvärldsbevaka, lyssna in dina kunder och håll utkik var nya spännande behov uppstår. Följ hela din marknad och se din potential till att följa, utveckla och förändra din verksamhet.

“Ta dig tid att engagera både medarbetare och kunder för att förstå behov och möjligheter.”

Ta gärna kontakt med mig eller någon av mina kollegor för att komma igång eller att komma vidare. Många gånger är det till stor nytta att få inspel av en rådgivare från Almi Uppsala.

Hälsningar,

David Jonson

Bild Anette.png

Näst på tur att presenteras är Anette Widén som är rådgivare hos oss på Almi Uppsala inom framför allt innovation, digitalisering och internationalisering, men även inom andra områden.

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

- Det bästa med mitt jobb är att i dialogen med engagerade företagare vara med och hjälpa till och att det är så varierande med att få inblick i många olika branscher och områden.

 

VILKA ÄR DINA BÄSTA TIPS TILL DE SOM VILL TA EN IDÉ/UPPFINNING TILL MARKNADEN?

- Mitt bästa tips till de som vill ta en idé eller uppfinning till marknaden är att göra noggranna undersökningar om marknaden – och att våga involvera andra!

 

VILKA ÄR DINA TOPP TRE BÄSTA UTFLYKTSMÅL I UPPSALA I SOMMAR?
- De bästa utflyktsmålen i Uppsala i sommar är Ultunas trädgårdar, promenadstråk längs Ekoln vid Skaris-Lurbo och fina vandringsleder som vid Jälla t ex.

 

Hälsningar,

Anette Widén

Mikael ramno-webb-almi.png

Vi är stolta över att presentera näste man till rakning, nämligen Mikael Ramnö som är Affärschef och rådgivare på Almi Uppsala.

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

- Att få träffa och lyssna till spännande företagare och deras idéer och samtidigt kunna få bidra till deras och regionens utveckling.

 

VILKET FÖRETAG ELLER VILKEN FÖRETAGSLEDARE SER DU UPP TILL?

- Alla de ”vardagliga” entreprenörer som skapar företag som utgör ryggraden i det svenska näringslivet!

 

VILKA ÄR DINA TRE BÄSTA TIPS FÖR HUR MAN SKA TÄNKA KRING:

- Rådgivning och stöd längs företagsresan? 


1. Ta hjälp och råd tidigt! Det finns många som gjort “de enkla” misstagen som är värda att undvika.

2. Ha flera rådgivare som inte tänker som du själv Olika perspektiv är ofta stärkande och nyttigt! 3.Ta hjälp av experter inom faktaområden Exempelvis när det kommer till ekonomi, juridik etc. Se till så att saker blir rätt från början.

 

VILKEN LÅTTITEL BESKRIVER HUR DET KÄNNS EFTER ETT MÖTE MED ALMIS RÅDGIVARE?

”Don’t stop me now”, Queen. Känslan av inspiration, driv och viljan att lyckas hoppas jag våra kunder ofta har med sig från möten med någon av mina kollegor. Dessutom kanske tidernas bästa låt!

Hälsningar,

Mikael Ramnö

Linus Andersson-webb-almi.png

Linus Andersson har många bollar i luften, många av dem i internationellt luftrum. Linus är både rådgivare på Almi Uppsala med ​fokus på internationalisering, samt projektledare för Regional Exportsamverkan i Uppsala län.

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

- Att jag får träffa och bidra till många spännande företag i regionen som är mitt uppe i eller planerar för en internationell expansion.

 

VILKET FÖRETAG ELLER VILKEN FÖRETAGSLEDARE SER DU UPP TILL?

- Alla som ser personalen som ett av sina viktigaste verktyg för att leverera värde till kunder och bygga långsiktigt hållbara företag. Då måste man investera i personalen och deras utveckling och skapa hållbara arbetssituationer precis som man investerar i andra delar av verksamheten. Det är ett ständigt pågående arbete att skapa delaktighet, ge förutsättningar och kompetenser för självledarskap och för medarbetare att kunna hantera förändringar som ökad digitalisering, automatisering, distansarbete och andra trender som jag tror blir viktiga i framtidens företagande.


“De som lyckas får engagerade medarbetare som bidrar till både företagets och kundernas utveckling. Jag tycker mycket av den här strävan stämmer in på Almi och många företag som jag möter.”

 

VILKA ÄR DINA TRE BÄSTA TIPS TILL FÖRETAGAREN SOM VILL EXPANDERA INTERNATIONELLT?

1. Dra nytta av digitaliseringen i den internationella tillväxtstrategin. Allt fler köpbeslut tas online, både B2C och B2B. Det går att skapa mycket kunskap och kontakter även utan att resa och online kan man vara nära kunden även om man är geografiskt långt bort.

2. Ensam är sällan stark, ta stöd av partners, samarbeten i värdekedjor och nätverk som kan ge värdefulla insikter, marknadskunskap, affärskontakter och trygga finansieringen för större affärer och snabbare tillväxt.

3. Se till att ha en plan eller hypotes kring hur ni vill arbeta och var beredd på att omvärdera eller justera vartefter marknaderna förändras. Internationella värdekedjor kan snabbt förändras och påverkas t.ex. av förändringar i valutor, handelsavtal, fusioner eller större teknikskiften. Omvärldsbevakning är därför viktigt för att hela tiden kunna fatta välinformerade beslut.


SKRIV EN LÅTTITEL SOM MOTIVATION TILL DEN SOM VILL TA STEGET UT PÅ DEN INTERNATIONELLA MARKNADEN!

“Having fun - Exploring, building global value chains“ Haha… jag gör nog bäst i att hålla mig till att lyssna på musik, spela och sjunga har jag aldrig varit bra på.

Hälsningar,

Linus Andersson

Mikael-nordberg-webb.png

Näst på tur att presenteras är Mikael “Micke” Nordberg som är rådgivare hos oss på Almi Uppsala.

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

- Alla möten med fantastiska företagare och att få följa ett bolags resa och utveckling genom åren. Så många olika branscher och företag med helt olika typer av inriktningar och ambitioner!

 

VILKET FÖRETAG ELLER VILKEN FÖRETAGSLEDARE SER DU UPP TILL?

- Richard Branson (Virgin) och Ronnie Pettersson (Art Clinic). Två företagsledare som vågar ge sig in i nya områden genom att utmana och sätta kundupplevelsen i fokus. Förstår man vad som är viktigt för kunden och kan utforma en verksamhet som genomsyras av det så når man framgång. Dessa personer vågar dessutom utmana branscher och befintliga rutiner och standarder.


“ATT VÅGA gillar jag att se i ett företagande och att vara beredd på att omgivningen har synpunkter men ändå stå stark i sin övertygelse.”

 

VILKA ÄR DINA TRE BÄSTA TIPS TILL FÖRETAGAREN SOM VILL EXPANDERA INTERNATIONELLT?
1. Förståelse

Att förstå varför du vill expandera internationellt.

 

2. Kontakter

Att verkligen tänka till på vilka kontakter och relationer som kan hjälpa dig med det du behöver hjälp med.

 

3. Flexibilitet

Att vara flexibel, det kommer att dyka upp möjligheter du aldrig trodde fanns. Vilka ska du agera på och gå vidare med och vilka ska du ”förkasta”? Det är lätt att bli smickrad och springa på allt som dyker upp, men det blir sällan bra. Men att vara för rigid och fast i sin plan är inte heller bra.

 

SKRIV EN LÅTTITEL SOM MOTIVATION TILL DEN SOM VILL TA STEGET UT PÅ DEN INTERNATIONELLA MARKNADEN!

- Min låttitel för den som vill ta klivet ut på den internationella marknaden måste bli ”Journey to the unexpected”. Du kan vara övertygad om att det inte blir som du har tänkt, men det är väl det som är det som gör livet spännande och utvecklande. Fullt av nya möjligheter väntar på denna resa. Go for it! GO NOW!

 

Hälsningar,

Mikael Nordberg

olle-webb-almi.png

Låt oss presentera Olle Jonsson som är rådgivare hos oss på Almi med inriktning mot innovationer i tidiga skeden.

VAD ÄR DET BÄSTA MED DITT JOBB?

- Att man får se så många nyskapande idéer och förslag på förbättringar för mänskligheten både i stort och i smått. Man får träffa kreativa människor som ofta ”brinner” för sin sak och har starka visioner om framtiden. Detta stimulerar min egna inbyggda nyfikenhet och önskan om att kunna hjälpa till med göra världen lite bättre.

 

VILKET FÖRETAG ELLER VILKEN FÖRETAGSLEDARE SER DU UPP TILL?

- Jag vill inte nämna något företag med namn eftersom jag har så många bra företag som jag stött på i mycket tidigt skede som sen utvecklats till livskraftiga och internationella bolag. Jag gillar bolag som tidigt har en drivande eldsjäl, som verkligen tror på sin idé men ändå är villig att snabbt anpassa bolagets utveckling till föränderliga situationer i omgivningen och i marknaden.


VILKA ÄR DINA BÄSTA TIPS TILL DE SOM VILL TA EN IDÉ/UPPFINNING TILL MARKNADEN?

- Ta reda på om det finns en marknad över huvud taget för din idé eller uppfinning. Innan du köper en dyr marknadsundersökning och det är en konsument produkt eller tjänst du tagit fram, gör gärna en liten enkel undersökning själv genom att fråga dina vänner eller släktingar, som du kan lita på och som kan ha sekretess, om du tror att de skulle köpa din lösning och i så fall hur mycket de skulle vara villiga att betala. Nu får man ta i beaktande att dina närstående kanske är lite för ”snälla” mot dig men försök få dem att vara väldigt objektiva. Du kan även vända dig till Almi, vars medarbetare alla har sekretess, och fråga dem om vad de tror om en marknad och prisbild för din produkt eller tjänst. Om inte det finns något intresse bland alla dessa så kanske det är svårt att hitta en större marknad för din lösning och kanske du bör tänka om….


Googla gärna efter liknande lösningar eller konkurrenter som din produkt eller tjänst. Googla då inte bara på svenska utan det mesta hittar du om du använder engelska ord eller även meningar som formulerar problemet. Ett tips också är att vid Googling med engelska ord även lägga till ordet ”patent” så hittar du ofta de flesta patent inom området. Använd gärna Google ”bilder” eller ”images” så kan man lättare och snabbare se om det finns nåt som liknar din idé.

VILKA ÄR DINA TOPP TRE BÄSTA UTFLYKTSMÅL I UPPSALA I SOMMAR?

- På våren gillar jag att åka ut till Dalkarskärret, där kan man promenera runt, och se det rika fågellivet som brukar finnas där. Jag gillar hela strandområdet kring Kungshamn-Morga med fina ekhagar, klippor och härliga badställen. Det finns även, på cykel- eller gångavstånd, en skön oas mitt i Stadsskogen som heter Valltjärn som är en underbar picnic-plats med grillmöjligheter, bänkar och bord mm.

 

Hälsningar,

Olle Jonsson