Mohammed Al-Hasnawi blev Årets mentor 2020!

”Mohammed har en fantastisk optimism, energi, ödmjukhet och ett smittande driv. Han har hela tiden lyssnat på mig och stöttat mig i mina idéer, vilket har varit fantastiskt”, säger Mohammeds adept Elin Basander André som är industridesigner på Formsson.
Mohammed Al-Hasnawi är affärsutvecklare på Bad Yolk Games som utvecklar spel till datorer och spelkonsoler. Han har också varit mentor till designföretaget Formsson under året som gått och blivit tilldelad Almi Hallands pris som Årets mentor 2020. ”För en mentor är det viktigt att förstå de utmaningar och möjligheter som adepten står inför, även om det handlar om en helt annan bransch än den man själv är van vid”, säger han.
Det var Mohammeds erfarenhet inom digital marknadsföring som skapade den perfekta matchen mellan honom och Formsson. ”Jag kände att jag konkret kunde bidra med min kunskap till en annan entreprenör och därför tvekade jag inte en sekund när frågan om mentorskap kom”, säger han.
Hela världens marknadsplats
Mohammed menar att det egentligen inte spelar någon roll vad det är för typ av produkt som ska marknadsföras digitalt. ”Processen är densamma, oavsett om det är en leksak, en möbel eller ett dataspel. Det handlar om att skapa intresse runt produkten, driva trafik och få människor att köpa. Hela världen finns ju på en och samma marknadsplats så möjligheterna är stora”.
Dataspelsbranschen har alltid sett hela världen som sin marknad. ”Vi lanserar inte marknad för marknad som många branscher traditionellt sett gör”, säger Mohammed som anser att fler branscher skulle gynnas av att tänka annorlunda. ”Många produkter skulle, precis som ett dataspel, kunna släppas direkt till målgrupper över hela världen och få en snabbare spridning. Du kan inte få bättre marknadsföring än att låta dina kunders omdömen agera draghjälp”, konstaterar han.
Marknadsför på idéstadiet
Mohammed anser att det är bra att marknadsföra sin produkt redan på idéstadiet. ”Det är bättre att man initialt lägger pengarna på att testa intresset på marknaden innan man börjar utveckla produkten”, säger han.
Det är både enkelt och kostnadseffektivt att marknadsföra på nätet. En enkel websida där man presenterar sin kommande produkt räcker alldeles utmärkt för att mäta intresset på marknaden. Genom att mäta antal klick och hur länge varje besökare stannar på sidan får man en bra indikation på graden av intresse. ” Om intresset är svalt kanske din idé inte håller måttet, eller att du är före din tid. Då behöver du ta dig en funderare på om du ska utveckla produkten eller släppa den till fördel för någon annan produktidé som du har”, säger han.
Lära av varandra
Elin berättar att Mohammed från det allra första mejlet och genom alla deras möten har varit ett fantastiskt stöd under året som gått. ”Han har varit ödmjuk inför mina kunskaper och tillfört precis det jag har behövt i de faser jag varit igenom”, säger hon.
”Mentorn och adepten kan lära sig mycket av varandra under det år som samarbetet pågår. Jag tror att näringslivet i stort skulle må väl av att vi var och en delade med oss mer av våra erfarenheter till varandra. Som ett mentorskap i större skala, helt enkelt”, säger Mohammed.
Vill du också var med i Almis mentorprogram, antingen som Mentor eller Adept?
Då ska du kontakta Maria Thorén!
072-173 02 24