Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
12 december 2019

Guldbolaget - smyckestillverkning med hjärtat i Bergkvara

Vi träffar Charlotta från Guldbolaget en novemberdag i deras lokaler i Bergkvara. Hon berättar om företagets start, då hennes man Patrik Rejneborg och hans vän Lars Helgesson drog igång Guldbolaget i slutet på 80-talet, ett bolag som är sprunget ur det Patriks pappa och hans arbetskompanjon drev, kallat Bergkvara Guld.

Bild på Charlotta och Patrik

Dagens Guldbolaget ägs och drivs av Patrik och Charlotta, och är med andra ord i högsta grad ett familjeföretag. Källarytan i den gamla möbelaffären där Patrik och Lars startade finns kvar i Guldbolagets regi men har utökats till alla tre våningar där möbelaffären tidigare hade sin verksamhet. Charlotta berättar att de är måna om att investera i teknik och maskiner som hänger med, så utrymmet behövs – vilket vi får se när vi får en rundvandring i produktionsdelen.

 

Guldbolaget producerar främst ringar och säljer dels till butiker som sedan säljer till slutkund och dels skapar de så kallade halvfabrikat som andra företag sedan jobbar vidare med för att skapa egna smycken. Något Charlotta tycker är väldigt spännande är när de får uppdrag från andra designers.

- Vi kan ju tekniken, och därför kan vi undersöka hur man på bäst sätt kan lösa en design rent tekniskt, för att sedan skapa den.

Genom Almi har Guldbolaget genomgått flera processer, den första så tidigt som i slutet på 90-talet. Den senaste var en så kallad tillväxtprocess, som pågår under längre tid med fysiska träffar tillsammans med en Almi-rådgivare. I denna process träffar dessutom bolagen andra företag.

- Det är väldigt värdefullt att få träffa andra företagare, delvis för att det tyvärr är lätt att välja bort i den vardagliga stressen. Men då får man en chans att dela erfarenheter, få tips och idéer och möta andra personer som också satsar på sitt entreprenörskap, säger Charlotta.

Hon förklarar vidare att processen var väldigt rolig, både att få chansen att berätta om sin egen framgång och att få höra andras historier. Dessutom är det väldigt betydelsefullt att få andras ögon på sitt eget bolag – det är ju lätt att bli hemmablind ibland.

Bild på Charlotta, Patrik och deras barn

Som Charlotta säger är Guldbolaget i allra högsta grad ett familjeföretag. Här syns Charlotta, Patrik och deras barn. 

- Tillväxtprogrammet vi gick hos Almi har lett till att vi som ledning har blivit bättre på att delegera, men också att vi har skapat arbetsprocesser som har lett till mindre stress för oss och våra medarbetare.

Charlotta brinner verkligen för företaget hon och hennes man driver, det märks när hon pratar om Guldbolaget och det hantverk de utför. Hon förklarar att hennes passion finns för både hantverket i sig, men också för livsstilen som företagare. Hon poängterar dock att det har varit viktigt för henne att definiera vilken slags entreprenör hon är och ger det som råd till andra.

- Fundera över intresse och passion – finns det så blir det enklare och bättre. Men också över vilken slags person du är, hur vill du jobba? Vill du växa snabbt eller långsamt?

Hon tillägger dessutom att det är viktigt att vara nytänkande som företagare, och inte fastna i tankar om att ”så har vi alltid gjort”.

 

- Dessutom finns Almi som en behjälplig vägvisare, exempelvis när det finns en stark vilja men en osäkerhet kring exakt hur en ska ta sig framåt.

Hon avslutar med att berätta hur värdefullt det var under tillväxtprogrammet att träffa företagare från olika delar av regionen – inte bara från deras egen kommun.

Dessutom finns Almi som en behjälplig vägvisare, exempelvis när det finns en stark vilja men en osäkerhet kring exakt hur en ska ta sig framåt.
Charlotta Rejneborg

Goda råd, från en erfaren företagare. Vi på Almi tycker det ska bli väldigt spännande att få fortsätta följa Guldbolagets resa.

 

Vill du veta mer om Guldbolaget? Då kan du kika in på deras egen hemsida här: https://www.guldbolaget.se/