Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
8 november 2019

Wraptech i topp när Almi tar pulsen på länets snabbast växande företag

Grumsföretaget Wraptech växte med 134 procent mellan 2017 och 2018, från 15,8 till 37 miljoner. Efterfrågan på digital märkning i butik ökar enormt. När andra etappen av Almis Tillväxtliga blev offentlig i oktober toppades den av Wraptech, som utvecklar teknisk utrustning för butiker.

-  Efter en intensiv tillväxtfas behöver vi tid att tänka efter. Marknaden där ute är enorm, men än har vi inte landat i om vi ska söka nya samarbetspartners och ta in nytt kapital för att nästa steg i tillväxtresan, säger vd:n Lars Vik.

 

Almis rådgivare har sett många familjeägda företag i samma situation. Att inte ha full kontroll över det egna företaget kan kännas utmanande. Samtidigt kräver en expansion ofta nytt kapital som det inte med självklarhet finns i den egna kassan. Almi kan i sin roll som kapitalkoordinator se över vilka finansiella lösningar som passar bäst till företag som växer.

 

-  Tillväxtligan sätter fokus på företags tillväxtresor och visar att Almi fokuserar på denna målgrupp. Det är både en inspiration för andra och en uppmuntran för de som hamnar på listorna, säger Peter Christenson, ansvarig för Almis Tillväxtliga.  

Tillväxtligan Almi etapp 2 2019:

Fakta om Tillväxtligan

Almi Värmland tog initiativ till Tillväxtligan 2002. Flera av Almis bolag i Sverige publicerar en till tre gånger om året sin regions Tillväxtliga.

 

Fakta kommer från UC. Jämförelsen görs mellan två bokslut.

 

Företagen ska uppfylla följande kriterier:

  • Omsättningsökning
  • Företaget ska ha 5 till 249 anställda, omsätta 5 till 500 miljoner, ha ett rörelseresultat som överstiger 100 000 kr och sunda finanser.
  • Tillväxten ska till största delen skett organiskt.
  • Högst procentuell omsättningsökning hamnar på första plats.