Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
6 maj 2022

Drygt 70 investerare fick möta högkvalitativa startups på A-match

De tio pitchande bolagen i A-match på Nöjesfabrikens scen i Karlstad. Söktrycket för att få medverka i år var rekordstort och över 70 investerare anslöt för att lyssna till pitcherna.

Det bubblade av förväntningar under A-match när startups mötte investerare i Karlstad. Rekordmånga bolag hade ansökt om att få medverka – och årets finalfält lockade för första gången deltagare utanför Sverige till Värmland.

Drygt 30 bolag hade ansökt om att få pitcha inför en fullsatt salong med investerare på Nöjesfabriken den 4 maj. Det höga söktrycket borgade också för ett extra starkt finalfält. Fyra av tio bolag i investerarforumet (Diri, Tubesprout, PhysAct och Zimify) kom från Värmland. För första gången någonsin kunde A-match också presentera två internationella bolag, isländska Flow och norska Oculaudio.

 

-  Ett otroligt professionellt arrangemang, som ger en fantastisk stöttning för bolagen. Vi upplever att det har öppnat sig stora möjligheter och har knutit kontakter med många intressanta investerare, men även andra kontakter, sa Kari-Ann Egeland, Head of Flow Norway, i minglet efter att hon genomfört sin pitch.

Värmland representerades av fyra bolag i det starka finalfältet. Från vänster: Olof Guldbrandsson, Tubesprout, Mostafa Ismail, Zimify, Marcus Eng, PhysAct, Melinda Persson och Magnus Olsen, DIRI.

Trots olika geografiska hemvister och verksamhetsområden fanns en gemensam nämnare bland de handplockade finalister som klev upp på scenen. En majoritet av de pitchande bolagen anknyter med sina produkter och tjänster till Värmlands strategi för smart specialisering, sex till digitala hälsotjänster och tre till skoglig bioekonomi. Hållbarhet är också tydligt integrerat i samtliga av bolagens affärsmodeller: från mjukvarubaserad cancerkirurgi till ekologiskt skogsbruk.

Mer jämställt näringsliv

Ett viktigt syfte med A-match är också att inkludera ett brett fält av investerare och bidra till ett mer jämställt näringsliv. Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland och projektägare för A-match, kunde därför glädja sig åt att nästan en tredjedel av investerarna på plats var kvinnor.

 

-  Vår målsättning är att bidra till att kvinnor både investerar och tar in riskkapital. A-match är ett verktyg som bidrar till både ökad tillväxt och ökad jämställdhet, säger Anna Lundmark Lundbergh.

Dragningskraft trots oroligt omvärldsläge

Lika glädjande är förstås eventets starka dragningskraft – trots oroliga tider i världen. Historiskt sett har cirka 60 procent av bolagen i A-match fått in kapital efter sin medverkan.

 

- Det är fantastiskt roligt att söktrycket bland bolagen har varit rekordstort och att vi har lockat över 70 investerare idag. Att intresset är så stort trots omvärldsläget tycker jag understryker A-match kvalitet, säger Anna Lundmark Lundbergh.

 

Två av investerarna på plats hade en tydlig värmländsk förankring. Maria Gustafsson, från relativt nystartade Nya Wermlands-Tidningen Invest, och Daniel Styrenius, från Löfbergs Invest.

 

-  Jag tycker att A-match är ett bra event som ger inblick i många olika typer av bolag. Ett trevligt format, som ger en teaser av bolag som man sedan kan ta vidare kontakt med, säger Maria Gustafsson, som bland annat letar potentiella investeringar i tidningskoncernens utgivningsområde.

 

-  Jag tycker att det var ett spännande upplägg med proffsiga presentationer. Löfbergs Invest söker kontinuerligt intressanta investeringsmöjligheter, både och globalt och lokalt. A-match presenterade ett antal spännande, unga bolag med potential att växa, säger Daniel Styrenius.

 

För alla investerare som missade eventet finns också en chans att ta del av alla pitcher digitalt i efterhand via A-match Play. Registrering görs via A-match webbplats. 

 

Samtliga bolag som pitchade på A-match 4 maj:


Business Board, Diri Saftey Solutions, Fibu, Flow, Navari, Oculaudio, PhysAct, Taigatech, Tubesprout och Zimify. Här kan du läsa mer om bolagen.

Om A-match


Bakom A-match står aktörerna Almi Värmland, Almi Invest, Nordea, Sting Bioeconomy, Karlstads universitet, Paper Province, Compare och DigitalWell Ventures. A-match är ett investerarevent i Värmland, där aktörernas syfte är att skapa en arena där både regionala och nationella bolag och investerare kan mötas.