Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
3 juli 2020

Kreativ marknadsföring i coronakrisen gav stärka kundrelationer för Dorthea

När coronakrisen slog till förutspådde Marie Hyldetoft Näsman, ägare Dorthea i Karlstad, det värsta. Men genom god framförhållning och kreativ marknadsföring via Instagram har våren gått betydligt bättre än väntat och det Brygglån hon ansökte om har inte behövts.

Marie är en norsk entreprenör som träffade en värmlänning och bosatte sig här. Efter att ha jobbat 10 år som butiksägare på Twilfit i Karlstad tog längtan att återigen driva företag över. När en hörnlokal i Karlstad centrum blev ledig valde hon att satsa. I slutet av 2018 öppnade butiken Dorthea som säljer kläder och accessoarer för kvinnor från 30 år och uppåt. Under första året gick försäljningen bra och varorna har sålt slut snabbt, mycket på grund av läget då det passerar människor till och från Inre hamn varje dag.

 

-  Coronan kom just när försäljningen gick som mest uppåt. Först fick jag panik. Vi låg två veckor efter Norge i utvecklingen och jag blev rädd att handel och restauranger skulle hålla stängt som där. Hur länge skulle jag klara mig då?, frågade sig Marie. Samtidigt visste jag att kunderna fanns där och det gjorde det lättare att tro att på att jag kunde ta mig igenom denna kris, säger Marie.

Samtal med Almi en stor trygghet

Marie menar att hennes strategi var att ha god framförhållning och ligga steget före. Dagen efter Corona-beskedet i Sverige såg hon över sina fasta utgifter för att se vad hon behövde ifall butiken skulle få stänga. Hon kontaktade hyresvärden för att ha en god dialog med dom och satte sig in i vilken hjälp hon kunde få med sänkning av hyra. Marie har sedan tidigare ett mikrolån hos Almi och ett samtal till rådgivaren Torbjörn Bäckström låg nära till hands.

 

-  Jag såg Brygglånet som ett väldigt bra lån ifall jag skulle få stänga butiken. Jag räknade på vad jag måste få ihop för tre månader framåt ifall försäljningen skulle utebli.

 

I samband med ansökan om Brygglån så gör rådgivare på Almi alltid en samlad bedömning utifrån de åtgärder som företaget vidtagit, hur bärkraftigt företaget var innan krisen och vilka effekter coronakrisen har på kassaflöde, resultat- och balansräkning.

 

- Torbjörn tog snabbt kontakt med mig. Det var väldigt skönt att få en objektiv syn på min plan. Jag hade räknat på det värsta tänkbara och efter hans bedömning menade han att jag inte behövde finansiellt stöd i det läget, men att Almi finns där som stöd om läget förändras. Detta lugnade mig otroligt mycket och jag kunde sova på nätterna igen. Jag fick självförtroendet i att jag kan ta mig igenom detta och att jag gör rätt saker, det gjorde mig trygg, säger Marie.

Samtalet med Almi lugnade mig otroligt mycket och jag kunde sova på nätterna igen. Jag fick självförtroendet i att jag kan ta mig igenom detta och att jag gör rätt saker, det gjorde mig trygg
Marie Hyldetoft Näsman, Dorthea

Ökad försäljning och kundkontakt via Instagram

Marie märkte direkt att kundbeteendet ändrades och därmed satte kreativiteten igång.

 

-  Det är lättare att ställa om och agera snabbt när man är liten. Jag kan fatta snabba beslut då jag inte är beroende av exempelvis någon galleria.

 

Hon har skruvat på sin affärsmodell genom att erbjuda gratis hemkörning och hålla öppet på kvällarna så att kunderna kan shoppa ifred genom att boka butiken. Hon har också låtit Instagram bli hennes främsta marknadsföringskanal.

 

- Jag måste befinna mig där mina kunder är. Nu passerar de inte längre här på lunchen eller spenderar timmar på stan. Mina kunder jobbar hemifrån och befinner sig därmed på sociala medier på lunchen, så jag lägger ofta ut ett inlägg innan lunch.

 

Hon publicerar bland annat kläder med sig själv som modell, information om vilka tider det är lugnt i butiken och om servicen med hemkörning. Hon har även anordnat livesändningar där hon visat kläder och pratat om dess ursprung, material, storlekar och kvalité. Och resultat har hon fått.

 

- Jag är personlig i min ton och svarar snabbt på förfrågningar. Det har gett mig fler följare från hela Sverige, meddelanden och telefonsamtal om varor och även besök till butiken. Varorna som publiceras där säljer slut fort.

 

Marie betonar vikten av att bibehålla och stärka relationen med kunderna i dessa tider.

 

-  Efter att han en kund handlat följer jag upp med en fråga på Instagram om vad de tyckte och om det finns något mer jag kan hjälpa till med. Jag får en snabb direktkontakt med kunderna och de med mig. Det uppskattas märker jag. Jag tror jag kommer fortsätta jobba såhär, kunderna förväntar sig detta och det är denna service som gör att jag får fina relationer till mina kunder.

Hur ser på sommaren?

- Då gränsen är fortsatt stängd mot Norge så är det klart att det påverkar försäljningen. Men jag hoppas att värmlänningarna kommer istället. En oro är leveranstiderna är längre än vanligt då jag köper in mycket från Italien och Frankrike. Men jag har själv kontaktat andra leverantörer och kunderna förstår att det tar lite längre tid.  

Marie, vilka är dina bästa tips till andra företagare?

 

  • Ligg steget före genom att simulera olika scenarier. Har man en plan, blir man också mindre stressad.
  • Var kreativ och påhittig för att hitta nya vägar att ta dig fram. Om kunderna inte kommer till dig, får du komma till dom.
  • Lägg inte för mycket energi på det du inte kan påverka - lyft dina styrkor och förstärk det.