Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
20 november 2020

MeCovers prognos: 10 miljoner kjolar inom kort! 

Många av kvinnor som har en cellprovtagning inbokad uteblir från besöket hos gynekologen då de känner att det är mentalt jobbigt att gå dit. Detta trots att provtagningen i sig är en livförsäkring förklarar Karin Vangstad, VD och medgrundare av gynkjolen MeCovers. Missionen är att ge världens kvinnor möjligheten att gå på dessa livsviktiga undersökningar med bibehållen integritet.   

Karin slog sig samman med Giselle Olsson och Helena Levin för tre år sedan och med gemensamma krafter har de lanserat en högst efterfrågad produkt på marknaden. Dessutom är de Almikunder. 

Giselle som är en av de tre grundarna till MeCovers var den som en dags slogs av idén som kom att bli gynkjolen. Hon berättar att hon gick frekvent till gynekologen under en period. Hon menar att den kliniska undersökningen i sig alltid görs professionellt. Samtidigt menar hon på att när det kommer till integritetsfrågan för patienter så känns det som att tiden har stannat inne på sjukhusen. Giselle förklarar att hon alltid tyckte det var obekvämt att gå naken i endast t-shirt fram till gynstolen.   

- Jag är glömsk och gömmer alltid bort att jag har en sån där tid inbokad säger Giselle. En gång kom jag dit klädd i en byxdress. Den blir ju klurig. Ska man gå naken eller ska man knyta upp någon bikinitopp? skrattar hon.   

Giselle menar på att det inte är vårdens fel då de är fokuserade på den kliniska biten, men tycker samtidigt att det inte varit okej.   

   

Giselle kom fram till en lösning. En kjol för patienten att använda vid undersökningen. Idén till gynkjolen var född.  

-  Giselle kontaktade mig för några år sedan och presenterade sin idé och frågade om jag ville hoppa på säger Helena. Vi har haft ganska många idéer genom åren.  

Giselle ler och berättar att Helena tycker de mesta idéer som hon kommer med är kanon. Men denna gång bestämde de sig att ta idén vidare och arbetade tillsammans fram en prototyp. Därefter tog det stopp och de kom inte vidare. Helena och Giselle visste inte hur de skulle få ut produkten på marknaden.   

   

Giselle fann sig vid senare tillfälle i ett sammanhang där hon hade turen att upptäcka Karin.   

Vid ett senare tillfälle bokade Karin in sig på Giselles salong. Giselle tog tillfället i akt berätta om sin affärsidé för Karin. En vecka senare fann hon sig på Swenströmska fiket i Karlstad med Karin. Tillsammans började de att smida planer. 

En affärsidé som i slutändan räddar liv   

Kvinnors hälsa, fertiliteten och allt runt detta ämne är en otroligt viktig fråga av många anledningar. Bara i Sverige görs 2,2 miljoner gyn undersökningar varje år på 5 miljoner kvinnor. 

- Då kan man fundera på hur många det görs i världen säger Karin.   

MeCovers mission och vision är att ge världens kvinnor möjligheten att gå på dessa livsviktiga undersökningar med bibehållen integritet.   

   

Gynkjolen MeCovers är en kjol med en flärp. Flärpen lyfter du upp under själva undersökningen och efter släpps den ner.  

- Det gör att du kan se personen som undersöker dig i ögonen säger Giselle.  

Kjolen går dessutom att använda till andra saker också som rektoskopi och mammografi.  

Instruktion för användning av MeCovers integritetsskydd

MeCovers påverkan av Covid-19  

För MeCover kom Covid-19 både med en del positivt såväl som negativt. När bolaget valde att gå ut och marknadsföra gynkjolen blev de ifrågasatta.   

- Kritiker undrade varför man behöver ytterligare engångsprodukter berättar Giselle. Detta trots att vi har en bioprodukt. Men vad som händer när man möts av kritik är att det föds en otrolig kreativitet.  

Idag har bolaget totalt fyra olika kjolar. En i polypropylen som är det vanligaste materialet inom sjukvård, två stycken bio biokjolar med och utan barriär  och sedan finns även tvättbar tygkjol med kevlartråd i. Företaget håller också på att ta fram ytterligare varianter som är helt pappersbaserade.   

- Det vi ser är att världen och framförallt sjukvården inte kommer att vara detsamma efter Covid-19 säger Karin. Det kommer att vara ett nytt normalt. Engångsprodukter med ett hållbart tänk kommer att ha en otrolig vikt.   

   

Covid-19 har kommit med fler utmaningar för bolaget. Råvarupriset har skenat och för oss som bolag så går inte att komma intill sjukvården.  

- Vi som bolag har ett möte inbokat med FNs upphandlingsorgan berättar Karin. Men de skjuter på det för världens fokus är corona just nu.  

   

Med Almis hjälp påvägen 

Entreprenörerna har tagit del av Almis erbjudanden inom affärsutveckling i samband med att de utvecklat produkten såväl som olika typer av kapital för att finansiera satsningen. Karin berättar att Almi har varit en jätteviktig part att ha med på resan. Hon beskriver det som tryggt och skönt.  

- Det går alltid att ringa och ställa frågor. Martin Bergstrand har jag ringt lite då och då berättar Karin. Han kommer alltid med bra input och vägledning.   

- Vi har fått mycket hjälp och väldigt stort engagemang överhuvudtaget instämmer Giselle och fortsätter. När vi inte visste hur vi skulle ta oss ut på marknaden fick vi riktigt bra hjälp och stöd. Det har varit fantastiskt.  

- Råd och pengar kan man väl säga? frågar Karin sina kollegor som håller med.   

För nästa generation ska kjolen vara en självklar del vid besök hos gynekolog. Det är en del av integriteten. Produkten ska finnas där och erbjudas.
Helena Levin, Försäljningschef, MeCovers

En efterlängtad produkt  

- Jag pitchade vår affärsidé på ett evenemang för att få in riskkapital i bolaget. Det var intressant säger Karin. Det satt en kvinna i publiken, resten var män i mörka kostymer.  

Karin berättar om hur hon pitchade gynkjolen.  

- Det är en produkt som inte är lika självklar för män säger Karin och fortsätter, medan kvinnan nickade instämmande till allt som jag sa.  

De investerare som MeCovers fått med sig är idag en man, resterande är kvinnor.   

- Det är roligt för att produkten är mer än en produkt fortsätter Karin. Produkten i sig har ett tydligt varför. Det händer nästan alltid något i de kvinnor som vi berättar om gynkjolen för. Det finns en stor igenkänning, och det väcker mycket känslor.   

  

- Vi gjorde ett test på en ungdomsmottagning i Skåne säger Karin, då var det en sjuksköterska som sa att det är minst 30% som uteblir från cellprovtagningen – just för att det är jobbigt mentalt att gå dit. Alla behöver den inte men möjligheten ska finnas där.   

- För nästa generation ska kjolen vara en självklar del vid besök hos gynekolog. Det är en del av integriteten. Produkten ska finnas där och erbjudas, säger Helena  

   

Prognos på 10 miljoner kjolar inom kort!

MeCovers går nu in i nästa fas med företaget där fokus är tillväxt. Allt har både gått snabbare och långsammare än de tänkt sig och de står nu inför stora utmaningar. Karin berättar att de fått ett kontrakt med en återförsäljare som rör 240 miljoner kvinnor i Europa, Australien och Norden. Detta gör att de nu har en miniminivå på antal sålda produkter 28 olika länder.  

- Men nu är det endast om en tidsfråga innan efterfrågan ökar, i vilken takt vet vi inte säger Karin. Just nu arbetar vi med en prognos på 10 miljoner kjolar inom kort.  

   

Lärdomar från tiden som egenföretagare  

- Man tror att allting ska gå mycket snabbare än vad det gör säger Giselle. Någonstans är det bra att man inte inser hur lång tid saker och ting faktiskt kommer att ta.   

Helena instämmer och säger att ett svar på en fråga ofta leder till 10 nya frågor.  

- Jag är fortfarande väldigt förvånad över att en produkt som är så enkel kan vara så svårjobbad. Det är så mycket runt om. Det är många restriktioner som man ska följa. För denna lilla kjolen så är vi ändå tre personer som jobbar heltid. 

Det är i sig är fascinerande. Men man lär sig, varje dag avslutar hon.   

  

Karin instämmer säger att det är otroligt viktigt att ha bra förutsättningar. Att ha kapital är oerhört viktigt. MeCovers har haft möjlighet att anlita riktigt duktiga experter inom juridik, byrå för det grafiska samt mönsterskydda produkten.   

- Det är mycket som det går mycket pengar till. Otroligt mycket detaljer, det finns många stenar att snubbla på och man vill inte falla pladask liksom. Så igen, att skapa rätt förutsättningar är viktiga avslutar Helena   

Många vårdtillfällen kan upplevas obekväma. När det gäller medicinska undersökningar som rör kvinnlig hälsa och exempelvis fertilitet ökar antalet vårdtillfällen än mer. MeCovers är en enkel lösning för att öka komforten och upprätthålla varje patients integritet. Det ger dig möjligheten att välja – var och hur du vill skyla dig.

Grundarna av MeCovers  

Namn: Giselle Essé Olsson   

Titel: Arbetar med företagets internatinella 

försäljning och marknadsföring 

Kommer från: Torsby  

Bor: Stockholm  

Familj: Gift, två barn, en bonusdotter och två hundar   

Övrigt: Driver idag en salong som heter Cut n Kitchen som finns i Karlstad, frilansar i Stockholm  

Namn: Helena Levin  

Titel: Arbetar med företagets produktutveckling och medgrundare  

Kommer från: Karlstad  

Bor: Belgien, sedan 1997  

Familj: Gift, tre döttrar 

Övrigt: Driver också ett stall tillsammans med sin man. Döttrarna rider och tävlar. Stallet bedriver mycket handel med Amerika.  

Namn: Karin Vangstad  

Titel: Arbetar med företagets ekonomi, avtal och finansiering, medgrundare  

Kommer från: Karlstad  

Bor: Karlstad  

Familj: Man, två barn och två bonusbarn med familjer 

Övrigt: Tidigare drivit flera bolag, varit anställd på Almi och jobbat som anställd VD. Är utbildad civilekonom med inriktning på småföretagsekonomi

Tips till entreprenörer  

1. Tror du på din idé – just do it! Har man en idé så blir det nästan som en liten bebis och du kommer att jobba hårt för att förverkliga den.  
2. Få din idé validerad. Jag frågade alla kvinnor jag kunde för att få min idé bekräftad. Alla kände igen sig. Det gjorde processen enklare. Var inte rädd för att fråga – du vill inte bli hemmablind och för kär i något som inte kommer mottas på samma sätt av andra.   
3. Se till att få rätt förutsättningar. Tid är A och O. Ekonomiska muskler krävs. Hankandet funkar inte i längden om du vill växa på riktigt.