Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
15 maj 2020

Värmlands hemslöjd ställde om och startade webbshop

Coronakrisen har drabbat många småföretagare mycket hårt, men med krisen skapas också nya möjligheter. Digitala verktyg är ett sätt för att hitta nya affärsmodeller. Värmlands hemslöjd ställde snabbt om och efter bara någon vecka efter att corona bröt ut i Värmland, var Värmlands Hemslöjds webbshop igång.

I butiken säljs inrednings- och presentartiklar från lokala designers och konsthantverkare tillsammans med svenska designklassiker. Delar av sortimentet har nu blivit tillgängliga digitalt.

- Detta blev en direkt effekt av krisen. Vi var tidigare nöjda med butikens omsättning men blev nu tvungna att hitta nya vägar till försäljning när kunderna försvann från den ena dagen till den andra. Vi erbjuder också fri frakt och fri hemkörning för att tillmötesgå våra kunder, säger Annika Åberg, ägare Värmlands Hemslöjd.


Webbshopen har marknadsförts via sociala medier och har lett till oväntad uppmärksamhet.

- En värmländsk blogg skrev om en produkt som vi säljer via webbshopen, vilket ledde till fyra ordrar av den på en och samma kväll.


Idag ser Annika webbshopen som ett bra komplement till butiken.

- Vi får räkna med att krisen håller i sig och det gäller att hitta en affärsmodell som håller över tid, menar Annika.

Det gäller att hitta en affärsmodell som håller över tid
Annika Åberg, ägare Värmlands Hemslöjd

Butiken Värmlands Hemslöjd har funnits i över 30 år och ägs sedan 2013 av Annika Åberg. Det har gått bra för butiken, omsättningen har ökat stadigt de senaste sju åren.
Men så kom Coronapandemin och under April minskade intäkterna med 60%.
- Den sämsta tänkbara tiden. Vi hade precis lagt stora ordrar och jag upplever en stor oro inför sommaren då det är vår högsäsong, säger Annika.

Almis Brygglån räddning

Annika var snabb med att se över och kapa kostnaderna. Åtgärder som vidtagits är bland annat korttidspermittering, halverad hyra och förlängt anstånd på leverantörsfakturor. Även om Annika tycker att de stödåtgärder som regeringen tillsatt är bra, menar hon att de inte kan överleva på bara dessa insatser. Det största problemet kvarstod – nämligen att få ihop likviditeten.
- Avgörande för att klara situationen var att ta lån. Jag kontaktade Almi och fick reda på Brygglånet och dess förmånliga villkor som passade mig som småföretagare perfekt. Vi måste räkna med att krisen fortgår ett par månader till och då gav brygglånet oss en chans att överleva, säger Annika.

 

Almis Brygglån är speciellt framtaget för bärkraftiga små och medelstora företag där finansieringsbehov uppstår till följd av coronakrisen. Lånet kombineras alltid med rådgivning där företagsledaren tillsammans med en Almi-rådgviare får diskutera och simulera de effekter coronakrisen har på kassaflödet och resultat- och balansräkningen. Det utgör sedan underlag till en bedömning av företagets finansieringsbehov.

- Almi arbetar för en ansvarsfull och sund kreditgivning. Det innebär att vi i vår rådgivning tar ansvar för att säkerställa att krediten matchar företagens behov och återbetalningsförmåga, säger Almi-rådgivaren Joumana Maghamez.

Vi måste räkna med att krisen fortgår ett par månader till och då gav Brygglånet oss en chans att överleva.
Annika Åberg, ägare Värmlands Hemslöjd

Så hur ser Annika på framtiden?

- Jag räknar med att det blir sämre tider ekonomiskt. Det kommer att vända men det gäller att hålla ut tills det händer. En positiv effekt är att vi ser att vi har många stamkunder samt att människor får upp ögonen för det lokala näringslivet och att det går att påverka. Vill du ha en aktiv centrumhandel, måste du också handla där. Det beteendet hoppas jag håller i sig.

 

Läs mer om Brygglånet här.

Om Värmlands Hemslöjd

 

En butik och webbshop som erbjuder lokala designers och konsthantverkare i sällskap med svenska designklassiker! Vår ambition är en levande butik där hantverk och design, nytta och nöje – och trend och tradition möts.

 

Besök Värmlands Hemslöjd.