Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
25 juni 2019

Anpassa hållbarhetsnivån till den som kräver mest

Fundera mindre internt på huruvida verksamheten är hållbar. Fråga istället kunder och leverantörer vad de vill se för att göra fler affärer med er. Och ta hela tiden sikte på den som ställer högst krav.

Då tar du kontroll över frågan, säger Nina Gillbo, kontorschef på Almi Väst Skaraborg i en intervju med Almi Västs vd Sara Wallin.

 

Behöver hållbarhetsarbetet vara lönsamt för att utvecklas rätt över tid?

– Hållbarhetsarbete leder nästan alltid till till både fler intäkter och minskade kostnader.  För ofta handlar hållbarhetsarbete om att skapa bättre kvalitet och högre värde för kunden, samtidigt som du ser över hur du ska minska kostnaderna.

 

Hur arbetar ni för att Almis kunder ska fokusera på hållbarhet?

– Redan i första mötet, när vi gör en behovsanalys, måste vi stämma av hur ”moget” företaget är inom hållbarhet genom en så kallad hållbarhetssammanfattning. Nästa steg är utvecklingsdialog, som är en fördjupad analys i två timmar, innebär också ett antal frågor. Vi vill så ett frö hos företagaren att börja tänka i de här banorna. För det är viktigt. Även om man inte ser det i årets bokslut så kommer det visa sig inom ett par år. Olika branscher har bara kommit olika långt, men alla går samma väg.

 

Finns det traditionella branscher som du anser ställt om på ett hållbart sätt, och ökat lönsamheten tack vare det?

– Ja verkligen. Jag var nyligen och besökte tre olika lantbruk och var mäkta imponerad. En smågrisverksamhet, en som födde upp majsgris och en kouppfödare. Alla de tre lantbrukarna var betydligt mer mogna i sitt hållbarhetstänk och hade kommit betydligt längre i sitt hållbarhetstänk än företagare i gemen. De arbetade med biogas, hållbarhet för djuren, solceller, slutna system. Det var självklart lönsamt jämfört med alternativet. Och mycket bra för både djur och miljö.

 

Vad tror du driver den utvecklingen, för det kan ju vara smart för andra branscher att jämföra sig med?

– Det handlar om en mix av lagkrav och att man faktiskt lyssnar på vad marknaden vill ha. Kunden vill ha bra, etiskt uppfödd, mat. Sedan adderar man solceller, eftersom el är viktigt, och biogas för att nyttja avfallet. Då handlar det om ekonomi. Men det finns ingen motsättning i att öka lönsamheten genom att bli mer resurssmart för miljö och klimat.

 

Så lantbrukarna, som är en traditionell bransch, har varit duktiga på att anpassa sig till rådande efterfrågan?

– Ja. Fråga dina kunder och leverantörer nästa gång. Vad är plus på hållbarhetssidan för att de ska göra affärer med dig. Handlar det om schyssta villkor, att du har koll på hela din kedja. Försök ligga steget före. Ta kontroll över frågan. Lantbrukarna i exemplet har gjort det genom att anpassa sin verksamhet gentemot de kunder som ställer hårdast krav, inte vad den stora massan vill se. En verksamhet som man anpassar för den som ställer högst krav blir bra för alla dem som inte ställer kraven än.

 

Hur viktigt är kommunikationen i det här?

– Det är mycket viktigt. Men det kräver att du också gör skillnad. Då har du möjlighet att använda arbetet i både försäljning och marknadskommunikation. Berätta om det pågående arbetet. Ha en hållbarhetsplan där du beskriver vad du ska göra år för år. Bestäm dig för var du gör mest nytta, genomför det och berätta det.

 

Hur ska ett företag vara långsiktigt lyckosam i sitt hållbarhetsarbete?

– Det handlar om att inte tro att man är klar, utan att hela tiden ifrågasätta på vilket sätt företaget arbetar med att göra produkten, tjänsten och affärsmodellen mer hållbar. Se till att ha ett pågående arbete, precis som i andra delar av verksamheten. Ofta leder processer i till nya möjligheter att förbättra.

 

Kan du ge något konkret exempel att arbeta med, som gäller generellt för alla företag?

– Ta exempelvis frågan vilken kompetens företagets team har kring mångfald för att lyckas nå målen. Det handlar inte bara om att vara inkluderande och att alla ska ha en chans att vara en del av samhället utan mångfald handlar om att skapa en bättre och mer långsiktig affär. Du får andra infallsvinklar än de invanda, som du får du om du letar dina likar till ett team.

 

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.