Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
23 januari 2017

BLOGG - Köp företag du kan förbättra

Sara Wallin intervjuar Anna Bergengren.

Tycker du att ett företag du är intresserad av har potential att förbättras? Då kan det innebära en bra affär. Men akta dig för att skruva för mycket på verksamheten. Sara Wallin, vd på Almi Väst, har intervjuat Anna Bergengren, finansieringsrådgivare på Almi Väst.

 

Hur kan man tänka när man ska hitta ett företag som kan vara värt att köpa?
– Jag tycker man ska börja med inventering av sig själv. Fundera på vad man gillar, är duktig på och kan. Vad har jag för möjligheter geografiskt, ekonomiskt, kunskapsmässigt. Gör helt enkelt en profil på dig själv. Ska det vara i min närhet eller kan jag pendla? Hur mycket kan jag jobba? Vilka andra åtaganden har jag i livet?

 

Hur hittar jag då ett företag?
– Fundera på branscher. Tänk fritt till en början. Ska det vara b2b, b2c, en butik. Det är som när man söker jobb, börja med ett CV och fundera på vilken väg du vill gå. Inte bara ta första bästa för att det är ledigt.

 

Hur ska man tänka om de objekt man hittar?
– Man ska hitta ett företag som man tycker att man kan förbättra. Utifrån det kan man se vad ens egen roll är i det företaget för att det ska bli bättre. Fundera på hur tidigare ägare jobbat mot marknaden och kunder. Kanske är vissa eller många kunder knutna till den tidigare ägaren genom vänskap eller annat. Det innebär en risk. Eller kanske ägaren har gått på sparlåga de senaste åren. Kanske finns det nya sätt att bearbeta kunderna på.


– Ett enkelt exempel kan vara en butik jag gick förbi en gång. Den låg vid en parkering. På dörren stod det "vi växlar inte mynt". Där finns en förbättringspotential. Det är ju jättemånga människor som passerar en parkering och behöver mynt. Där fanns en mycket att förbättra i kundbemötandet. Den lägst hängande frukten hade varit att skriva "kom gärna in och växla till mynt, samtidigt får du gärna se våra nyheter".

 

Så värdet av ett företag är betydligt mer än själva produkterna och vad senaste bokslutet visar?
– Ja, inte minst om det är dags för generationsväxling. När man börjar tänka på att gå i pension har man börjat avveckla sig. Kanske har man inte tagit till sig ny teknik, exempelvis. Då finns stora möjligheter att bearbeta kunderna på nya sätt och kanske också rikta in sig mot nya kunder. Fundera igenom om du ska ha kvar samma utbud och rikta det till fler kundgrupper eller så kanske befintliga kunder kan bearbetas med större utbud.

 

Hur mycket ska man förändra då?
– Det är viktigt att se upp så man inte skruvar för mycket. Tyvärr är det inte ovanligt. Det är inte sällan som man exempelvis ser någon köpa en bra restaurang och gör något helt annat av konceptet. Problemet då är att man varken har sina gamla eller nya kunder kvar. Man ska utveckla ett företag man köper och utnyttja fördelen av att det finns en upptrampad stig. Vrider man för mycket blir det något helt annat och då kunde man startat ett nytt företag från början, eftersom fördelarna med att köpa ett företag gått förlorade.

 

Har du ett par närliggande exempel där nya ägare skruvat så där lagom?
– Ta exempelvis Bollekollen i Bollebygd. Där har tidigare bedrivits skidåkning och senare lite andra äventyrsrelaterade aktiviteter. Den nya ägaren har satsat tydligt på att skapa ett eventområde för outdoor-aktiviteter året runt. Det är skidbacke igen och sommartid är det down hill på mountainbike som gäller, kryddat med företagsevent. Verksamheten har fått betydligt tydligare året-runt-profil utan att ta bort det som var positivt i varumärket.


– Eller ta Fritsla Kök & Bar där den nya ägaren har förändrat verksamheten från gatukök till restaurang och pub med trubadurkvällar, som dessutom har catering och hemkörning.

 

Om intervjubloggen
Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.


Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer.