Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
18 januari 2019

BLOGG - Köpa Företag - Ta höjd för arbetet efter affären

Se till att du tar kommandot när du ska förvärva ett företag. Och glöm inte att förutsättningarna för att lyckas är det som sker efter köpet.

Köpa företag är en snårig resa. Det gäller att vara väldigt påläst och ha rådgivare som bara är ens egna. Använd oss på Almi som bollplank tidigt i processen, säger Christina Aspestedt, kontorschef på Almi Väst i en intervju med Almi Västs vd Sara Wallin.

 

Om du skulle ge några korta tips inför ett företagsköp, vad skulle det vara?

– Då citerar jag en kund till Almi Väst som köpt flera företag. Se till att ha gott om tid. Sätt dig själv i förarsätet, så du har kontroll på processen istället för att bli offer för säljarens agenda. Och tänk på att det som händer efter köpet är det viktiga. Det är då de mjuka värdena spelar in.

 

OK, då fördjupar vi oss i de tre tipsen. De lät kloka men ytliga.  Hur tar man kommandot?

– Det gäller att vara väldigt påläst och ha rådgivare som bara är ens egna. När vi ska vara med och finansiera frågar vi om de har rådgivare inom ekonomi och juridik i affären. Det är inte ovanligt att vi får svaret: ”Jajamän, bolaget har en revisor och de tar fram siffror åt oss också”. Men de rådgivare som säljaren har i sitt bolag är på säljarens sida.

– Det gäller att bli måttligt förälskad och inte ledas in i en känsla av att många andra är intresserade av att köpa bolaget också, bara för att säljarens rådgivare säger det. Sannolikt är det inte så och om det är så får det vara så. Att köpa företag är en jättestor affär. Och de fem åren man har på sig att betala tillbaka krediterna för förvärvet måste vara ett rimligt risktagande.

 

Så det gäller att ifrågasätta?

– Ja, med hjälp av egna experter om man tycker det känns svårt. Idag är det inte ovanligt att anställda får erbjudande om att köpa. Problemet då är att man är i underläge från start och kanske har svårt att ifrågasätta kostnader och avtal. Fördelen är ju att man har insyn i bolaget, men också att den man förhandlar med är tidigare chef och kanske vän. Då är det kanske inte lätt att ifrågasätta kostnader eller poster i balansräkningen. Med rätt rådgivare i den processen kan man också på riktigt känna av om att kunna företagets verksamhet är det samma som att kunna driva företag. Du har en bra känsla för kulturen, men kan du vara chef åt dina gamla kompisar.

 

Hur går jag lättast tillväga då?

– Ett bra sätt när man köper sitt första företag är att skaffa en mentor, här kan vi på Almi hjälpa till med vårt mentorprogram. För det är en snårig resa, som oftast tar längre tid än man tänker sig från början och där det händer saker som man inte var beredd på. Och det gäller det att vara beredd på just de sakerna.

– Vi på Almi vill gärna att den som ska köpa företag kommer till oss redan när man har affären på gång. Då kan vi vara med och bolla. Vi gör inte bolagsvärderingen, men kan vara bollplank för att hitta olika lösningar för affären och tipsa om bra rådgivare inom t ex juridik. Vi tittar på vad bolaget kommer ha för kassaflöde och kan bedöma vilken avkastning företaget måste ha för att betala de lån som behövs. Det bör också finnas höjd i lönsamheten för att göra satsningar framåt, avkastning till ägaren så man inte behöver äta nudlar i fem år. Man behöver också ta höjd för att fem år är en lång tid. Det kommer ske förändringar i företagets bransch och konjunktur under den tiden.

 

Har köparen insikten om vilka överskott som krävs?

– Kanske har köparen ett bolag sedan tidigare och kan dela på over head-kostnader. Ofta säger köparen då, om vi tycker att säljaren värdering verkar för hög, att det blir så fina synergier. Då brukar jag säga: ”Men det väl inte säljaren ta del av”.

 

Vad menar du med att det är efter affären som det viktiga sker?

– Due diligence, att besiktiga företaget, handlar inte bara om siffror och avtal. Försök att kräva att få prata med nyckelpersoner och allra helst träffa hela personalen. Vad händer när du tar över? Är ägaren bästa säljaren? Är säljaren motiverad om du i avtalet skriver in att den ska vara kvar i två år? Hur ser kulturen ut i bolaget, är det en kultur du vill leva efter eller stå för? Och vill de anställda dit du tänker dig? Det här är förutsättningar för att företaget ska lyckas.

– Man allt i det här är inte risker. Det kanske är så att de där som var drivande slutar och då är det helt andra personer i företaget som blommar ut. Den tidigare ägaren är säkert eldsjäl, men eldsjälar sätter samtidigt ofta stopp för andra idéer att spira. Ta höjd för att det kommer att inträffa saker med de människor som är en del av företaget, som gör att lönsamheten inte kommer så fort som du tänker dig som ny ägare. Det behöver du ha reservpengar på kontot för, eller trycka ner köpeskillingen på grund av osäkerhet.

– Samtidigt, som sagt, kan överraskningarna vara positiva. Vissa kunder kanske är det för att man känner ägaren privat. Lika gärna som den kunden kan gå till någon annan kanske den blir större kund om du visar på större professionalism och växlar upp.

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.