Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
15 april 2019

BLOGG - Nya innovationer tar avstamp i det existerande

Uppfinning synonymt med innovation är förlegat. Typiskt för innovation i nya näringar är att ta utgångspunkt i något redan existerande.

Det handlar lika mycket om att hitta nya användningsområden, säger Elin Karlsson, kontorschef på Almi Väst i Fyrbodal, i en intervju med Almi Västs vd Sara Wallin.

 

Vad är typiskt för nya innovationer menar du?

– Det är att man tar det som redan finns och hittar nya användningsområden för det. Ta exempelvis områden som rymd och hav. Där sker just nu mycket innovation just här i det område Almi Väst Fyrbodal verkar. Bland maritima näringar ser man exempelvis innovationer där man utvecklar användningen av torskskinn som plåster. Eller organismer som får solljuset att studsa inom organismen och därmed hålla värmen längre och överlever tack vare det. Solenergin återvinns, helt enkelt. Det är kunskaper vi kan använda i solceller. Eller när jag ändå är igång, kolla i-tech AB som använder protein från snäckor som tillverkare av bottenfärger till båtar kan använda som gör att inte exempelvis havstulpaner fastnar skroven.

 

Rymden då?

­– Det finns mycket teknologi och kunskap som samlas tack vare att vi har satelliter. Det kan vi utnyttja mer. Och det behöver inte vara så komplicerat. En takfirma kan använda satellitbilder för att se vilka tak som behöver bytas ut och kontakta ägarna till husen. Data från rymden kan alltså innebära jordnära affärsnytta här. Eller ta mer detaljerad positionering, där exempelvis drönare kan bli effektivare genom att inte behöva stiga så mycket utan ligga rätt över topografin. Vi har inte ens skrapat på ytan på varken havet eller rymden.

 

Hur ska vi skapa flera sådana här innovationer?

– Det handlar mycket om att ta vara på vad forskning har kommit fram till. Ta snäckorna och bottenfärgen. Forskning visar att det här är möjligt, men vem ska kommersialisera färgen. Istället för att det bara blir ett forskningsresultat. Då krävs samverkan mellan forskare och näringsliv. Det krävs entreprenörer som tar forskningen vidare. Det krävs rätt team, bollplank och finansiering för att ta det till verkliga produkter på marknaden som, i det här fallet, kan skapa hållbara bottenfärger.

 

Hur kan man resonera utifrån utveckling av något existerande?

Det handlar mycket om affärsmodeller. Inom teorin finns det flera metoder för att utveckla nya affärsmodeller, men enligt min erfarenhet så handlar det till stor del om att börja testa. Prata med potentiella kunder och försök förstå problemet som du ämnar adressera utifrån kundens perspektiv och utveckla affärsmodellen därefter. Involvera kunden tidigt så får du bäst chans att faktiskt skapa den affärsmodell som kunden faktiskt har behov av.

 

Var ligger flaskhalsen?

– Inga nyheter blir av om inte de första börjar. Här är vi på Almi gärna med. För det här är nya näringar som kan bli både stora och viktiga. Vi kan inte bara titta på track record när det kommer till nya näringar. Där har vi inget annat att relatera till, utan ta mer risk.

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.