Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
26 november 2018

BLOGG - Så jobbar du aktivt med innovation


 

Tips kring att få nya idéer.

Det är sällan någon får en idé som bara ploppar upp. Bakom finns oftare en serie samverkande händelser och strömningar.

Sara Wallin, vd på Almi Väst har intervjuat Marie Olsson, innovationsrådgivare på Almi Väst om hur man aktivt kan jobba för att få nya idéer.

 

 

Vad är första frågan du brukar få från den som kommer med en innovation?

– Det är om jag tror att den är ny. För när de fick idén upplevde de känslan lite som Uppfinnar-Jockes lampa i Kalle Anka. Det finns en stor glädje och engagemang i att ha fått en idé. Snart kommer frågorna: Hur ny är den? Där någonstans börjar arbetet om man ska ta hand om och förvalta sin idé.

 

Men är det som Uppfinnar-Jocke egentligen?

– Nej, det ligger mycket arbete bakom en ny idé. Sällan är det som den där lampan över huvudet. Det brukar snarare vara en samling av idéer som genererar en ny idé. Därför är det vanligare att idéerna kommer utifrån arbete där man tänker till över sin vardag, vid katastrofer som översvämningar. Eller vid föräldraledigheter. Vi är i sammanhang där vi kopplar ihop olika intryck och världar som möts.

 

Finns det dåliga idéer?

– Jag aktar mig för att idéer är det. Den kanske bara behöver förädlas och till och med bli något annat. Det gäller att våga utmana idén istället för att bara säga ja eller nej.

 

Hur då utmana?

– Om idén inte känns bra kanske det handlar om tajming. Det finns en rad andra saker som spelar in. En smutta tur, om inte annat. Ett bra sätt att få fart på sin idé är arbete. Just hårt arbete brukar skapa flyt. Och att våga utmana sig själv genom att lyssna på andra, framför allt dem som ska ta del av din idé när du börjar sälja den.

– En ursprungsidé kan visserligen vara bra, men måste oftast modifieras och kläs in. Se det som att det du kommer på är knoppen av en blomma. Sedan blommar blommor olika. Till synes lika knoppar kan se helt olika ut när de blommar ut, precis som liknande idéer kan se helt olika ut när de väl når marknaden.

 

Vilka idéer är mest framgångsrika?

– De idéer som knyter an nära marknaden, där personerna bakom idén är lyhörda, har mod att öppna sig och förändra sitt sätt att tänka i takt med intrycken.

 

Vilka idéer lyckas inte?

– De idéer som bygger på att något går att göra och inte utgår från ett problem som ska eller kan lösas. Å andra sidan behöver ju inte det som skapas lösa något problem som fanns innan. Det kan ju bli efterfrågan och därmed nya behov. En idé ska heller inte vara ett för stort steg. Det klarar inte vi människor. Ta bilen, exempelvis. De första såg ut som vagnar som brukar ha en häst framför sig. Eller självkörande bilar. Vi behöver ha en period där vi vaggas in i tanken genom att bilen kan ta över allt mer säkerhet åt oss, som line assistance, adaptiv farthållare, automatiskt avbländning av helljus och så vidare. Tills vi kan tänka oss att lämna över kontrollen helt.

 

Nya idéer i företags som redan finns har ett försteg tack vare att det finns en administration och kultur som tar hand om den, men hur ska man göra för att få nya idéer i befintliga bolag?

– Ena delen är att vara lyhörd. Vad vill kunderna egentligen ha och vad är nästa grej. Finns det något som skaver hos kunderna som man kan lösa. Eller kanske paketeringen eller affärsmodeller behöver förändras för att hänga med i samtiden. Det är också smart att ofta ställa sig frågan: Hur kan det här göras på ett enklare sätt?

– Skapa sedan möten och tid för utbyte med andra branscher och företag. Den arena du kommer från kan du ganska väl. Benchmarka istället mot andra branscher för att se vad det väcker för andra tankar. En helt ny arena och hur lösningar på kunders problem skapas där kan ge dig nya idéer. När du är ute och får sådan inspiration är det också viktigt att ta sig tid för reflektion. Vart är min egen och andra branscher på väg? Hur påverkar det mig, min verksamhet och det vi gör?

 

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.