Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
30 mars 2022

E-handeln blev jättelyft för Garden Glorys internationella tillväxt

Garden Glory skapar och säljer trädgårdsutrustning med en alldeles unik och exklusiv design. Med sitt tydligt nischade varumärke och djup kundkännedom i grunden, blev en väl genomtänkt e-handelssatsning den perfekta hävstången. Omsättningen fördubblades på bara några månader, berättar grundaren och VD Linda Brattlöf.

 

 

Försäljningen har gått spikrakt uppåt för Garden Glory sedan deras nya web-butik lanserades 2018. Kunderna finns över hela världen, men de största marknaderna är USA, Australien, Tyskland, England och Sverige. Produkterna har nyligen snappats upp av världskända influencers som familjen Kardashian och Gwyneth Paltrows handelsplats Goop.

 

Idén att göra designade trädgårdsprylar föddes redan 2011, då Linda Brattlöf med familj hade sin första sommar i egen villa. När hon sökte efter mer estetiska alternativ till de vanliga gröna vattenslangarna insåg hon att det faktiskt saknades på marknaden, och att många andra också efterlyste just snyggare trädgårdsslangar. Det fanns ett hål i marknaden och Linda var samtidigt i en fas i livet då hon ville göra något nytt. Affärsidén till Garden Glory tog form.

 

De första åren finansierades med eget sparkapital och ett starta eget-bidrag, samt lån från bank och Almi Väst. År 2020 tog bolaget tog in externt kapital via investerare, vilket bland annat gjorde det möjligt att bygga upp lager på tre olika kontinenter; Vermont, Sydney och Götene.

 

Tydlig identitet och varumärkesstrategi

Även om idén tillkom lite av en slump, har fortsättningen i företagets historia varit desto mer strategiskt genomtänkt och planerad. Redan tidigt insåg Linda vikten av att ta fram ett tydligt koncept och varumärke. Garden Glory ska förmedla känsla och design snarare än tekniska attribut och appellera till en klart definierad målgrupp. Grunden för strategin mejslades fram i nära samarbete med en varumärkesbyrå. Att sortimentet är så unikt och sticker ut har haft stor betydelse för de fortsatta framgångarna i marknadsföringen.

 

Vi har sedan starten alltid vårt tydliga ”why” i ryggen, håller hårt i den grundtanken och vilka kunder vi vänder oss till. Vi är också noga med att verkligen lära känna våra a-kunder på djupet. Det hjälper oss i varje steg framåt
Linda Brattlöf

 

Allt ska förmedla rätt känsla

En viktig del i den långsiktiga strategin är också att vara noga med att synas på rätt sätt och i rätt distributionskanaler och att våga välja bort dem som inte gör varumärket och produkterna rättvisa.

 

- För oss är det jätteviktigt att allt vi gör förmedlar den rätta känslan vi vill ge kunderna. Det är en röd tråd i allt, förklarar Linda Brattlöf

 

Än så länge har de viktigaste digitala kanalerna varit den egna web-sidan och Instagram-kontot. Men satsningar på Pinterest och Youtube står på tur.

 

- Vi satsar mycket på att ta fram riktigt bra bildmaterial med en kaxig tonalitet med glimten i ögat, som folk tycker är kul att dela. Influencers har därför ofta själva upptäckt oss.

 

Tillväxtresan fortsätter med full fart framåt. Ett drömmål är att omsätta 100 mkr vid utgången av 2024.

 

Lindas bästa tips till dig som vill växa på nätet:

 

- Se till att du har ett sortiment som sticker ut i mängden för att nå ut i bruset.

- Lär dig allt om kunden.

- Prata med andra som gjort resan.

Fakta: Garden Glory 

 

Lanserades: 2012.

 

Gör: Designar och säljer exklusiva trädgårdsprodukter såsom trädgårdsslangar, brevlådor, vattenkannor, planteringsspadar och julgransfötter.

 

Var: Huvudkontor i Göteborg. Dotterbolag i USA. Tillverkning främst i Sverige och Danmark, men har mässingsproduktionen i Indien. Lager i Vermont, Sydney, Götene.

 

Säljer till: Hela världen, men största marknaderna idag är USA, Australien, England, Tyskland och Sverige.

 

Grundare och VD: Linda Brattlöf.

 

Omsättning 2021: 18 mkr, en ökning med 40 % mot 2020 och med vinst.

 

Mål för 2022: Att växa ytterligare 40 % utan att ta in nytt kapital

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?