Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
20 augusti 2018

BLOGG - Fokusera mer på kunder än din idé

Förstå att det tar tid att bli lönsam. Mycket längre än du tror. Och sätt kunden du ska lösa ett behov för i fokus när du utvecklar.

– Det finns flera fällor som du behöver undvika när du går från innovation, eller din idé, till företag, säger Anna Bergengren, kontorschef på Almi Väst.

 

Den som just startat ett företag har gärna bråttom. Enklaste sättet att skynda är ju att anta att om du själv kan tänka dig att köpa din idé och det behov den löser, då borde det ju finnas en marknad.

Men här gäller det att inte ha för bråttom.

– Fundera på vem som är kunden och därmed ska fatta beslut om köpet. Sätt dig in i kundens situation. Vad löser idén för behov som kunden har, säger Anna Bergengren.

 

Lyssna på kunder

Det innebär inte att man som ny företagare ska vänta med att börja sälja. Det handlar snarare som att inte se sin idé, och den affärsmodell man kommit på, som fix och färdig. Det gäller att ta till sig av de svar man får av kunderna, eller ännu hellre: svar från de personer som väljer att tacka nej.

– För att nå fram behöver erbjudandet ska vara mycket bättre än konkurrenternas, inte lite bättre. Det räcker inte att man har bra erbjudande. Det måste vara så bra erbjudande att kunden är villig att ge upp nuvarande avtal för att istället välja dig. Kundens upplevelse måste vara mycket högre med det du erbjuder, än den har med nuvarande lösning på behovet.

 

Dödens dal

Den första, kritiska perioden i ett företag är kostnaderna för utveckling betydligt högre än intäkterna. Den perioden kallas för dödens dag. Här stupar många idéer. Det kanske inte är fel på idén, utan uthålligheten hos den som ska ta den till lönsamt företag.

– Det är ett uttryck för att det alltid tar längre tid att nå marknaden än vad man tror. Pengarna kanske inte räcker hela vägen. Ofta är det dubbelt så dyrt och dubbelt så lång tid till marknad än vad entreprenören tror.

De startseminarier som Almi Väst ger är ett sätt att minska risken att hamna där. Det viktiga är att man som ny företagare med ett bolag som ska växa söker kunskap, nätverk och inspiration från andra entreprenörer eller mentorer.

– Det är också viktigt att tänka rätt när man ska finansiera sin idé, eftersom uthållighet handlar om resurser. Det gäller att ta rätt höjd i finansieringen. Tänk inte bara fram till en prototyp, utan det gäller att ha en plan för finansieringen fram till företaget är lönsamt.

 

Fakta: Tre vanliga misstag

– Man fokuserar på sin egen idé och missar kundperspektivet. Fokus ligger på produkten och tjänsten istället för hur kunden ser på den.

– Vanligt är också att man sitter för länge och utvecklar. Det ska vara perfekt innan man lanserar. Men det är bättre att ge sig ut och testa den på marknaden. Utveckla sedan utifrån responsen som kunderna ger.

– Testar på fel personer. Fråga inte släktingar eller vänner. Testa istället din idé på entreprenörer i samma situation, möjliga kunder som du inte känner, personer som gjort samma resa som du vill göra men kanske i andra branscher.