Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
7 oktober 2021

Hållbarhet och business, powered by Almi

I helgen träffades mer än 100 unga entreprenörer i nätverket YEoS i Skövde för att inspirera varandra, dela kunskap och utmanas att växa med sina bolag.

 

På plats fanns Jenny Jonsson, affärschef och rådgivare på Almis kontor i Skövde, som stöttat några av de lokala YEoS-företagarna, tillsammans med kollegan Maggie Malek, rådgivare med inriktning på finansiering.

 

Almi, som är YEoS-partner, visade hur hållbarhet och business behöver gå hand i hand för att framtidssäkra lönsamheten. Samtalet från scenen leddes av Agneta Olsson, vd på Almi Väst.

 

- Du måste få med både social hållbarhet och klimat- och miljöfrågan i din affärsmodell och i ditt innovationsarbete. Förstår man på riktigt vad hållbarhet är kan det bli ett av de starkaste konkurrensmedlen! 

 

Agneta delade scen med Katharina Paoli Brunat, Nudgd och Peter Nygren, Brewmaster som berättade hur deras företag blivit mer attraktiva hos bolagets intressenter genom sitt fokus på hållbarhet och kommunikation om de positiva effekterna.

 

Brewmaster tillverkar spårbar och ekologisk malt av spannmål från svenska bönder. Malten används bland annat i lokalproducerad öl. Nudgd arbetar med beteendedesign och konkreta lösningar som gör hållbara val enkelt och som leder till mätbar beteendeförändring.

 

- Om ni som är i början av er tillväxtresa bygger in hållbarhet från början kan ni springa mycket fortare än etablerade företag som har en längre startsträcka, sa Katharina Paoli Brunat.

 

Och responsen lät inte vänta på sig:

 

- Vi i YEoS kan göra något som är litet och premium och skala upp så det lilla blir stort. Den kompetensen finns i det här rummet, sa en av entreprenörerna i publiken.

 

Peter Nygren berättade att Brewmaster tagit fram en helt spårbar, helt svenskproducerad öl som väckt intresse hos Systembolaget.

 

- Det är ett exempel på hur man kan ta fram en ny produkt i liten skala, rikta sin kommunikation för att väcka intresse och få möjlighet att skala upp den, sa Peter Nygren.

 

Tips för entreprenörer som vill bygga in hållbarhet i sin affär

 

  • Börja med att sätta mål. What´s measured gets done! Gör enkelt: ta en A4, på ena sidan skriver du vad ni ska göra, på den andra vad ni inte ska göra. Bestäm också vad ni ska börja med och hur långt ni ska nå första året.
  • Prata med era kunder. Då får ni veta hur ni ska utveckla ert erbjudande så att det blir ett värdeskapande erbjudande.
  • Enklast är att börja med de egna medarbetarna: Skapa resepolicy, bjud på ekologisk fika..men vill man bygga in hållbarhet i sin affär så handlar det om att gå ett steg längre och våga genomlysa sin produkt, se över sina leverantörer, tänka cirkulärt istället för linjärt, exempelvis: Kan vi hyra ut produkten istället för att sälja den? Borde det ingå fria reparationer? Våga vara nytänkande.

Katarina Paoli Brunat, Nudgd

 

  • Gör en process- och flödesanalys tillsammans med en tidplan för att hitta det som ska göras först. Det måste finnas balans i hållbarhetsarbetet så att lönsamheten och orken hänger med.
  • Börja med enkla grejer - välj lågt hängande frukter. Vi hade kunnat välja att sätta upp solceller, men vi valde istället att köpa in hållbart producerad el.
  • Försök agera ganska fort, se de marknadsmässiga möjligheterna som kan ge mer affärer. Vi har till exempel marknadsfört våra bönder, vilket har gjort att kunder kontaktat oss för att få köpa en mer klimatvänlig produkt.

Peter Nygren, Brewmaster

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?