Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
10 juni 2022

Har du en innovation? Ta stöd av oss för att förverkliga den!

Vi erbjuder bland annat finansieringslösningar, innovationsrådgivning och ingångar till kontaktnät i ditt område. Heléne Öhrvall, innovationsrådgivare på Almi Väst, svarar på de vanligaste frågorna.Helene Kapad.jpg

Hur definierar du en innovation?

Jag brukar säga att en innovation är något som är nytt och nyttigt!

En innovation kan vara en ny produkt, tjänst, process eller affärsmodell. Det viktiga är att idén är innovativ och unik, och att den löser ett problem för kunden.

Men man behöver inte alltid uppfinna hjulet. Många innovationer är idag paketering av känd teknik, som får ett nytt användningsområde eller bransch.

I vilka skeden kan jag vända mig till Almi?

Hör gärna av dig tidigt i processen, när du har en idé som du anser är innovativ och unik.

Det räcker att den kan beskrivas i ord eller i en ritning. Vi tar emot dig även om du inte har etablerat något bolag.

 

Vad kan Almi stötta med?

  • Rådgivning-bollplank-coachning. Vi vågar utmana och kommer med nya infallsvinklar.
  • Kontakter till experter och branschfolk som kan ge bäst hjälp, utifrån just dina behov.
  • Guide till olika aktörer i det företagsfrämjande systemet
  • Verifieringsmedel, ett bidrag för att undersöka om idén håller
  • Lån som är anpassade för innovationsfasen respektive scale-up

Hur förklarar jag min innovation för Almi, banken eller någon annan aktör?

Det gäller att förklara innovationen på ett sätt som gör det lätt att förstå idén och vad som är unikt. Alla måste kunna förstå nyttan och exakt hur det fungerar.

Anpassa din pitch till en person utan specialkunskaper. Då kommer både kunder, finansiärer och experter att förstå och chansen ökar att du lyckas skapa intresse för din idé.

 

Vad är verifieringsmedel?

Verifieringsmedel är ett rent bidrag som du kan söka i syfte att undersöka om din idé håller. Exempelvis kan bidraget användas för att testa en första prototyp för att se om lösningen verkligen fungerar.

 

När du verifierar idén får du ett beslutsunderlag, ett kvitto på att idén bär och att det kan finnas en marknadspotential. Det blir möjligt för dig att ta nästa steg tillsammans med ditt team, partners eller investerare.

Vad krävs för att få verifieringsmedel?

För att du ska få verifieringsmedel måste vi kunna klassa din idé som en innovation.

 

Vi vill ha svar på:

  • Finns det ett verkligt behov på marknaden?
  • Vilka är de potentiella kunderna?
  • Löser produkten ett problem för kunderna?
    Är den ”need to have” eller ”nice to have”.
  • Finns det konkurrerande lösningar?

 

Kanske behöver du göra en bättre marknadsundersökning för att hitta svaret? Både du och Almi vill ha fakta på bordet innan vi satsar tid och pengar.

Vad är ditt viktigaste råd till den som vill ta en innovation vidare?

Många missar att kolla om det finns ett riktigt behov hos kunderna och hur stort behovet är.

Vad efterfrågar kunderna? Hur löser de problemet idag?

Googla gärna själv först och kolla vad som finns på marknaden. Vad är det som gör att min idé blir mycket bättre än vad som redan finns?

Hur löser kunden problemet idag? Den nya lösningen måste vara bättre för att det ska finnas en chans på marknaden. Kanske kan man vidareutveckla idén tillsammans med kunden?

Kontakta oss

Ring oss på 0771-55 85 00 eller fyll i kontaktformuläret.

Vi har inte möjlighet att ringa upp. Vi återkommer via mejl och det är därför är viktigt att du anger vad du vill ha hjälp med.
*
*
*
*
?