Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
24 september 2020

Insikt : En dialog som lyfter företagets blick

Marknaden förändras och det gör även kunderna. De som en gång har varit drömkunder kanske inte längre är lika lönsamma och passar kanske inte in i bolagets långsiktiga strategi. Det är ett exempel på en insikt som kan komma fram i en Utvecklingsdialog med Almis rådgivare.

 

När ett företag växer är det lätt att delar av organisationen hamnar efter i utvecklingen. Almis erbjudande Utvecklingsdialog går ut på att en rådgivare intervjuar företagaren för att identifiera svagheter och styrkor i bolagets organisation.
– För bolag som har tillväxtambition är det ett jättebra sätt att lyfta blicken och samtidigt hitta flaskhalsar i organisationen, säger Erik Bengtsson Blaag som är rådgivare på Almi och har haft många Utvecklingsdialoger med företagare.

 

Företagaren får en chans att reflektera och se sin verksamhet utifrån. Detta resulterar sedan i ett diagram, som både ringar in bolagets nuläge och tydliggör styrkor och svagheter i organisationen. En vanlig insikt är att företagets hållbarhetsarbete ses från ett nytt perspektiv – kanske är det något bolaget ska vara stolta över och ta betalt för. Och ett exempel på en intervjufråga är: vilka är era idealkunder, alltså kunder som är lönsamma och passar er organisation bäst.
– En drömkund för fem år sedan kanske inte är det idag eftersom det hänt så mycket både internt och externt. Då behöver man se vilka idealkunderna är idag och om de är en liten del av alla kunder är det tydligt att man har tappat lite fokus.

 

Utvecklingsdialogen blir en chans att ladda om, lyfta blicken och skapa en strategi framåt. En slutsats kan bli att företaget behöver hitta fler idealkunder och då kan Almis rådgivare hjälpa till att skapa en handlingsplan för att nå dit. Många företagsledare är ganska ensamma i toppen av organisationen och utan en ledningsgrupp eller ordentligt styrelsearbete saknas det ett forum för diskussioner kring strategiska beslut.

– Utvecklingsdialogen är ett alternativ men vi på Almi tipsar gärna om fler, säger Erik Bengtsson Blaag och förklarar att företag kan komma tillbaks för fler intervjuer i takt med att bolaget utvecklas.
– Jag har själv jobbat med nystartade verksamheter som kommer tillbaks när de vuxit och inte längre känns som samma företag. Då blir det tydligt för den jag pratar med att de utvecklats, samtidigt som vi hittar nya styrkor och svagheter att jobba vidare med för att bolaget skall nå en hållbar och lönsam tillväxt.

 

Erik Bengtsson Blaag, Rådgivare Almi Göteborg

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?