Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
15 december 2020

Insikt - Planera och kommunicera tillväxt trots coronakris

Just nu präglas vår tid av omställning. Oavsett om du är i en bransch som drabbats hårt av coronakrisen eller har en verksamhet som går bättre än vanligt måste du planera din tillväxt för tiden efter pandemin.  
 
Företag i tuffa branscher kämpar hårt just nu, men som rådgivare på Almi ser Jenny Jonsson också bolag som gör rekordår och sliter för att hinna med att leverera. 
– Oavsett hur det går för dem så är det viktigt för alla bolag att tänka tillväxt just nu, säger hon.  
En start är att hålla sig till en strategi, både operativt för att möta snabba omställningar i vardagen och strategiskt för att bli starkare på längre sikt.  
– Vi kommer dra många lärdomar från 2020 och ingen bransch kommer tillbaks till samma hjulspår.  Vi är inne i ett stort skifte och därför måste man kunna agera snabbt i vardagen men också planera långsiktigt. Mitt tips är att bädda för att företaget ska vara ännu mer konkurrenskraftigt när vi landar i det nya normala och ekonomin är mer stabil igen.  
 
När det gäller strategi rekommenderar Almi alltid att företagare ser på framtiden från olika perspektiv genom att söka input utanför det egna nätverket. På det sättet kan man göra en bättre analys av läget som kommer efter pandemin, när det är dags att trampa på gaspedalen igen. Ställ frågor som: Hur ser marknaden ut då? Hur har kundbeteenden förändrats? Kan vi skapa konkurrensfördelar i det scenariot?  
– Det resulterar i nya mål för företaget och då är det viktigt att företaget kommunicerar dem. Berätta att ni vill växa, vart ni ska och varför ni ska dit för det inspirerar andra runt omkring. Externt gör det att kunder vill göra affärer med er och internt gör det att medarbetare strävar mot samma mål.  
 
Det är också en tid av omställning mot ett mer hållbart samhälle. Hela näringslivet påverkas av den trenden och enligt Jenny Jonsson är det viktigt att hållbarhet är en grund för hela strategin för framtiden. 
– Det kan inte bara vara en dekal som klistras på verksamheten utan det måste vävas in i hela tillväxtresan. Berätta vilken nytta ni gör och hur världen blir bättre genom att ni växer. Det gör företaget ännu mer attraktivt för kunder, medarbetare och för investerare.  

 

Jenny Jonsson, Rådgivare Almi Väst

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?