Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
1 juli 2019

Lyfter lagarbetet och lockar bra personal

Ena dagen är det försäljning på en delikatessmässa och nästa dag byggs kök och tält inför en stor musikfestival. Viltmat AB måste kunna locka kompetent och pålitlig personal för att få nöjda kunder.

 

Viltmat AB i Falköping startades 2008 och är ett familjeföretag som drivs av VD:n Patrik Ekwall, frun Susanne och deras äldsta son Sebastian. Familjens stora jaktintresse är tydligt i verksamheten som började som en satsning på 100 procent svensk viltkött som delikatess och för catering. På tio år har de utvecklats till att bli ett eventbolag som levererar mat och dryck till bland annat Sweden Rock och Sunne Jaktmässa.

– Jag kan stå och sälja viktdelikatesser på en mässa och därefter bygga bar och kök med 30 eller 40 medarbetare inför ett evenemang. Att hitta bra personal är oerhört viktigt och dessutom är de våra viktigaste marknadsförare, säger Patrik Ekwall.

 

Att vara flexibel

Att jobba med evenemang innebär att inga jobb är för små eller för stora och handlar ofta om att kunna hantera överraskningar. Tillexempel påverkar vädret framgången för utomhusevenemang och det kan innebära ekonomiska förluster. Patrik Ekwall berättar att de är nöjda om åtta av tio evenemang de jobbar för har ett positivt resultat och att de nått framgång och ridit ut motgångar genom att vara flexibla.
– Det har skapat tillit hos kunderna. Vi har kunnat lösa frågor under evenemang om allt från tältbyggen till att fixa liveband och underhållning. Vi jobbar med service och om folk skulle känna sig lurade på pris eller undermålig kvalitet så skulle vi tjäna pengar för stunden men inte i längden.

Idag har de tre heltidsanställda men stora evenemang, där det serveras mat till tusentals gäster, kräver stora arbetslag. Då anlitas personal för att täcka behovet för att kunna bygga tält, laga mat och sälja mat. På pappret motsvarar det att verksamheten har tio heltidsanställningar under ett år. Med andra ord är även personalstyrka i allra högsta grad flexibel. Det skulle det kunna innebära svårigheter att hitta den personal som behöver timanställas för att fylla behovet.
– Vi anlitar mycket ungdomar och det har det blivit lite coolt att jobba med oss. De vet om att det är tuffa förhållanden men de tycker om att jobba här.
En återkommande del i att bygga den bilden är att de i februari varje år arrangerar en personalträff för de som sökt jobb och som jobbat med Viltmat tidigare.
– Där bjuder vi på mat, alla blir involverade och vi går vi genom kommande jobb som ligger på sommarhalvåret. På det sättet skapar vi relation till de som jobbar hos oss.

 

Höga krav

Employer branding är ett trendigt utryck som kort och gott handlar om anseendet som en verksamhet har som arbetsgivare. Enligt Patrik Ekwall är bara tio procent av insatsen under ett event när det pågår, resten handlar om hårt att bygga upp och riva evenemangsområdet. Med tuffa arbetsuppgifter måste de vara måna om hur personalen trivs.
– Arbetsuppgifter kan handla om att stå och steka 500 kilo älgskav. Samtidigt vill arrangörer att vi ska vara glada och trevliga för att det smittar av sig och då behöver vi peppa alla som jobbar hos oss, säger han.
En morot är att personalen efter avslutade uppdrag bjuds på avslutningsfester. Men uppmuntran är också som en del av arbetsrutinen. Patrik Ekwall säger att det finns gott om exempel på hur ungdomar de anställer växer med det ansvar de blir tilldelade, speciellt när det för många av dem är det första jobbet. Personer som visar framfötterna lyfts fram som chefer eller som ansiktet utåt för vad Viltmat levererar. Konkret kan det betyda att de får presentera maten som ligger på tallriken för hundratals gäster.
– Grundinställning är att vi är positiva som företagsledare. Och för vår del är det väldigt viktigt att personalen får bekräftelsen och att de får de stå i främst ledet när vi får beröm. Men det hör ihop men att de tycker det är roligt att ta ansvar för de vi vill ska komma tillbaks oss och välja oss istället för andra sommarjobb.

 

Fabian Bengtsson