Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
23 mars 2021

Insikt : Utgå från siffror för att fatta beslut

Rådgivning från Almi inför en tillväxtsatsning handlar ofta om att planera kapitalbehovet som behövs för att expandera. Att simulera olika scenarier och att sedan ha koll på balans- och resultaträkning hjälper dig fatta rätt beslut i rätt tid.  

Som rådgivare på Almi möter Monica Syrén både nystartade bolag som vill växa och etablerade bolag som står inför en tillväxtresa med nya produkter eller i en ny marknad. Oftast har de redan en dialog med banken och vet hur stort lån de kan få från dem. Almis roll är att dela risk med banken för att företagaren ska få helheten i den finansiering som de behöver för att kunna växa.  
– När du möter oss behöver du veta hur stor den sammanlagda investeringen kommer att bli. Du behöver göra en bra och tydlig budget och förstå ditt likviditetsbehov, så att du vet hur mycket pengar du behöver ha tillgång till i olika steg på resan, säger Monica Syrén. 
 
Under ett första möte med Almi görs en behovsanalys där Monica Syrén och hennes kollegor analyserar hela affärsmodellen.  
– Vi pratar också om hur teamet i bolaget ser ut och om det finns rätt kompetens för expansionen. Just nu tittar vi också på om affärsplanen tagit hänsyn till Coronaläget och om den är skapad utifrån en omvärld så som den såg ut innan pandemin. I så fall behöver den skruvas på för vi kommer inte komma tillbaks till samma värld, pandemin har skapat förändringar på samtliga marknader och hos alla kunder. 
  
För att fatta rätt strategiska beslut, både på ruta ett och när tillväxtresan startad, kan siffror vara till stor hjälp. Almi erbjuder rådgivning som handlar om att visualisera och simulera hur bolagets ekonomi kan se ut framåt på ett pedagogiskt sätt.  
– Här ser vi till exempel hur bolagets kassa påverkas i olika scenarier. Om vissa steg, till exempel produktutveckling, tar längre än planerat kanske det innebär extra kostnader och då kan ni ta höjd för det med en större finansiering från start.   
 
Senare kan företagets balans- och resultaträkning användas som guide för att se om expansionen går enligt plan. Till exempel kan du se vilka delar av affären som är mest lönsamma och värda att satsa vidare på. Monica Syrén förklarar att hon nyligen pratat med en företagare som menade att de haft en ”klockren” tillväxtresa men att hen skulle stiga åt sidan när bolaget blev så stort att det behövdes en ekonomichef eftersom ”att det var tråkigt med ekonomi ”.  
– Det är synd tycker jag och jag tycker istället att man ska själv ska ta ett grepp om företagets ekonomi. Siffrorna kan hjälpa dig att förstå exakt vilka förutsättningar bolaget har och det gör det lättare att fatta rätt strategiska beslut i rätt tid och detta kan vi på Almi, tillsammans med banken, hjälpa dig med. 

 

Monica Syrén, Rådgivare Almi Väst
 

Vill du veta mer om Almi och våra erbjudanden? Vi berättar gärna mer!

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort!
*
*
*
*
?