Hållbar utveckling skapar långsiktigt lönsamma företag
Det är stort fokus på hållbar utveckling. Allt från att produkter till att hela företag är eller ska bli hållbara. Dessutom ställer allt fler personer och företag – och planeten – högre krav på alla företag. Det gäller oavsett om du levererar till andra företag eller till privatpersoner, och oavsett om du erbjuder produkter eller tjänster.
Att visa på ditt hållbarhetsarbete kan ge dig en konkurrensfördel och vara anledningen till att det är just ditt företag kunderna väljer att köpa från. Vi är övertygade om att ett konkret hållbarhetsarbete driver ökad lönsamhet och vi hjälper gärna dig att ta nästa steg i ditt företags hållbarhetsarbete.
Världens affärsplan för vår framtid
FN har satt upp Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling (the Sustainable Development Goals, SDG:s) och dessa har blivit definitionen av vad hållbarhet är. De här globala målen balanserar tre dimensioner av hållbar utveckling – den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga – som alla är väl sammankopplade.
Var ska jag börja?
Det handlar inte om att göra så mycket som det bara går, utan snarare handlar det om att hitta och välja de frågor där du och ditt företag kan ha störst påverkan, som dina kunder tycker är viktiga och som ligger i linje med företagets verksamhet.
Vi hjälper dig bland annat att:
- prioritera
- kickstarta företagets hållbarhetsarbete
- få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
- få underlag för insatser kopplade till hållbarhet inom information, varumärke och marknadsföring
- få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
Är det värt att investera tid och pengar?
Ett företag som aktivt arbetar med hållbarhet är mer lönsamt än ett företag som inte gör det. Anledningarna till det är fler: genom att ha koll på ditt hållbarhetsarbete kan du dra ner på kostnader samtidigt som du minimerar risker. Ett aktivt hållbarhetsarbete stärker varumärket och bidrar till att dina kunder och leverantörer upplever ett mervärde i affären med ditt företag. Ditt företag blir helt enkelt "hållbättre" än dina konkurrenter.
Vi hjälper dig bland annat att:
- identifiera nya affärsmöjligheter
- identifiera ditt företags hållbarhetsrisker
- få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för företaget och en konkret handlingsplan
- påbörja ett arbete med egendeklaration, det vill säga: ett arbeta som hjälper dig att hitta ditt företags styrkor och svagheter, som i sin tur kan vändas till affärs- och utvecklingsmöjligheter
- få finansiering för din gröna satsning
Vi ställer frågorna, tillsammans hittar vi svaren. Vi utgår alltid från där du och ditt företag står – oavsett om du har kommit långt i din hållbarhetsresa eller befinner dig i starten hjälper vi dig att gå från ord till handling i ditt hållbarhetsarbete.
Från ord till handling
“Från ord till handling” är en serie korta program från Almi där vi pratar om hållbarhet, eller rättare sagt pratar om hur man går från att bara prata, till att faktiskt göra saker.
Du hittar samtliga avsnittet här
Även som podd!
Har du inte tid att titta på vårt webinar eller föredrar att lyssna så finns avsnittet även som podd.
Lyssna på avsnittet här:
Framtidstips för hållbar utveckling
Vill du få framtidstips direkt till din inkorg?
Signa upp dig för Framtidstipset och få en gång i månaden enkla tips på vad du kan göra i ditt hållbarhetsarbete!