Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Almis mentorprogram
– för dig som vill utmana dig själv och utveckla ditt företag

Mentorprogram

Saknar du någon att bolla dina idéer med för att ta nästa steg med ditt företag? Behöver du någon som stöttar och peppar dig i en eventuell motgång? Eller behöver – och vågar – du och ditt företag utmanas med nya synvinklar? Då kan en mentor vara svaret. 

Med Almis mentorprogram får du som företagare tillgång till en erfaren mentor som kan vara ditt stöd och bollplank. Mentorerna i Almis bank har olika kompetensområden och branscherfarenhet, många inom internationalisering/export, innovation, hållbarhet och digitalisering. 

Hur funkar mentorprogrammet?

Processen börjar med att du tillsammans med en Almi-rådgivare pratar igenom ditt nuläge, styrkor, svagheter, ambitioner och prioriteringar. När du och ditt företags behov och utmaningar har identifierats sker matchningen via Almis mentorsystem och vi tillsammans arbetar för att hitta bästa lösningen.

 

När du och din mentor funnit varandra arbetar ni tillsammans målinriktat utifrån det inledande samtalet. Det är du som företagare som är den drivande parten under mentorprogrammet och mentorn fungerar som ett bollplank som guidar dig framåt i syfte att underlätta ditt företags utvecklings- och tillväxtprocess. Och det är du som fattar besluten, mentorn fungerar som ett stöd i beslutsprocessen.

 

Läs mer om vad som förväntas av dig som adept

 

Dialogen mellan mentor och adept pågår under 6 eller 12 månader. Fokus är att coacha/utveckla dig/ditt team, affärsmodell och företag. Programmet handlar mindre om operativa frågor som ”så här gör man”.  

Vi hade kanske inte träffats utan Almis mentorprogram, och vår matchning var verkligen klockren. Tack vare Almi fick vi dessutom en struktur och de verktyg vi behövde.
Tobias Lindfors, vd StudentConsulting

Vilka är fördelarna med en mentor?

Fördelarna med att få en utomståendes ögon på din verksamhet är många, men här är tre stora fördelar för dig, både som person och för ditt företag:

 

  • mod - bidra till att du vågar ta nästa steg
  • nya lärdomar att använda i ditt företags utvecklingsarbete och nästa steg
  • utökat relevant nätverk

Vem kan ansöka om en mentor?

Mentorprogrammet är för dig som nyligen startat eller driver ett etablerat företag med potential att utvecklas. Du som adept ska vara ägare/delägare alternativt anställd VD med tydligt mandat från ägarna att kunna fatta beslut.

Jag vill ha en mentor

Kontakta oss om du vill ha en mentor genom att fylla i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

 

Det är begränsat antal mentorpar som matchas per år och län.

Vad kostar det?

För dig som nyligen startat är det kostnadsfritt. För dig som driver ett etablerat företag tar vi ut en avgift på 3 000 kr (exkl. moms)

Vill du bli mentor?

Vill du dela med dig av din erfarenhet och kunskap? Tycker du om att se andra människor växa? 

 

Läs mer om vad det innebär och hur du ansöker

Ordet adept kommer från latinet och betyder lärjunge, elev, skyddsling eller aspirant.

 

Ordet mentor kommer från antikens Grekland. Odysseus son Telemachos uppfostrades av vännen Mentor. Enligt ordboken är en mentor någon som har hand om en yngre persons uppfostran och utbildning; en handledare, coach, förebild, rådgivare och lärare.

Utan mentorskapet hade utvecklingen av mitt företag gått betydligt långsammare.
Dag Malgeryd, vd Recaremed AB

Kontakta oss

Ring oss på 0771-55 85 00 eller fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig.
*
*
*
*
?