Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
25 april 2017

Almi Invest investerar i Flaries nya spelplattform

Almi Invest investerar en miljon kronor i Flarie, som utvecklar en ny typ av spelplattform där många olika spel samlas i en och samma app. I emissionen på totalt drygt två miljoner kronor deltar också privata investerare. Pengarna ska gå till produktutveckling och marknadsföring.

Flaries nya spelplattform samlar en mängd enkla mobilspel, så kallade casual games, i en och samma app samtidigt som man erbjuder spelarna att tävla om riktiga priser. Ett av huvudelementen i Flarie är den sociala aspekten då spelare kan samla sina vänner i appen, utmana dem och spela tillsammans utan att behöva byta app.

 

Bolagets affärsmodell bygger till en början på att man låter varumärken sponsra spel i appen för att på så sätt göra egna spelkampanjer. Flarie har alltså genom sin app skapat en typ av marknadsföringskanal som låter företag hitta nya potentiella kunder med hjälp av engagerande spel.

 

- Flarie har tagit fram ett unikt koncept med stor skalbarhet och internationell potential, säger Lars Larsson, investment manager på Almi Invest. Jag tror mycket på att samla casual games på ett ställe och bolagets gamevertising-koncept ger varumärken en bättre möjlighet att marknadsföra sig på ett nytt engagerande sätt i en kanal som inte riktigt funnits tidigare.

 

Flaries app lanserades i mars 2016 och över 130 000 spelare har laddat ner den sedan dess. Man har också lockat företag som Coca Cola och Pressbyrån att sponsra spel.

 

- Vi är glada över investeringen från Almi Invest, säger Flaries vd Filip Tröger. Nu får vi möjlighet att ta nästa steg i vår utveckling och expandera Flarie snabbare till nya marknader.