Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
6 september 2017

Almi Invest investerar i Referanza tillsammans med Kichi Invest och Bo Mattsson

Almi Invest investerar 2,5 miljoner kronor i Referanza, som utvecklar ett verktyg som hjälper företag att identifiera sina mest nöjda kunder för att i nästa steg använda dem i sin marknadsföring genom att göra dem till microinfluencers i sociala medier.

I emissionen på totalt drygt 6 miljoner kronor deltar också bl.a. Kichi Invest, där spelbolaget Paradox Interactives vd Fredrik Wester är huvudägare, samt Bo Mattsson, serieentreprenören som grundat bolag som Cint, Mangold Fondkommission, Eurotrader och Nettrader.

 

Referanza har utvecklat ett verktyg där de hjälper företag att få sina nöjda kunder att på ett enkelt sätt rekommendera sina positiva upplevelser och produkter de gillar till sina vänner i sociala medier. Företagen får då ut äkta, personliga, trovärdiga recensioner och kommer därmed ifrån problematiken som Trustpilot och andra rekommendationssajter har med falska, positiva omdömen. Och samtidigt driver det på försäljningen. Verifierade kundbetyg är magiskt content och guld värt för företag eftersom konsumenter tenderar att lita mer på sina vänners rekommendationer än på traditionell reklam.

 

Det finns en mängd lösningar som påminner om det Referanza gör, t.ex. referral marketing-lösningar som fokuserar på att få nöjda kunder att tipsa sina vänner om en tjänst eller produkt i sociala medier, samt digitala enkätlösningar (NPS) där feedback från kunder samlas in för att få reda på vad kunderna tyckte. Men ingen tar på ett strukturerat sätt tillvara på de positiva kundupplevelser som folk sprider i sociala medier. USPen hos Referanza ligger i det self service-verktyg som de tagit fram där Referanzas kunder kan se hela flödet, t.ex. genom vilka sociala kanaler som deras kunder och kunders vänner sprider sina positiva omdömen, vilka kunder som är mest benägna att dela, hur stor social influens olika kunder har, vilka vänner som klickar like, vilka kunder som rekommenderar och till vilka de rekommenderar (och därmed är ett nytt lead), vad kunderna skriver om upplevelsen, vilka rekommendationer som drivit trafik till kundens bokningssajt, vad som lett till nyförsäljning osv, säger Anna Söderholm, Investment Manager på Almi Invest.

 

Varje år sker flera miljarder kundupplevelser. Referanzas produkt kommer att kunna användas i en oändlig mängd vertikaler vilket såldes gör marknaden mycket stor. Man har inledningsvis valt att satsa på kunder inom entertainment, till exempel bio, teater, stand up och sport.

 

Vi ser ett starkt ökat användande av vår plattform från framförallt företag inom biljett- och upplevelseindustrin, där hundratusentals konsumenter redan passerat vårt mobila flöde, säger Joakim Turesson, vd och medgrundare till Referanza.Vi har en mycket hög svarsfrekvens och stor viral spridning vilket dels beror på att vårt verktyg är väldigt enkelt att använda samt att vi frågar kunderna i realtid, dvs strax efter att kunden fått upplevelsen och är som mest uppfylld av den.