Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
26 juni 2018

Vårt innehav i Virtusize sålt till japanska investerare

Almi Invest säljer sitt innehav i Virtusize, som utvecklar en digital storleksguide för klädköp på nätet. Köpare är en grupp japanska investerare, bland andra Yahoo Japan Capital, Ideos VC-fond D4V och textiljätten Toyoshima, som förvärvar hela bolaget för totalt 111 miljoner kronor.

 

Almi Invest har varit delägare i Virtusize sedan 2015 och försäljningen ger en intäkt på 11 miljoner kronor, eller drygt tre gånger investerat kapital.

 

-        Vi är mycket nöjda med vår investering i Virtusize, säger Lars Videnros, investment manager på Almi Invest. Med de nya ägarna i ryggen blir bolagets position ännu starkare. Vi tror på fortsatt god tillväxt för Virtusize och får nu in kapital till nya investeringar i fler lovande startups.

 

Virtusize utvecklar digitala tjänster som hjälper e-handlare att kommunicera storlek och passform på kläder och accessoarer. Virtusize gör det möjligt att jämföra plagg man funderar på att köpa med ens tidigare favoritplagg. Därmed slipper man osäkerheten kring storlek och passform, vilket är den stora tröskeln för att handla kläder online.

 

Virtusize finns idag på närmare 100 e-handlare runt om i världen, bland annat Acne Studios, Uniqlo och Balenciaga. Under 2017 växte försäljningen kraftigt, framförallt på den asiatiska marknaden, och bolaget uppnådde lönsamhet.

 

-        Vi kommer att satsa vidare i Sverige och Europa samtidigt som vi stärker vårt team i Tokyo. Våra nya ägare är ledande inom e-handel och modeindustri i Asien och kommer att ge oss tillgång till inte bara kapital men också nya marknader och användare, säger Andreas Olausson, tillträdande vd Virtusize.

 

Japan, Korea och Kina är stora och sofistikerade e-handelsmarknader där konsumenter efterfrågar mer detaljerad information och hög service från e-handlare, vilket passar Virtusizes produkter särskilt väl. I Japan har bolaget redan en dominant position med cirka 20 procent av den totala e-handeln av kläder.

 

-        Virtusize är ett innovativt företag med stor global potential. Vår strategi framåt är att stärka vår portfölj med nytänkande företag och Virtusize går i linje med detta. Vi ser fram emot ett gott samarbete med teamet på Virtusize, säger Shinichiro Hori, vd på Yahoo Japan Capital.